Hej goda forumvänner!

Ni som jobbar lite mer professionellt med att göra LAN-kablar, skulle ni vilja dela några bra tips på val av Crimptång RJ45 samt en Cat6 kabeltestare?

Kommer att crimpa RJ45-kontakter på Cat6 UTP med jämna mellanrum och vill gärna köpa in något som kommer att hålla ett par år, något som en yrkesman inte skulle tycka var allt för dåligt. Gärna något sokm går att köpa på Ahlsell el men det är inget direkt krav.

Tusen tack!!!!

:love:
 
R
Jag gillar knipex:
https://www.kjell.com/se/produkter/.../knipex-crimptang-for-modularkontakter-p40201

Gällandes nätverkstestare så beror det ju helt på vad du är ute efter och kostnad.

En billig nätverkstestare visar bara att du har kontakt från a till b.

Sen börjar instrumenten kosta mycket pengar och du kan på de dyraste få ut fulla protokoll med dämpvärden, mhz, längder, mätvärden på olika par etc.
 
  • Gilla
kramfors
  • Laddar…
kramfors kramfors skrev:
Hej goda forumvänner!

Ni som jobbar lite mer professionellt med att göra LAN-kablar, skulle ni vilja dela några bra tips på val av Crimptång RJ45 samt en Cat6 kabeltestare?

Kommer att crimpa RJ45-kontakter på Cat6 UTP med jämna mellanrum och vill gärna köpa in något som kommer att hålla ett par år, något som en yrkesman inte skulle tycka var allt för dåligt. Gärna något sokm går att köpa på Ahlsell el men det är inget direkt krav.

Tusen tack!!!!

:love:
På kjell.com har de luxorparts RJ45 kontakter som underlättar monteringen av cat6 kabeln. crimptång är bra från knipex
 
  • Gilla
kramfors
  • Laddar…
MultiMan
R RalleB skrev:
Jag gillar knipex:
[länk]

Gällandes nätverkstestare så beror det ju helt på vad du är ute efter och kostnad.

En billig nätverkstestare visar bara att du har kontakt från a till b.

Sen börjar instrumenten kosta mycket pengar och du kan på de dyraste få ut fulla protokoll med dämpvärden, mhz, längder, mätvärden på olika par etc.
Halva priset på Amazon.se: https://www.amazon.se/KNIPEX-Western-kontakt-97-51-10/dp/B000XUJQJS/
 
  • Gilla
Billander och 1 till
  • Laddar…
A a128 skrev:
Ingen avancerad testare, men jag gav 67:- Riksdaler riksmynt för min hos Wish
[länk]
köpte till 2+1 meter 8 polig modulärkabel hos kjell c/o:
[bild]
klarar även Rj11/12
Testaren på bilden gör en sak bra: den visar att ledare 1 går till pinne 1 på andra sidan, 2 till 2 och så vidare.
Den visar inte felkopplingar som består i att man inte följer parordningen. Första paret kopplas nämligen
till pinne 1 och 2. Nästa par till pinne 3 och 6!
4 och 5 går till 4 och 5, 7 och 8 till 7 och 8.

En kabel där första paret kopplas till 1 och 2, nästa till 3 och 4, kommer att fungera den också. Men inte lika bra som om den varit rätt kopplad.

Kablarna på din bild är ett skolexempel på ovanstående.
Jag gissar att de är Kjelles helt vanliga platta modularkabel som är utmärkt som kabel i telefonisammanhang.
Om min gissning är rätt så misstänker så är det lätt att ledas att tro att man inte behöver ändra ordningen på paren när man stoppar in dem i modularplugggen.
Då har man just byggt sig en kabel som som ökar överhörningen i förbindelsen, vilket leder till lägre överföringshastighet.

Dessutom (jag förutsätter fortfarande att mitt antagande om din kabel är rätt), så är den inte partvinnad.
I en kabel mellan till exempel vägguttag och PC, ska paren vara tvinnade.
-Varför?
Nätverksportarna (Ethernetportarna) i din utrustning använder sig av något som kallas balanserad överföring.
Det kräver i princip tvinnande par för att fungera som tänkt.
(- Nix, tänker inte sladda(!) in på att förklara balanserad överföring här.)

Summa summarum är de där snygga platta sladdarna på bilden säkerligen fungerande, men om man vill ha bättre fart i sladdarna så tjänar man på att göra rätt.
Rätt parkoppling och partvinnad kabel!

Vill man ha ett instrument som avslöjar felen jag talar om så får man tyvärr gräva mycket djupare i plånboken än 67 pix.

Men man kan vända på det, använd partvinnad sladd, koppla 1,2 3,6 4,5 7,8, så kommer wishprylen att visa att man inte snurrat kontakten 180 grader, samt att man inte har avbrott i sladden!
:)
 
Jag klämmer många kontakter varje vecka på jobbet och mitt verktyg är köpt på ahlsell och har fungerat bra i många år kommer inte åhåg villket märke men såg att biltema har ett likadant fast rött handtag istället som jag köpte för att ha hemma som fungerar precis lika bra.

Mätinstrument kör vi Fluke men det är nog lite dyrt om man är hemmapulare
 
Gör man som proffsen gör så finns det få tillfällen när man behöver använda en modulartång.
En fast installerad ledning avslutas med ett uttag, en hona alltså.
På samma vis som elledningarna i väggen slutar i ett uttag på väggen.
För uttagen på vägen använder man inte modulartänger.
Återstår då korskopplingskablarna eller patchkablarna om man så vill.
Då gör man bäst i att köpa färdiga om man är proffs.
Dessutom förstås, specialfall där proffsen måste sätta en hane/plugg på kabeln för att ansluta en kamera eller så. Då kan tången åka fram.

Kablar i väggen: ska ha jack i varje ände om det ska göras proffesionellt.
Korskopplingskablar köper man färdiga så blir det bra, rätt och snabbt.

Tången: i undantagsfall.

Jag förstår att hemmamontören gör annorlunda i bland.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.