Jag köpte mig en fin gammal stanleyhyvel som jag tänkte renovera, så jag skruvade isär alla delar och la i citronsyra.
När jag tog upp delarna 2 dagar senare brann det till i huvudet och jag slängde ut citronsyran i skogen från altanen.
Kvar i skålen låg såklart skruven till spånbrytaren och klaffen, borta för alltid...

Nu när jag förbannat mig själv i ett par timmar undrar jag om någon vet om någonstans där man kan köpa dessa skruvar, eller om någon har liggandes någonstans?
 
Tack, men hoppas det finns något mer lokalt, eller i alla fall Europa :)
 
Haha! Ja jag har faktiskt gått ute med såndär magnet man har för att leta i sjön med, hittade faktiskt den till klaffen men den lilla mellan stålet och spånbrytaren verkar vara evigt försvunnen. Får kanske gänga om till mm istället och lösa det så
 
Kolla hos tex en gräsklipparreparatör som servar Briggs Strattonmotorer de har konstiga amerikanska skruvar och bultar. Man kan gå in på motrotillverkarens hemsida och kolla också.
 
Stanleys gängor är enligt deras egna 1800-talsstandard. Valiga UNC och UNF tumsgångor som finns på andra amerikanska grejor passar inte.

Jag tror jag har rätt skruv i lager.
 
Nu vet jag inte vart i landet du bor men befinner du dig i jönköpingsregionen så kan ett besök på Järnhandeln i Forserum rekomenderas. Har dom det inte hemma så verkar de kunna luska fram det på något mystiskt sätt.
 
H heimlaga skrev:
Stanleys gängor är enligt deras egna 1800-talsstandard. Valiga UNC och UNF tumsgångor som finns på andra amerikanska grejor passar inte.

Jag tror jag har rätt skruv i lager.
Intressant!
H heimlaga skrev:
Stanleys gängor är enligt deras egna 1800-talsstandard. Valiga UNC och UNF tumsgångor som finns på andra amerikanska grejor passar inte.

Jag tror jag har rätt skruv i lager.
Det vore ju helt lysande om du kan tänka dig att sälja en sån!
För att vara extra tydlig så är det pos. 2 på bilden
Uppdelad vy av en hyvel i dess komponenter, märkta med siffror, med fokus på del nummer 2.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hennke85 Hennke85 skrev:
Nu vet jag inte vart i landet du bor men befinner du dig i jönköpingsregionen så kan ett besök på Järnhandeln i Forserum rekomenderas. Har dom det inte hemma så verkar de kunna luska fram det på något mystiskt sätt.
Tack för info, bor i Karlstad så får se om man får vägarna förbi nångång
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.