Hej!
Är mitt uppe i planerna att bygga en fjällstuga på 90 m2.
Men den stora frågan är vad för slags uppvärmning ska jag välja?
Bygger den här på en persons ekonomi som inte är överdrivet stor så jag behöver göra ekonomiska val.
Planen är en timrad stuga med torpargrund, 90m2 med öppet till nock i "storstugan" som är ca 35 m2. Eldstad av något slag, men sen? Direktverkande el med luftvärmepump, eller vattenburet med luftvattenvärmepump? Vet inte hur ofta jag kommer att vistas där men har också tänkt hyra ut den. Vilket är bäst ekonomi?

Hoppas på kloka råd!
 
Kommer du att hyra ut den är väll egentligen element el att föredra. Har du dessutom tillgång till fiber i den blivande stugan kan du styra elementen med kontaktor och lämplig app i mobilen när du inte är där.

Vart ska stugan ligga?
 
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Kommer du att hyra ut den är väll egentligen element el att föredra. Har du dessutom tillgång till fiber i den blivande stugan kan du styra elementen med kontaktor och lämplig app i mobilen när du inte är där.

Vart ska stugan ligga?
Funäsdalstrakten och tror kanske inte det finns fiber draget där, kan man inte styra luftvärmepumpen på annat sätt, via telefonkort t.ex? Frågar en dum blondin...
 
H Harrysdotter skrev:
Funäsdalstrakten och tror kanske inte det finns fiber draget där, kan man inte styra luftvärmepumpen på annat sätt, via telefonkort t.ex? Frågar en dum blondin...
Finns ju lösningar att styra via GSM, men kanske lite omodernt och dyrt - men kanske också driftsäkrare?
Jag styr mina element med Telldus hemstyrning och en 4g wifirouter i stugan. Fungerar alldeles utmärkt.
 
Finns det inte tillgång till fiber är naturligtvis en 4G-router lösningen.
Vi styr all värme i vårt fritidshus, robotgräsklipparen och har dessutom lite kameror för att kunna följa naturen på avstånd med den.
Jag skulle påstå att det enklaste att styra är elektriska element kombinerat med en luftvärmepump.
 
Tack för tipsen med fjärrstyrningen.
Tar gärna emot fler tankar från någon om för och nackdelar med olika uppvärmningssätt.
 
Om du ska minimera investeringen i kombination med att du till övervägande del bara är där själv så fungerar någon form av elvärme. Radiatorer eller elpanna till vattenburen golvvärme ger låg investering. Golvvärme är ju skönt om stugan står på en kall plats som Härjedalen. Då kan du dra ner på värmen 1-2 grader pga att fötterna är varma.

Om huset ska hyras ut ofta så skulle jag överväga en frånluftsvärmepump i kombination med vattenburen värme. Med en större förbrukning pga att huset nyttjas en lång del av den kalla säsongen finns mer att spara.
 
Wigert Wigert skrev:
Om du ska minimera investeringen i kombination med att du till övervägande del bara är där själv så fungerar någon form av elvärme. Radiatorer eller elpanna till vattenburen golvvärme ger låg investering. Golvvärme är ju skönt om stugan står på en kall plats som Härjedalen. Då kan du dra ner på värmen 1-2 grader pga att fötterna är varma.

Om huset ska hyras ut ofta så skulle jag överväga en frånluftsvärmepump i kombination med vattenburen värme. Med en större förbrukning pga att huset nyttjas en lång del av den kalla säsongen finns mer att spara.
Tack för tipsen!
Nu har jag nästan blivit övertalad att gjuta golvplatta istället för torpargrund och lägga vattenburen golvvärme. Känns säkrare, slippa att vattnet fryser om det blir snöfattig vinter men kyla. Sen blir det antagligen luft-vattenvärmepump. Någon som har koll på priset per m2 för gjuten platta?
 
  • Gilla
claes_v-land
  • Laddar…
Nyligen klar med min fjällstuga på 80kvm inkl loft i Jämtland. Du kan kika i min tråd också.
Byggde med en typ av torpargrund. Elgolvvärme i hall och badrum. Elradiatorer i sovrummen nere bara. En bra luft/luft värmepump i storstugan som huvudsaklig värmekälla. Körde på en smidig ftx ventilation för att slippa kallras från ventiler osv.

Fördelen med torpargrund/träbjälklag är att det går mycket snabbare att värma upp stugan till skillnad mot betongplatta som är trögare, men samtidigt behåller betongplattan värmen längre också (dock inte kanske så värdefullt när det är ett fritidshus).

När jag inte är där sänker jag till 15-17 grader.
Hur som helst så låg min elräkning under januari på 1500kr. Och det var en kall månad med minus 30 stundtals. Jag var där 3 av 4 helger.
 
  • Gilla
MARANABER
  • Laddar…
Gsm-nätet stängs ner om några år, så det är kanske bättre att satsa på något mer framtidssäkert?
 
useless useless skrev:
Gsm-nätet stängs ner om några år, så det är kanske bättre att satsa på något mer framtidssäkert?
Jag har lagt ut den för 350 kr på Tradera o det vore en billig lösning fram tills han får fiber där. Ber trådskaparen att kolla upp detta med GSM som ju bara kostar det meddelande man skickar till ett kontantkort. Mottagaren som jag säljer är billig lösning fram tills man nu som du påstår lägger ner GSM när nu det väl blir av... Kan ju funka några år framåt iaf. Dessutom är väl GSM ett stabilt system. O man får svar tillbaks vilken temp det håller i stugan. Enligt mig en enkel billig stabil lösning tills vidare innan 5g mm kommer dit
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.