Har tryckt upp vatten genom golvbrunn i garage. Har ej vatten indraget utan bara en golvbrunn för avrinning. Längre ner i gatan håller de på att borra på ett grönområde vet ej till vad. Det har vällt ut ur garage genom båda portarna och även sidodörr med tröskel så nu är det minst en dm tjock is på halva uppfarten och längs hela muren på baksidan. Vart ska jag vända mig först, försäkringsbolaget eller kommunen? Vad kan detta leda till, allt i garaget verkar ha stått under åtminstone 5cm vatten, alla grejer alltså. Vad bör jag göra nu? Tacksam för alla tips.
/ Andreas
 
A
Börja hos försäkringsbolaget, så att skadan är anmäld.
 
  • Gilla
NoiseMaker och 3 till
  • Laddar…
Jag skulle säga att båda är lika viktiga, på så sätt kan både kommunen och försäkringsbolaget komma ut och utreda orsaken för att undvika att det händer igen. Det kanske är fler fastighetsägare som har problem om det är stopp i huvudledningen.
 
  • Gilla
TheOtherDude
  • Laddar…
Fairlane
Bekanta till mig hade ett liknande problem fast då kom vattnet upp i huset på nedervåning/källare.

Det var ingen rolig historia. Kommunen hade inte underhållit avloppsnätet eftersom de glömt att det fanns. Deras första svar var "Det finns inte kommunalt avlopp där", ungefär så. Försäkringsbolaget ansåg att det var en fråga för kommunen så de ville inte betala och kommunen ville inte heller betala. Till slut var det någon på försäkringsbolaget som sa "Vi tar det här och sen driver vi det mot kommunen. Ni ska inte behöva sitta imellan."

Så hör av dig till båda skulle jag säga.
 
  • Gilla
redep och 4 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Bekanta till mig hade ett liknande problem fast då kom vattnet upp i huset på nedervåning/källare.

Det var ingen rolig historia. Kommunen hade inte underhållit avloppsnätet eftersom de glömt att det fanns. Deras första svar var "Det finns inte kommunalt avlopp där", ungefär så. Försäkringsbolaget ansåg att det var en fråga för kommunen så de ville inte betala och kommunen ville inte heller betala. Till slut var det någon på försäkringsbolaget som sa "Vi tar det här och sen driver vi det mot kommunen. Ni ska inte behöva sitta imellan."

Så hör av dig till båda skulle jag säga.
Den korrekta vägen är att du som fastighetsägare får ersättning från ditt försäkringsbolag. Försäkringsbolaget utreder sedan orsaken och driver en sk. regress mot kommunen. Det krav man kan ställa mot kommunen är att begära ersättning för självrisken.
 
  • Gilla
Beppo och 4 till
  • Laddar…
Scouten skrev:
Börja hos försäkringsbolaget, så att skadan är anmäld.
Ursäkta för sen återkoppling. Anmälde skadan hursomhelst o Folksam gav mig i uppdrag att värdera skadorna vilket jag tycker är en lite övermäktig uppgift måste jag säga då de vill ha detaljer på varenda liten pinal var o när den köpta och till vilket pris sen vill de veta vad en sådan kostar idag och jag ska även räkna ut åldersavdrag. Minns inte om det va ev ännu fler specifikationer för varje pryl som tagit skada. Har mailat Folksam expertgrupp för att be om råd beträffande att värdera en dylik skada för det rör sig om hundratals saker som skadats.De har dock inte svarat och det är många veckor sedan jag skrev t dem. Utöver alla saker så har vattnet som forsade fram från under betongplattan garaget är byggt på nött en stor grop samt ett par ställen där putsen lossnat ca 30x30cm på muren som vattnet rann utför längre in på tomten. Det blev som en 30-40cm tjock isvägg vattnet forsade under på två ställen ca 20m isär där högsta partiet på muren slutar. Utöver detta har asfalten sjunkit med åtminstone 20cm intill muren och en ca 2 meter bred o 20m lång plattång ser ut som en puckelpist nästan här o där. Nåt mer som blev påverkat i den här soppan är båda garageportarna. De hade ju frusit fast ca 5 cm upp då detta va när det va 15-18 minusgrader här, o när det pumpade upp vatten som tusan mitt i natten när jag försökte rädda det jag kunde övervägde jag vad jag skulle ta mig till. Det fick bli spettet o hacka bort isen och bända upp dem så att vattnet inte skulle stiga ännu mer och då förstöra ännu mer saker. Gjorde en liten beräkning o kom fram till att det skulle bli billigare att ersätta dem än allt som vattnet hade dränkt, undrar om bolaget tycker det också.. Jag har inte riktigt orken att klara av att värdera allt för det känns övermäktigt bara att tänka på det. Tänkte kontakta bolaget och säga att jag inte innehar den kompetens som krävs för att räkna ut totalkostnad för allt detta. Vad tror Ni om det? Lr finns det nån bättre lösning? Har efterfrågat att nån från dem ska komma o kolla på all skit som detta dragit med sig men det verkar de inte va det minsta sugna på. När jag ringde o frågade mitt i kaoset som va så skulle jag behöva betala för att nån skulle komma lr nåt liknande, jag va lite lätt uppjagad vid tillfället och minns inte detaljerat vad de sa. Jag tycker personligen att det är lite konstigt att de INTE VILL komma och kolla då det måste röra sig om en hel del pengar. Det va en liten uppdatering av ärendet om nån undrar hur det gått hittills. Kommer fler inlägg bara jag har nåt nytt att tillföra. Ha det gôtt allihop!
Fridens
 
  • Ledsen
a.o.f
  • Laddar…
Hemmakatten
Tycker du ska anlita någon professionell besiktningsman eller byggare som kan bedöma vad skadorna på garaget kostar att åtgärda.

Men det lösöre du hade kan ingen annan än du själv sätta ett pris på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.