Vi är i slutfasen av en badrumsrenovering och har därför haft hjälp av en rörmokare. Lång historia kort: En av rörmojarna som var hit lät oss förstå att vi borde byta ut alla vattenrör - utan att säga rent ut att vi faktiskt måste. Till nya badrummet är nu draget ny slang som ska kopplas in nu på tisdag. För detta är borrat två nya hål ner i pannrummet (vars tak mer och mer liknar en schweizerost) och nu är frågan om vi också ska byta ut resten av rören i huset. Det innebär en del sågande i golvet, men detta i rum som inte är renoverade än. Planen är att börja med lilltoan inom kort och därefter köket och det är förstås besvärligt att kaos golv, men om det alls ska göras är det nu.

Finns det några vettiga skäl att byta rören? Huset är byggt 1970 och jag är ganska säker på att det är kopparledningar för vattnet. Självklart kan det kännas tryggare med nya rör, men hur vanligt är det att de springer läck om man inte gör åverkan på dem?
 
Redigerat:
N NoiseMaker skrev:
Vi är i slutfasen av en badrumsrenovering och har därför haft hjälp av en rörmokare. Lång historia kort: En av rörmojarna som var hit lät oss förstå att vi borde byta ut alla vattenrör - utan att säga rent ut att vi faktiskt måste. Till nya badrummet är nu draget ny slang som ska kopplas in nu på tisdag. För detta är borrat två nya hål ner i pannrummet (vars tak mer och mer liknar en schweizerost) och nu är frågan om vi också ska byta ut resten av rören. Det innebär en del sågande i golvet, men detta i rum som inte är renoverade än. Planen är att börja med lilltoan inom kort och därefter köket och det är förstås besvärligt att kaos golv, men om det alls ska göras är det nu.

Finns det några vettiga skäl att byta rören? Huset är byggt 1970 och jag är ganska säker på att det är kopparledningar för vattnet. Självklart kan det kännas tryggare med nya rör, men hur vanligt är det att de springer läck om man inte gör åverkan på dem?
Lägg upp lite bilder så man förstår lite mer vad du menar
 
Krille-72 Krille-72 skrev:
Lägg upp lite bilder så man förstår lite mer vad du menar
Hur ska det hjälpa? I ett hus finns det ofta rör som leder fram vatten till kranar och blandare. Min fråga är om det är värt att byta ut dessa. Dvs alla vattenrör i hela huset.
 
N NoiseMaker skrev:
Hur ska det hjälpa? I ett hus finns det ofta rör som leder fram vatten till kranar och blandare. Min fråga är om det är värt att byta ut dessa.
Byt ut alla rör som du inte enkelt kan byta senare utan att göra ordentlig åverkan på det du nu renoverar.
 
C CarlC89 skrev:
Byt ut alla rör som du inte enkelt kan byta senare utan att göra ordentlig åverkan på det du nu renoverar.
Det blir i så fall allt samtidigt. Har du någon motivering?
 
N NoiseMaker skrev:
Det blir i så fall allt samtidigt. Har du någon motivering?
Ja. Gamla rör är gamla och har en teknisk livslängd. Nya pex-rör är säkrare och håller längre.
 
N NoiseMaker skrev:
Hur ska det hjälpa? I ett hus finns det ofta rör som leder fram vatten till kranar och blandare. Min fråga är om det är värt att byta ut dessa. Dvs alla vattenrör i hela huset.
Tänkte mer så man kanske skulle förstå vad rörmokaren menar. Du har ju kanske rör även till radiatorer? Jag skulle tagit ett möte med rörfirman så dom få förklara lite mer ingående varför dom kommer med denna rekommendation. Som jag tolkar ditt inlägg så renoverar du badrummet och där får du nu nya rör?
Att sen börja byta alla rör i hela huset har jag svårt att förstå. Särskilt om du har kopparrör.
 
Staffans2000
N NoiseMaker skrev:
Hur ska det hjälpa? I ett hus finns det ofta rör som leder fram vatten till kranar och blandare. Min fråga är om det är värt att byta ut dessa. Dvs alla vattenrör i hela huset.
Eftersom du själv inte är helt säker på vilka rör du har, skulle lite bilder kunna få oss att avgöra materialet. Plast, gjutjärn, järnrör, galvade järnrör eller koppar. Menade rörläggaren även avlopp och värmerören, eller "bara" varm och kallvattnet?
Men om vi går på att det bara handlar om kopparrör finns det ingen anledning att byta ut dom. Deras "tekniska livslängd" är närmast oändlig, vilket man inte kan säga om "pexrör", eftersom de inte funnits så länge, så det finns ingen som vet hur länge de håller.

Staffan
Menade
 
  • Gilla
Krille-72 och 1 till
  • Laddar…
Det handlar inte om värmerören. Dessa är av ett material som jag inte minns vad det hette men de har delvis dragits om då det blev så att vi tog bort radiatorn i badrummet.

Det går nu bra att bara ansluta de nya rör i rör:en till varmt och kallt och strunta i resten. Men vi ska nu renovera nästa toa och förhoppningsvis köket innan sommaren så det kanske är lika bra att göra allt... En snabb googling ger att somliga tycker att kopparrör håller i minst hundra år medan andra fått läckor på relativt nya installationer.

Som vanligt är det svårt att få några definitiva svar. Min känsla är att de nog skulle hålla minst femtio år till.
 
Kopparrör behöver inte bytas, de får naturligt skydd av ärgen.
 
C
Surt vatten sliter på kopparrör. De håller ändå länge. Det är som du säger, mycket en fråga om att ta tillfället i akt när man ändå t.ex. rivit upp golv och liknande.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.