Hejsan! Jag och frugan skulle piffa upp ett rum i huset som vi köpte i december 2020. Vi hade lite färg över från en tidigare renovering och tänkte att vi kunde måla till ett vardagsrum på nedre våningen som vi sällan använder.

Drog på ett lager färg på tapeten som satt och sen dagen efter märkte jag att det uppstod små svarta prickar.. Ska tillägga att dom enda ställena där prickarna har uppstått är ytterväggar i betong.

Kan det vara svartmögel? Och isåfall är det något som täcks av dolda fel då det inte syntes innan vi målade?

Finns det någon med erfarenhet som kan hjälpa mig vore det tacksamt!
Nymålad vägg med små svarta prickar som kan vara mögel på betongyttre vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nymålad vägg med en synlig liten svart prick som kan vara mögel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nymålad vägg med små svarta prickar som misstänks vara svartmögel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Alltså, det är tapetserade källarväggar i betong?
 
Japp, tror tapeten är orginal sen -65. Och den sitter direkt mot betongen.
Men det konstiga är att prickarna dök upp efter vi hade målat..
 
Det är nog något som slår igenom, det kan ha blivit för tätt. Källarväggar i betong ska endast målas med silikatfärg, tyvärr sitter det nog plastfärg på 99% av alla svenska källarväggar.

Ett annat alternativ är att det finns mycket mögelsporer i luften och som trivts bra i den våta färgen. Men då måste det nog vara rätt fuktigt antingen i luften eller i väggen som gör att färgen inte torkar.
 
Tapet och plastfärg i källare är ju ingen höjdare, oavsett hur torr vägg man tror man har.
 
  • Gilla
Renoverahusjr
  • Laddar…
Är nog lite lite missvisande från min sida att kalla det källare för nedervåningen är på markplan. Vi har ju kök och sovrum uppe så det blir att vi säger källare där nere.
 
K KTM950 skrev:
Det är nog något som slår igenom, det kan ha blivit för tätt. Källarväggar i betong ska endast målas med silikatfärg, tyvärr sitter det nog plastfärg på 99% av alla svenska källarväggar.

Ett annat alternativ är att det finns mycket mögelsporer i luften och som trivts bra i den våta färgen. Men då måste det nog vara rätt fuktigt antingen i luften eller i väggen som gör att färgen inte torkar.
Vad kan man göra åt det då? Behöver man ta hit någon som kollar på det och utreder om det är fukt i väggen?
 
V Ventilationaren skrev:
Är nog lite lite missvisande från min sida att kalla det källare för nedervåningen är på markplan. Vi har ju kök och sovrum uppe så det blir att vi säger källare där nere.
Då skulle jag börja med att mäta luftfuktigheten i rummet. Brukar ligga på 20-25% så här års.
 
V Ventilationaren skrev:
Vad kan man göra åt det då? Behöver man ta hit någon som kollar på det och utreder om det är fukt i väggen?
Du kan mäta fuktigheten i väggen med en fuktmätare avsedd för sådant.
 
K KTM950 skrev:
Du kan mäta fuktigheten i väggen med en fuktmätare avsedd för sådant.
Okej. Är det lönt att ringa och bråka med Anticimex om en undersökning skulle täckas av dolda fel? Tack för svaren förresten!
 
Hej, Husgrunden är det en betongplatta på mark? Ventilationen är det själv drag ?
 
V Ventilationaren skrev:
Okej. Är det lönt att ringa och bråka med Anticimex om en undersökning skulle täckas av dolda fel? Tack för svaren förresten!
Försöka kan du alltid men deras affärsidé är att inte betala... Ta först reda på vad det kan bero på. En sfärisk fuktmätare finns på Biltema för 679 kr. Den är bra att ha som husägare. Och fukten i rumsluften mäter du med en mätare från Kjell.com för en hundring.
 
  • Gilla
Ventilationaren
  • Laddar…
Staffans2000
V Ventilationaren skrev:
Okej. Är det lönt att ringa och bråka med Anticimex om en undersökning skulle täckas av dolda fel? Tack för svaren förresten!
Vilket dålt fel då?

Staffan
 
  • Gilla
kettu och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Mögel kan inte växa till kolonier på nystryken färg på en natt mitt i eldningsäsongen. Färgen innehåller konserveringsmedel, det är för torrt i luften under eldningssäsong och mögel ta längre tid på sig än så att växa i rumstemperatur.
 
  • Gilla
Ventilationaren och 1 till
  • Laddar…

Bästa svaret

Det är genomslag av smuts/fett eller spindelavföring. Bara att slipa bort och måla över. Mvh
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.