Nu när det är så kallt så går pumpen på max hela tiden, vilket för vår del är runt 1,5 kW. Räknar vi med ett elpris på 1,15 SEK/kWh så blir det:

1,5 x 24 x 1,15 = 41,40 SEK/dygn
41,40 x 31 = 1283 SEK/månad
 
Redigerat:
  • Gilla
Karmalicious och 3 till
  • Laddar…
H hellgun skrev:
Nu när det är så kallt så går pumpen på max hela tiden, vilket för vår del är runt 1,5 kW. Räknar vi med ett elpris på 1,15 SEK/kWh så blir det:

1,5 x 24 x 1,15 = 41,40 SEK/dygn
41,40 x 31 = 1283 SEK/månad
Hej tack för svaret just nu är det -2 grader ute och inne 21 grader beror det också driftkostnader?
 
  • Gilla
para
  • Laddar…
Ja, utetemp, innetemp, husets isolering och fönster, ventilation och hur mycket som ska värmas påverkar ju hur mycket pumpen måste jobba och hur hög driftkostnaden blir. Mitt räkneexempel ovan är för vår pump när den går på max, vilket den gjort i ett par veckor nu. Det blir antagligen lite andra siffror för din pump och dina förutsättningar.
 
  • Gilla
peterc81 och 1 till
  • Laddar…
Krokben
Sånt där är också svårt att säga generellt. Vad pumpen drar beror ju på massor med olika faktorer, såsom vart i landet man bor, hur pass bra isolerat huset är, hur stort huset är osv.

Edit: Hellgun hann före
 
  • Gilla
artrim
  • Laddar…
H hellgun skrev:
Ja, utetemp, innetemp, husets isolering och fönster, ventilation och hur mycket som ska värmas påverkar ju hur mycket pumpen måste jobba och hur hög driftkostnaden blir. Mitt räkneexempel ovan är för vår pump när den går på max, vilket den gjort i ett par veckor nu. Det blir antagligen lite andra siffror för din pump och dina förutsättningar.
Hej vi har 3 glas fönster de är cr 4 år gammal taket är 7 år gammal runt 130 kvm huset är byggd på 70 talet.
 
Montera en elmätare för pumpen så kan du räkna ut exakt!

Min luftvärmepump har förbrukat 384 kWh de senaste 30 dagarna.
Imorse var det nästan -18°C kallt ute då låg den på ca 1200W i förbrukning. Ca 1600W är max.
Igår söndag 8kWh. Fredag och lördag ca 10kWh per dygn.
Gissningslekar har ja slutat med. Jag mäter min förbrukning.

Samma med att köra AC på sommaren. "-Blir det inte dyrt att kyla huset nu när det är så varmt?" NEEEEEEEJ för i helvete! Visst, tycker man att ett par hundralappar är dyrt för att kyla en hel sommar då är det ju det.
 
  • Gilla
Kimajo och 2 till
  • Laddar…
R Runnis skrev:
Montera en elmätare för pumpen så kan du räkna ut exakt!

Min luftvärmepump har förbrukat 384 kWh de senaste 30 dagarna.
Imorse var det nästan -18°C kallt ute då låg den på ca 1200W i förbrukning. Ca 1600W är max.
Igår söndag 8kWh. Fredag och lördag ca 10kWh per dygn.
Gissningslekar har ja slutat med. Jag mäter min förbrukning.

Samma med att köra AC på sommaren. "-Blir det inte dyrt att kyla huset nu när det är så varmt?" NEEEEEEEJ för i helvete! Visst, tycker man att ett par hundralappar är dyrt för att kyla en hel sommar då är det ju det.
Det låter inte som att du har ett hus som är från 60/70-talet eller tidigare. Det låter ganska modernt och välisolerat?
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
MultiMan
R Runnis skrev:
Montera en elmätare för pumpen så kan du räkna ut exakt!

Min luftvärmepump har förbrukat 384 kWh de senaste 30 dagarna.
Imorse var det nästan -18°C kallt ute då låg den på ca 1200W i förbrukning. Ca 1600W är max.
Igår söndag 8kWh. Fredag och lördag ca 10kWh per dygn.
Gissningslekar har ja slutat med. Jag mäter min förbrukning.

Samma med att köra AC på sommaren. "-Blir det inte dyrt att kyla huset nu när det är så varmt?" NEEEEEEEJ för i helvete! Visst, tycker man att ett par hundralappar är dyrt för att kyla en hel sommar då är det ju det.
Jag har förbrukat nästan 1900kWh med en LLVP senaste 30 dagarna, varav uppvärmning 1600kWh. 114m2.

Hur blev trådskaparen klokare av detta? Finns inte en chans att ett 1970-talshus skulle klara sig på 384kWh med LLVP med denna kyla som varit och är fortfarande på många håll. Helt orealistiskt.

Igår förbrukade jag t ex 38kWh.
 
  • Gilla
snyggorik och 2 till
  • Laddar…
A arowe17 skrev:
Det låter inte som att du har ett hus som är från 60/70-talet eller tidigare. Det låter ganska modernt och välisolerat?
Huset är från 70 talet men vi har renoverat rätt så mycket och ja huset har en bra isolering.
 
Sådär kan man inte fråga. Vill du ha huset uppvärmt och alternativet till luftvärmepump är direktverkande el så vill du att den maxas så hårt den kan (om det behövs).

Min luftvärmepump har förbrukat 740kWh senaste 30 dagarna. Som mest har den förbrukat drygt 50kWh på ett dygn men det är när vi var bortresta och det var väldigt kallt. När vi reser bort så slår jag av all elvärme och kör enbart på luftvärmepumpen. Det blir betydligt mer ekonomiskt men en förlust av komfort (som inte spelar någon roll när man inte är hemma).

Min pump kan suga i sig ganska exakt 3kW när den går på max men på grund av avfrostningar så blir medeleffekten sällan högre än 2,5kW.
 
A arowe17 skrev:
Det låter inte som att du har ett hus som är från 60/70-talet eller tidigare. Det låter ganska modernt och välisolerat?
Från 1984 155m².
 
Kostnaden är ju iförsig relevant men. Kostnad per kWh värme är egentligen det relevanta.
 
A
R Runnis skrev:
Montera en elmätare för pumpen så kan du räkna ut exakt!

Min luftvärmepump har förbrukat 384 kWh de senaste 30 dagarna.
Imorse var det nästan -18°C kallt ute då låg den på ca 1200W i förbrukning. Ca 1600W är max.
Igår söndag 8kWh. Fredag och lördag ca 10kWh per dygn.
Gissningslekar har ja slutat med. Jag mäter min förbrukning.

Samma med att köra AC på sommaren. "-Blir det inte dyrt att kyla huset nu när det är så varmt?" NEEEEEEEJ för i helvete! Visst, tycker man att ett par hundralappar är dyrt för att kyla en hel sommar då är det ju det.
Låter orealistiskt lite med tanke på kylan inte minst,vilken årsförbrukning av el har du isf totalt,
Ingen annan värmekälla i huset?
 
Redigerat:
MultiMan MultiMan skrev:
Jag har förbrukat nästan 1900kWh med en LLVP senaste 30 dagarna, varav uppvärmning 1600kWh. 114m2.

Hur blev trådskaparen klokare av detta? Finns inte en chans att ett 1970-talshus skulle klara sig på 384kWh med LLVP med denna kyla som varit och är fortfarande på många håll. Helt orealistiskt.

Igår förbrukade jag t ex 38kWh.
Va de inte förbrukning TS ville veta? Jag tipsade om en elmätare.
 
  • Gilla
kenneth5828
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.