Hej har ett nätverk färdigt dragit i huset. Jag har aldrig använt det så jag har inte haft något behov av att ta reda på hur det fungerar. Men nu tänkte jag att jag skulle koppla in min router och få trådbundet internet i huset. Jag trodde att det skulle gå att koppla in routern i uttag 1 eller 2 och så skulle det vara färdigt kopplat till alla rum. Trodde det var så för att dom ser annorlunda ut. Men det verkar inte fungera så. Så vad behöver jag för att få det att fungera? Behöver inte ha till alla rum men några stycken iaf. Som det säkert märks på min text så är mitt intresse för sådant här väldigt lågt.

Ett patchpanel med omärkta och oanslutna nätverksportar i ett nätverksskåp.
 
Uttagen i rummen är förhoppningsvis märkta med nummer (Det är en kabel från respektive kontakt till motsvarande kontakt i rummen).
Om så är fallet så kopplar du patchkabel från din router alt switch till det uttaget i din panel. Om det är rätt gjort ska du få nätverksförbindelse i motsvarande uttag.
 
Vanligtvis finns 4 utgångar på en router, du sätter en kort nätverkskabel (patch) från dessa till de 4 uttag som du vill koppla upp. Behöver du fler uttag uppkopplade får du montera en switch (splitter) mellan ett av de 4 utgångarna på routern och sedan vidare till de uttag du vill ha uppkopplade.
Switchar finns i de flesta 'storlekar', från 5 uttag upp till 24.
I huset bör uttagen vara märkta med ett nummer, motsvarande nummer finns på din panel i skåpet.
 
Ok tack för hjälpen då förstår jag lite bättre hur det ska kopplas. Pga dåliga mottagningsförhållanden till mitt mobila bredband så har jag inte möjlighet att ha routern nära panelen med uttag. Påverkar det hastigheten om man bara använder ett uttag på routern som man sen delar till många rum?

Skulle det annars fungera om man har routern i ett rum och kopplar in den i uttaget i rummet och sedan delar signalen från motsvarande uttag vid kopplingspanelen ?
 
Du kan koppla in routern i ett rum, koppla den till uttaget i väggen, sen sätta en switch vid panelen och koppla ihop allt med korta kablar.
 
  • Gilla
hapazard
  • Laddar…
Bör funka förutsatt att du har två uttag i rummet där du tänker ha routern.
 
M Max R70 skrev:
Bör funka förutsatt att du har två uttag i rummet där du tänker ha routern.
Eftersom det är mobilt bredband det gäller i det här fallet, så räcker det med ett uttag.

Jonas
 
  • Gilla
Daniel 109
  • Laddar…
Ok tack för all hjälpen nu ska jag säkert få ordning på det.
 
N Niq skrev:
Ok tack för hjälpen då förstår jag lite bättre hur det ska kopplas. Pga dåliga mottagningsförhållanden till mitt mobila bredband så har jag inte möjlighet att ha routern nära panelen med uttag. Påverkar det hastigheten om man bara använder ett uttag på routern som man sen delar till många rum?

Skulle det annars fungera om man har routern i ett rum och kopplar in den i uttaget i rummet och sedan delar signalen från motsvarande uttag vid kopplingspanelen ?
Du kan ha routern utanför och ändå koppla den till uttagen.
Koppla lan på routern till valfritt uttag i ett rum tex uttag 1 , internet kommer då in på uttag 1 i skåpet.
Där kopplar du in uttag 1 till en switch i skåpet och sedan kopplar du switchen uttag till dom uttagen du önskar koppla koppla in i respektive rum.
Rotern matar switchen via uttag 1 och switxhen fördelar sedan ut det beroende på hur du kopplar i skåpet.
 
  • Gilla
Lilak
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.