Vi behöver isolera ett mindre utrymme under en trapp inomhus. Golvet är gjutet tunt av betong ovanpå mängder av stora stenar. Hur går jag tillväga för att kunna isolera o lägga ett golv där?
 
Hej!
Svårt att vettigt förstå frågan med så få förutsättningar.
Hur ska utrymmet användas?
Du skriver inomhus.. Är det i en källare?
 
GoForIt GoForIt skrev:
Hej!
Svårt att vettigt förstå frågan med så få förutsättningar.
Hur ska utrymmet användas?
Du skriver inomhus.. Är det i en källare?
Nej, utrymmet är under trappen till övervåningen. Där har vi också vårt elskåp. Men det ska in en pump från vattnet där och då måste golvet isoleras och även väggar. Oisolerat utrymme under trappa med röda steg, dammsugare och diverse föremål på hyllor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Utrymme under en trappa med elskåp, verktyg och byggmaterial, redo för isolering inför pumpinstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Blir det så kallt där att det är frysrisk menar du?
Eller är det ljudisolering du menar?
 
Tror inte det är frysrisk, men vill ändå regla upp ett golv och isolera. Kan jag lägga träreglar med syllpapp under och sen isolera med frigolit? Huset är gammalt och dragigt.
 
Ja, ventilationsspalt och reglar med kapillärbrytande som syllpapp låter ju som rätt väg.
Sen får du ju hålla koll på utrymmet.
 
Tack för svaret, men kan jag lägga cellplasten direkt på betongen?
 
Är golvet slätt så platon och xps 100 eller bättre i lämplig tjocklek och sen golvspån och matta?
 
Nä golvet är ganska ojämn tyvärr
 
Det är ju inomhus. Det låter helt överarbetat att isolera.Om det inte är minusgrader där idag kommer det inte vara det med pumpen på plats heller.

Jag skulle jämna av med kakelfix och sedan lägga några klinkerplattor på detta. Är någon av väggarna yttervägg? Då har du ju isolering där.

Om huset kallställs periodvis kan man tänka sig att det är en poäng med isoleringen, men då bör du nog säkra utrymmet med ett element. Även i det läget skulle jag skippa isolering i golvet och bara isolera väggarna. Ingen plast någonstans så att ev fukt kan vandra.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Det är ju inomhus. Det låter helt överarbetat att isolera.Om det inte är minusgrader där idag kommer det inte vara det med pumpen på plats heller.

Jag skulle jämna av med kakelfix och sedan lägga några klinkerplattor på detta. Är någon av väggarna yttervägg? Då har du ju isolering där.

Om huset kallställs periodvis kan man tänka sig att det är en poäng med isoleringen, men då bör du nog säkra utrymmet med ett element. Även i det läget skulle jag skippa isolering i golvet och bara isolera väggarna. Ingen plast någonstans så att ev fukt kan vandra.
Vi bor här permanent o trappen går till övervåningen som ska inredas. Golvet blir snorkallt, så om vi inte isolerar golvet då eldar vi för kråkorna. Jag vill bara ha ett förslag på hur jag ska gå tillväga. Kan jag lägga någon sorts isolering direkt på den gjutna tunna kakan eller behöver jag ha något under isoleringen?
 
Platon eller luftspalt under isolering
Ska pumpen (eller annat) skruvas fast i golvet, så får man kanske göra det mer avancerat
 
wallemannen75 wallemannen75 skrev:
Vi bor här permanent o trappen går till övervåningen som ska inredas. Golvet blir snorkallt, så om vi inte isolerar golvet då eldar vi för kråkorna. Jag vill bara ha ett förslag på hur jag ska gå tillväga. Kan jag lägga någon sorts isolering direkt på den gjutna tunna kakan eller behöver jag ha något under isoleringen?
...men det finns ingen bra lösning på en oisolerad platta.

om det nu är ett permanentboende, varför inte bara låta golvet vara, du kommer inte elda upp många kronor extra pga det ovh frysa gör set inte heller.

lägger du cellplast mot betongen riskerar du mögel och ett ventilerat golv är ju rätt komplicerat att få till.

ytan är helt enkelt för liten för att det ska spela någon roll för uppvärmningen. Mina föräldrar har ett liknande utrymme under en trappa och det är ett perfekt utrymme att ha som en sval, som komplement till kyskåpet.
 
Just nu är det -1,5 under trappan, så nog är det frostgrader.
 
3 väggar inomhus + en yttervägg och en trappa inomhus är taket i utrymmet och du får minusgrader? Det låter märkligt. Känns som att det är några omständigheter här som inte är tydliga ännu.

Den rödmålade väggen till vänster, är det utsidan på en yttervägg eller?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.