Hej! :beer:

Vi tänkte be en firma ta ned 20 st mycket höga träd på vår tomt. Har lite funderingar kring detta som jag tänkte höra om någon smart har lösningar på.

1. Vad ska jag göra av allt virke? Vi kommer ha en öppen spis om ca 1 års tid. Är intresserad av att göra saker i trä så vad kan man spara och vad är lämpligast?

2. Vad gör man av alla grenar lämpligast? Vi har lite olika "majbrasor" på valda delar av tomten, dock blir detta för mycket grenar misstänker jag så tänkte om man kunde bli av med det på något annat vis?

3. Stubbarna - vad är smartast där?

4. Rimlig kostnad, kring Stockholmsområdet?

Andra saker som kan vara bra att tänka på?

Mvh

Torbjärn
 
Det som du inte ska ha själv, lägg ut på Blocket.
 
Vad är det för trädslag?
 
O olotor skrev:
Det som du inte ska ha själv, lägg ut på Blocket.
Vad exakt ska jag lägga ut på blocket? Vedkubbar eller hela träd? :thinking:

T Tsdoesds skrev:
Vad är det för trädslag?
Det är granar, tallar och aspar. :strong:
 
Gran sprakar rätt bra ,mycket kåda i dom, bygg en vedbod på 20 m2 med glest mellan brädorna på sidorna, såga upp och klyv, trava i vedboden med ca 5 cm mellan travarna och du kommer ALLDRIG att ångra dig när kaminen kommer in. Ved kan ligga flera år bara det är torrt och inte regnar på den. Klart en del jobb , ved värmer flera ggr, hugga/klyva/trava och inget gym behövs, samt en härlig känsla av att ha gjort något när man sitter vid kamin och myser, kanske med en öl i handen:)
 
  • Gilla
gaia och 2 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Gran sprakar rätt bra ,mycket kåda i dom, bygg en vedbod på 20 m2 med glest mellan brädorna på sidorna, såga upp och klyv, trava i vedboden med ca 5 cm mellan travarna och du kommer ALLDRIG att ångra dig när kaminen kommer in. Ved kan ligga flera år bara det är torrt och inte regnar på den. Klart en del jobb , ved värmer flera ggr, hugga/klyva/trava och inget gym behövs, samt en härlig känsla av att ha gjort något när man sitter vid kamin och myser, kanske med en öl i handen:)
Så ved på alla granar då (y) Tallen och aspen då, blir det bra brädor? :thinking:
 
Torbjärn Torbjärn skrev:
Så ved på alla granar då (y) Tallen och aspen då, blir det bra brädor? :thinking:
Asp gör man traditionellt tändstickor av, så det brinner alltså bra.
Och det gör naturligtvis tall ( dvs fur) också!
Kapa upp till kamin/brasvirke!
 
Allt som är mindre än ca 40cm i diameter kan du försöka sälja till flisning. Gjorde det när jag fällde 15 träd på min tomt.

Dom som fällde åt mig la allt i en hög så kom en lastbil och flisade det efter två veckor. Fick tillräckligt för att täcka alla kostnader så fällning och bortforsling blev i princip gratis.
 
Om du bor norr om stan kan jag hämta några släp.
Ang Blocket: Förmodligen lättare att bli av med ju mindre bitarna är, tex en meters.
 
Torbjärn Torbjärn skrev:
Så ved på alla granar då (y) Tallen och aspen då, blir det bra brädor? :thinking:
Allt brinner bara det blir varmt:)
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Fairlane
Många brukar lägga ut annonser på Blocket och/eller Facebook om de vill bli av med stockar.
Jag har hämtat ibland och beroende hur grov stammen är så bör de kapas i lagom långa delar om man vill att folk ska komma och hämta. Max 2,5 m för att gå in i en vanlig släpkärra och är det grova stammar så betydligt kortare för att det ska gå att lyfta. De största delarna jag hämtat har haft en diameter på lite över 70 cm. En meter gran med den diameterna är ungeför 1/4 kbm. Enligt https://www.skogssverige.se/vad-ar-...specifika-vikten-pa-lufttorkad-gran-om-ett-ar så vägen en kubikmeter 750-950kg, så de flesta lyfter nog inte en en-meters-stock...

Det finns lite olika upplägg på annonser. Vissa vill ha betalt (ibland rätt mycket) av den som hämtar stockarna, andra vill att man tar allt eller inget och ytterligare några vill att man tar med allt ris också. De annonserna brukar ligga kvar... Så om du inte vill behålla veden så kapa upp i lagom långa bitar och skriv att folk får hämta gratis, då blir du av med det.
 
  • Gilla
Heps Pomerski och 1 till
  • Laddar…
Om du vill såga upp till virke så finns det ju mobila sågverk som kan komma hem till dig och såga upp det till virke. Gran och tall är ju bra virke att bygga av. Du kan ju tex såga upp byggmaterial till din vedbod. Även fast du sågar upp det till virke så blir det ganska mycket över som kan användas till ved.

Att flisa allt under 40cm är slöseri med ved och man kan nog såga brädor av sådant som är mindre än det också.

Själv eldar jag ganska mycket och tar väldigt mycket smått till ved. Har både värmt kakelugn och vedspis med ganska klena kvistar.

Asp är bra ved och man brukar också göra bastulavar av det.
 
  • Gilla
Torbjärn och 1 till
  • Laddar…
coconut
Torbjärn Torbjärn skrev:
3. Stubbarna - vad är smartast där?
Stubbar är smartast att gräva ner nånstans på tomten om man har möjlighet till det.

Sen gällande Asparna så är det smart att ringbarka innan fällning, för att minska rotskotten. Annars ecoplug efter fällning.
 
coconut coconut skrev:
Stubbar är smartast att gräva ner nånstans på tomten om man har möjlighet till det.

Sen gällande Asparna så är det smart att ringbarka innan fällning, för att minska rotskotten. Annars ecoplug efter fällning.
Det är väl bra för jorden att ved/stubbar grävs ned... Se bara till att de inte grävs ned där du planerar bygga nåt.

Det blir ju sättningar där de förmultnar.

/ATW
 
N Niq skrev:
Om du vill såga upp till virke så finns det ju mobila sågverk som kan komma hem till dig och såga upp det till virke. Gran och tall är ju bra virke att bygga av. Du kan ju tex såga upp byggmaterial till din vedbod. Även fast du sågar upp det till virke så blir det ganska mycket över som kan användas till ved.

Att flisa allt under 40cm är slöseri med ved och man kan nog såga brädor av sådant som är mindre än det också.

Själv eldar jag ganska mycket och tar väldigt mycket smått till ved. Har både värmt kakelugn och vedspis med ganska klena kvistar.

Asp är bra ved och man brukar också göra bastulavar av det.
Vill man såga upp med mobilt sågverk så kan det se ut såhär. :) I alla fall när jag sågar. Jag tycker det är ett alldeles ypperligt sätt att göra något vettigt av träd från ens tomt. Många som jag har sågat åt har byggt sina garage, bastuar, lekstugor etc. av virket från tomten och varit mycket nöjda. Bakar får man oavsett, och det blir således en trave ved med.
Ett mobilt sågverk i arbete som förvandlar en stock till plank och brädor utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Johan Gunverth och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.