Hej forumet

Ritar bygglovsritning inför en bygglovsansökan för uterum.

För att göra det lätt för mig återanvänder jag befintliga ritningar.

Vad tror ni om denna planritning?
Kommer den befintliga måttlinjen anses som "störande"?
 
  • Planritning av ett uterum med måttangivelser och symboler för skjutpartier, rosa markeringar vid måttlinjer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej,

Den måttlinjen är knappast något problem. Ritningen är mycket tydlig trots dess position.
 
  • Gilla
EasyCash
  • Laddar…
splinter splinter skrev:
Hej,

Den måttlinjen är knappast något problem. Ritningen är mycket tydlig trots dess position.
Tack för svar. Har ytterligare en som jag jobbar på. Fasadritning rakt framifrån som kan bli lite svår att få till. Laddar upp en bild på den med så småningom och frågar

Måste man rita in "inredning" i planritningen som man gjort på originalet?
 
  • Gilla
tomson
  • Laddar…
Nej, det måste du vanligtvis inte för ett uterum.
 
  • Gilla
EasyCash
  • Laddar…
Klipp ut en pappersremsa från ett vitt ark och lägg över linjen, släng in i kopiatorn och rita in de två stumpar av väggarna som försvinner så har du en ny ritning utan linjen
 
T
Den där linjen är det troligen ingen som bryr sig om.

Jag antar att du varit i kontakt med kommunen om vilka handlingar som dom kräver för uterum? Det är inte säkert att du behöver ett bygglov utan att det räcker gott med en bygganmälan.
 
E EasyCash skrev:
Hej forumet

Ritar bygglovsritning inför en bygglovsansökan för uterum.

För att göra det lätt för mig återanvänder jag befintliga ritningar.

Vad tror ni om denna planritning?
Kommer den befintliga måttlinjen anses som "störande"?

Hej!

går det bra att skriva så som du gjort i bygglovsansökan gällande skjutpartierna dvs SP? Eller måste man rita in mer detaljerat? Vad är symbolen för skjutpartier i glas på en planritning?

tack!
 
Hej

Det fungerade, bygglovsritningen gick igenom. Vet ej vad som är brukligt utan jag använde sunt förnuft. :)
 
  • Gilla
Teacer
  • Laddar…
T
Vad gäller tillbyggnad o framför allt uterum är det sällan så att kommunen gnäller över att man inte gör gör enligt "standard". Även arkitekter använder olika symboler. Du kan rita allt förhand och använda befintliga ritningar. Det ända som är viktigt är att man förstår vad du ska bygga o hur. Iblanand kan det vara smart att kompletera med text för att få fram det man vill ha, tex "SP=Skjutpartier". Mått är också smart att skriva med för att förtydliga mer exakt.

Skulle kommunen börja gnälla över att det inte är "proffsritat" så skulle dom vara ute på hal is det är många som handritar och förr var det ju det ända som fanns..
 
T TechChad skrev:
Vad gäller tillbyggnad o framför allt uterum är det sällan så att kommunen gnäller över att man inte gör gör enligt "standard". Även arkitekter använder olika symboler. Du kan rita allt förhand och använda befintliga ritningar. Det ända som är viktigt är att man förstår vad du ska bygga o hur. Iblanand kan det vara smart att kompletera med text för att få fram det man vill ha, tex "SP=Skjutpartier". Mått är också smart att skriva med för att förtydliga mer exakt.

Skulle kommunen börja gnälla över att det inte är "proffsritat" så skulle dom vara ute på hal is det är många som handritar och förr var det ju det ända som fanns..
Tack för svar!
Vi håller på för fullt med ritningarna nämligen och gör allt för hand och utgår från befintliga ritningar. Då gör vi så att vi ritar planritningen med någon beteckning över skjutpartier, svårt att rita in skjutdörrarna i detalj tycker vi nämligen. Det är ju ändå rätt mycket man ska rita redan; planritning med mått, sektionsritning, nybyggnadskarta med mått på tillbyggnad samt mått till två tomter, fasadritning och kontrolluppgifter.
 
Det fungerade, bygglovsritningen gick igenom. Vet ej vad som är brukligt utan jag använde sunt förnuft. :)[/QUOTE]

Låter ju bra, tack för svar!
 
  • Gilla
TechChad och 1 till
  • Laddar…
T TechChad skrev:
Vad gäller tillbyggnad o framför allt uterum är det sällan så att kommunen gnäller över att man inte gör gör enligt "standard". Även arkitekter använder olika symboler. Du kan rita allt förhand och använda befintliga ritningar. Det ända som är viktigt är att man förstår vad du ska bygga o hur. Iblanand kan det vara smart att kompletera med text för att få fram det man vill ha, tex "SP=Skjutpartier". Mått är också smart att skriva med för att förtydliga mer exakt.

Skulle kommunen börja gnälla över att det inte är "proffsritat" så skulle dom vara ute på hal is det är många som handritar och förr var det ju det ända som fanns..
Vi fick komplettering på våra ritningar då vi inte angivit brandskydd, man måste tydligen ange vilken brandklass fasaderna har då uterummet är mindre än 8 m till närmaste byggnad. Vi bor i kedjehus med carport mellan grannarnas hus och vårt... Någon som varit med om samma sak?
 
Juliajuliaj Juliajuliaj skrev:
Vi fick komplettering på våra ritningar då vi inte angivit brandskydd, man måste tydligen ange vilken brandklass fasaderna har då uterummet är mindre än 8 m till närmaste byggnad. Vi bor i kedjehus med carport mellan grannarnas hus och vårt... Någon som varit med om samma sak?
Brandklass uterum mot huvudbyggnad ska vara minst EI 30. För att undvika brandklassade glas (dyrt och får ej öppnas hur som helst) kan man utföra en strålningsberäkning som påvisar <15kw/m2 (se vidare kapitel 5 Boverkets råd om analytisk dimensionering, BBRAD 3).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.