hej

hade idag en diskussion med elektrikern om säkring och kabelarea till tvättmaskin och torktumlare. Vi renoverar just nu källaren så allt blir nytt inkl eldragningarna. Förut hade vi 16A, 1,5 mm2 som suttit i säkert 15 år innan vi köpte huset. Jag tycker att det inte kan vara fel att dra 2,5 mm2 till 16A men elektrikern ville prompt att det skulle vara 1,5 mm2 och 10A.

Vem har rätt?
 
  • Gilla
davidcn
  • Laddar…
Finns nog lite olika tolkningar. Om elektrkern vill dra 1 st. enfas 1,5mm 10A till både tvätt och tork så lär det blir problem. Men mest rätt är troligen 2 st 1,5 mm med 10A.

16 A till vägguttag har jag för mig jag sett någonstans här att man inte får dra till vilket uttag som helst. Det är tydligen OK till en ugn i ett kök där uttaget sitter så till att det inte enkelt kan användas för något annat. Men risken med "allmäna uttag" är att det är inte säkert att den utrustning man kopplar in får drivas med 16A säkring. Min elektriker sa blankt nej till 16A uttag (det var ingen stor grej i mitt fall, mer en fråga av nyfikenhet).
 
  • Gilla
craig_karr
  • Laddar…
Du kan inte ha "för grova" ledningar till tvättmaskinen, men moderna maskiner behöver bara 10 ampere. Däremot kan det vara ide att dra en fyr eller femledare om du skulle vilja koppla in någon mer maskin, som torktumlare, även den säkrad med 10 ampere men på en annan fas
 
Om du står i valet och kvalet mellan att dra 1 st 2,5mm^2 och säkra på 16A eller 2 st 1,5mm^2 och säkra på 10A så faller min röst på det sistnämnda även om säkringen skulle hålla för att köra en modern tvättmaskin och torktumlare på 16A. Dock så får du med största sannolikhet en kraftig obalans i ditt system när du kör båda maskinerna. Om du dessutom är en småförbrukare och bara har 16/20A huvudsäkringar så får du tänka till en extra gång hur du ansluter spis, ugn, värme m.m. så du inte råkar få alla tunga laster på samma fas.

När du ändå renoverar källaren så skulle jag lägga min röst på att, precis som elmont skriver ovan, dra fram en komplett trefasgrupp för eventuella framtida behov. Eller i alla fall se till att det finns riklig kanalisation för att kunna komplettera i framtiden om behov skulle uppstå...

/Anders Holgersson
 
Ett förtydligande. Det var tidigare separata grupper och blir så även nu, alltså 1 grupp per maskin. Någon skillnad i resonemang?
 
OK det var lite annat läge än jag uppfattade.
Som sagt jag tror (med betoning på tror) att man bara får säkra ett uttag till 16A i speciella lägen, så din elektriker kan ha rätt.

Däremot så är det ju aldrig fel att ha 2,5kvmm istället för 1,5.

De maskiner som finns idag klarar sig på 10A. De maskiner som behöver mer (typ tvättestugemaskiner etc) vill ha fler faser.
 
S
Kör 1,5 mm2 med 10A säkring! Det kommer du inte ha några som helst problem med.
 
Nu när sawsaw är med i diskussionen. Stämmer det att man inte får ha 16A uttag var som helst?
 
  • Gilla
bart112
  • Laddar…
S
Nej det kan jag inte hålla med om men i ett vanligt vägguttag för hushållsel skulle jag undvika det eftersom kortslutningsströmmen blir lite högre med 16 A säkring än med 10 A. Får du en kortslutning i t.ex din satellitmottagare så gör kortslutningsströmmen med 16A säkring före större skada än den skulle gjort med 10A. En brand uppstår lättare ju högre strömmen är.
16A i ett vägguttag har jag svårt att se har att göra med vägguttaget i sig utan mer vad du ansluter till det.
 
  • Gilla
Branco
  • Laddar…
Det var ungefär det resonemanget min elektriker hade också, men alltså inte uttryckte det som att undvika, utan att det var direkt förbjudet.

Han menade att många apparater med vanlig kontakt har angivit att de skall köras på max 10A. Och att det inte går att lita på att en vanlig konsument går ner och tittar i proppskåpet innan man sätter i kontakten. Han höll med om att ex. ett ugnsuttag i köket som inte sitter allmänt åtkomligt, utan typ bakom ugnen skulle vara OK för 16A.
 
Jag befinner mig litet i samma situation. Vi har både kondenstumlare och tvättmaskin på samma fas. Min tanke vara att dra 3g2,5 och säkra upp till 16 A. Jag skaffade mig en tångamperemeter (Fluke 322) för att mäta upp hur mycket ström maskinerna tar, och det visaade sig att tumlaren tog 9,9 A och tvättmaskinen 9,5 A med bara värmeelementet igång, och ca 10,2 A med både motor och värme. Ett bra hjälpmedel var en konstruktion tillverkad som en kort skarvsladd med tre RK 2,5 mellan.

Är det möjligt/OK att dra EKLK 5g1,5 och säkra till 2x13A?
 
S
hempularen skrev:
Det var ungefär det resonemanget min elektriker hade också, men alltså inte uttryckte det som att undvika, utan att det var direkt förbjudet.

Han menade att många apparater med vanlig kontakt har angivit att de skall köras på max 10A. Och att det inte går att lita på att en vanlig konsument går ner och tittar i proppskåpet innan man sätter i kontakten. Han höll med om att ex. ett ugnsuttag i köket som inte sitter allmänt åtkomligt, utan typ bakom ugnen skulle vara OK för 16A.
Jag håller med honom i resonemanget men har aldrig läst något förbud. En elinstallation ska vara säker för människor, husdjur och egendom och då tycker jag att 16A i allmänhet i vägguttag faller med det.
 
S
mattiasp skrev:
Jag befinner mig litet i samma situation. Vi har både kondenstumlare och tvättmaskin på samma fas. Min tanke vara att dra 3g2,5 och säkra upp till 16 A. Jag skaffade mig en tångamperemeter (Fluke 322) för att mäta upp hur mycket ström maskinerna tar, och det visaade sig att tumlaren tog 9,9 A och tvättmaskinen 9,5 A med bara värmeelementet igång, och ca 10,2 A med både motor och värme. Ett bra hjälpmedel var en konstruktion tillverkad som en kort skarvsladd med tre RK 2,5 mellan.

Är det möjligt/OK att dra EKLK 5g1,5 och säkra till 2x13A?
Du skulle kunna dra en 4G1,5 och jag vill påstå att 2x10A räcker. MEN du måste ta strömmen från två olika faser, inte bara två olika säkringar. Du ska också ha antingen tvåpolig säkring eller i sista hand en jordfelsbrytare. Kabeln ska mynna ut i och förgrenas till uttagen via en kopplingsdosa och alltihop måste märkas upp riktigt ordentligt.

Jag förordar med anledning av ovan sagda + den höga strömmen hellre 2 st 3G1,5 för bättre kylning av kabeln.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.