Hej,
Detta bygge har pågått sedan augusti förra året utan att det finns grindar för att obehöriga skall kunna komma in samt att det inte finns ett passage system för att veta vem som är inne om en olycka uppstår.
Visst dom låser grindarna när dom åker därifrån men eftersom dom numera jobbar inomhus så har dom noll koll på vem som kan ta sig exempelvis barn.
Är detta ok?
 
  • Byggplats med ställningar runt en byggnad i dagljus utan synliga grindar eller passersystem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
JanneJanne123
Exakt vilka regler som gäller på byggen numera är jag osäker på, men förr smällde man ju alltid upp en skylt i den här stilen: Gammal stil skylt "Tillträde förbjudet för obehöriga, målsmän ansvarar för sina barn" med vakt som gör stopptecken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tydligen håller det inte juridiskt längre, men budskapet kan jag dock sympatisera med. Det är väl upp till målsmännen att se till att avkommorna inte är inne på byggarbetsplatser och busar?

Har deras brist på grind drabbat dig personligen, eller är du mest nyfiken på regelverket?
 
  • Gilla
plåtrickard och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000
Jag svarar precis som DubbelJanne. Det är väl upp till byggnadsfirman om de vill hägna in, eller inte. Om det skulle finnas någon regel på passagesystem, skulle det vara intressant att veta när det isåfall krävs.
Det är ju inte byggfirman som har föräldraansvar för hela grannskapets ungar. Så varför skall de bry sig?
Det här med inhängning är ett nytt påfund. Förr stängde de om möjligt på kvällen för att förhindra inbrott, eller så tog de bara med sig sina handverktyg och gick.

Staffan
 
  • Gilla
Heij83 och 1 till
  • Laddar…
Det enda krav som jag vet är id06 om det är ett större bygge som inte är åt privatpersoner, vad det gäller barn så har jag uppfostrat mina....
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Exakt vilka regler som gäller på byggen numera är jag osäker på, men förr smällde man ju alltid upp en skylt i den här stilen: [bild]
Tydligen håller det inte juridiskt längre, men budskapet kan jag dock sympatisera med. Det är väl upp till målsmännen att se till att avkommorna inte är inne på byggarbetsplatser och busar?

Har deras brist på grind drabbat dig personligen, eller är du mest nyfiken på regelverket?
Ännu så har inget hänt vad jag vet. Men det finns andra byggen i närheten som har både passagegrindar så att obehöriga kan komma inpå arbetsplatsen. Så egentligen är jag mest nyfiken på hur företag efterlever lagar och regler för att bland annat undvika att belasta vår sjukvård eller detta mest är ett spel för galleriet... har ni sett sett beteenden på andra ställen i landet?
 
Staffans2000
J Jbr2020 skrev:
Men det finns andra byggen i närheten som har både passagegrindar så att obehöriga kan komma inpå arbetsplatsen.
Då kan man lika gärna strunta i grindarna helt och hållet.:D

Staffan
 
Heij83
Vad hände med egenansvar och ansvar för sina barn.
Man kan ju hoppas att vuxna fattar att dom inte har på arbetsplatsen att göra ifall din inte hör dit. och att barn är så pass uppfostrade att hålla sig borta där dom inte har att göra.

Allt ska vara så jäkla PK och uppstyrt idag, rent under att man överlevde för 30 år sen.
 
  • Gilla
Jbr2020 och 2 till
  • Laddar…
Passagegrindar brukar vara styrda med id06, tanken är att det ska förhindra att svartanställda underentreprenörer inte kommer in. Men som vanligt så är det en pappersprodukt som inte funkar.
 
  • Gilla
Jbr2020
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Då kan man lika gärna strunta i grindarna helt och hållet.:D

Staffan
. Skall vara att obehöriga INTE kommer
 
harry73
Heij83 Heij83 skrev:
Vad hände med egenansvar och ansvar för sina barn.
Man kan ju hoppas att vuxna fattar att dom inte har på arbetsplatsen att göra ifall din inte hör dit. och att barn är så pass uppfostrade att hålla sig borta där dom inte har att göra.

Allt ska vara så jäkla PK och uppstyrt idag, rent under att man överlevde för 30 år sen.
Ni är så tråkiga. Att leka på byggen var det roligaste som fanns, förutom när vi lyckades öppna några avställda lastbilar som tillhörde ett tivoli
 
  • Haha
  • Gilla
plåtrickard och 3 till
  • Laddar…
Jag tycker vi borde lagstifta att alla under 24 måste ha hjälm på sig när de är utanför hemmet. Det skulle inte bara minska mängden huvudskador, det skulle även få ner tonårsgraviditeterna markant.
 
  • Haha
Heij83
  • Laddar…
P PatrikJo skrev:
Jag tycker vi borde lagstifta att alla under 24 måste ha hjälm på sig när de är utanför hemmet. Det skulle inte bara minska mängden huvudskador, det skulle även få ner tonårsgraviditeterna markant.
Hjälm på båda huvudena då eller? ;)
 
  • Haha
  • Gilla
Heij83 och 3 till
  • Laddar…
tommib
Nä, det räcker nog med det stora. Det kommer ha en redigt avhållande effekt även för hormonstinna tonåringar.

I själva sakfrågan så håller jag med vad andra säger: Uppfostra dina barn. Det är inte andras ansvar att dina barn inte skadar sig (inom rimliga gränser). Att ta upp att sjukvården inte ska belastas är rätt märkligt. Ska vi linda in barnen i bubbelplast? Inte släppa ut dem? Ska vi förbjuda alla sporter där man kan skada sig? Det är orimligt att alla ska skyddas mot allt hela tiden, det är dessutom omöjligt.

Vill barn in där på bygget så kommer de in. Det gjorde vi när jag var liten. Faktum är att det var en del av utmaningen.
 
  • Gilla
Heij83 och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.