Vår detaljplan är handritad 1961 i skala 1:2000, dvs en meter i verkligheten motsvaras av en halv millimeter på den fysiska kartan = ganska svår att mäta i, själva pennstrecken kan vara flera meter.
Jag är särskilt nyfiken på prickmark mot gata.
Nuförtiden är 4.5 meter till tomtgräns/gata vanligt, ibland även 6 meter - men fanns det en norm 1961, och vad var den i så fall?
 
  • Gilla
Chonguis och 1 till
  • Laddar…
B Bor i trähus från 1920 skrev:
Vår detaljplan är handritad 1961 i skala 1:2000, dvs en meter i verkligheten motsvaras av en halv millimeter på den fysiska kartan = ganska svår att mäta i, själva pennstrecken kan vara flera meter.
Jag är särskilt nyfiken på prickmark mot gata.
Nuförtiden är 4.5 meter till tomtgräns/gata vanligt, ibland även 6 meter - men fanns det en norm 1961, och vad var den i så fall?
6m till väg är rätt vanligt fortfarande.Det är för att man skall kunna rymma att parkera en bil mellan huset och vägen. 4,5 brukar vara till granne.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Vad vill du bygga eller ansöka om lov för ? Ladda upp detaljplanen och utveckla frågorna så får du hjälp.
 
B Bor i trähus från 1920 skrev:
Yes, men vad var normen 1961?
Vad står det i klartext i detaljplanen? I den som gäller för där jag bor som är från -58 står det ex om avstånd och där är det också säkerställt med prickmark närmast vägarna.
 
Du kan även fråga kommunen. De kan mäta på den digitala kartan de har i sina system. Då får du hur mycket det skall vara på någon cm när.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Absolut, men nu vill jag veta om det fanns en praxis "förr", till exempel 8.32 meter (totalt påhittad siffra).
Jag är förvisso väldigt nyfiken på gissningar på just min detaljplan, men i nuläget var det historia jag sökte. Fanns det bestämmelser eller praxis 1961, som gällde i hela landet och var norm?:thinking::D
 
R Robert-san01 skrev:
Vad står det i klartext i detaljplanen? I den som gäller för där jag bor som är från -58 står det ex om avstånd och där är det också säkerställt med prickmark närmast vägarna.
Vilket avstånd står det i din detaljplan? Är det samma över hela detaljplanen eller varierar det?
 
Claes Sörmland
B Bor i trähus från 1920 skrev:
Absolut, men nu vill jag veta om det fanns en praxis "förr", till exempel 8.32 meter (totalt påhittad siffra).
Jag är förvisso väldigt nyfiken på gissningar på just min detaljplan, men i nuläget var det historia jag sökte. Fanns det bestämmelser eller praxis 1961, som gällde i hela landet och var norm?:thinking::D
Nej, antingen planlade man så att byggnadens fasad gick till gatan eller så la man in en förgård. Minimimått har typiskt sett varit 4,5 m under väldigt lång tid. Det har att göra med äldre mått för brandskydd (2*4,5 m = 9 m vilket motsvarar ett runt tal i något gammalt måttsystem.)
 
  • Gilla
Bor i trähus från 1920
  • Laddar…
B Bor i trähus från 1920 skrev:
Vilket avstånd står det i din detaljplan? Är det samma över hela detaljplanen eller varierar det?
Det är samma för hela planen, 6m.
 
  • Gilla
Bor i trähus från 1920
  • Laddar…
Tror det är svårt att ange ett ”standardmåttet”. 4,5 eller 6m är vanliga mått för avstånd till gatan. Har sett det både planer från 60 talet och nyare.

Men det varierar lite hur det implementerades. Här i vår detaljplan har man prickat 6m från gatan, utom just på vår tomt, huset fanns före planen, och ett hörn sticker fram till 3m från gatan, där har man gjort en inbuktning i prickmarkeringe.
 
  • Gilla
Bor i trähus från 1920
  • Laddar…
Det finns ingen "standard" för hur bred prickmarken mot gata var i äldre stadsplaner (nuvarande detaljplaner). Tittar man i äldre anvisningar från dåvarande Kungliga byggnadsstyrelsen kan man inte hitta nått om att det skulle vara ett vedertaget mått med 6 meter. Däremot, och det vet jag av erfarenhet från att ha digitaliserat otaliga stadsplaner, så har man använt 6 meter mycket konsekvent, med få undantag, i småhusområden. Men vill man vara säker så kan man naturligtvis höra av sig till kommunen. Om man har lite ordning och reda finns det i deras primärkarta. MVH Planarkitekten
 
Ok, här är anledningen till frågan:
Kommunens lovkarta 2016 hade 7 meter prickat till gata. År 2021 har samma lovkarta 8 meter prickat till gata.
Det är onekligen svårt att mäta på detaljplanen - en meter motsvarar en halv millimeter och strecken är handritade 1961. Är det upp till kommunen att tolka kartan? (och har de rätt att ändra sin tolkning?)
 
Lovkartan och gränserna där i är bara en tolkning av den handritade originalkartan (stadsplanen) och det är originalet som har juridisk status. Om det råder osäkerhet brukar kommunen tillämpa viss tolkningsmån. Du kan ju alltid be att få saken prövad i ett bygglov, men det är ju naturligtvis en chanstagning. Om du lättare vill mäta själv så kan du använda pro-varianten av adobe acrobat. Där kan du skala plankartan utefter ett känt avstånd (i detta fallet skalstocken på kartan) och sen mäta i plankartan digitalt. Då får du en ganska bra nogrannhet.
 
Men vem äger den juridiska rätten att tolka originalet?
(jag kan mäta hur mycket som helst, jag tycker som kommunen tyckte fram till i år...men nu har ju de ändrat sig - vad har jag att sätta mot?)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.