Har en friggebod på 7-8 kvm som är oisolerad men där el redan är indraget. Skulle vilja ha boden som frostfritt förråd. Att isolera taket skulle gå enkelt men att isolera golvet (platta på mark) skulle bli för mycket jobb. Ger mig även ogärna på väggarna pga bra och omfattande platsbyggd förvaring längst med väggarna.

Väggarna består är panel, Vindpapp, reglar och OSB-skiva.

Hur ska man tänka? Är det värt att isolera taket och sätta in en frostvakt? Eller skulle elkostnader skjuta genom taket pga de oisolerade väggarna?
 
  • Gilla
hi-fi
  • Laddar…
P pwb skrev:
Har en friggebod på 7-8 kvm som är oisolerad men där el redan är indraget. Skulle vilja ha boden som frostfritt förråd. Att isolera taket skulle gå enkelt men att isolera golvet (platta på mark) skulle bli för mycket jobb. Ger mig även ogärna på väggarna pga bra och omfattande platsbyggd förvaring längst med väggarna.

Väggarna består är panel, Vindpapp, reglar och OSB-skiva.

Hur ska man tänka? Är det värt att isolera taket och sätta in en frostvakt? Eller skulle elkostnader skjuta genom taket pga de oisolerade väggarna?
Isolering från utsidan på väggarna med reglar och ny panel
 
Tomture61
P pwb skrev:
Har en friggebod på 7-8 kvm som är oisolerad men där el redan är indraget. Skulle vilja ha boden som frostfritt förråd. Att isolera taket skulle gå enkelt men att isolera golvet (platta på mark) skulle bli för mycket jobb. Ger mig även ogärna på väggarna pga bra och omfattande platsbyggd förvaring längst med väggarna.

Väggarna består är panel, Vindpapp, reglar och OSB-skiva.

Hur ska man tänka? Är det värt att isolera taket och sätta in en frostvakt? Eller skulle elkostnader skjuta genom taket pga de oisolerade väggarna?
En frostvakt käkar ju inte kopiösa mängder energi , 200-300 W
Testa isolera taket och se hur varmt det blir .
 
  • Gilla
pwb
  • Laddar…
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Isolering från utsidan på väggarna med reglar och ny panel
Blir rätt kostnadsdrivande det också. Hur många år innan det är insparat?
 
Varför vill du ha frostfritt dvs måste hela Boden blir frostfri? Vem folk som ställer i en blomhyllor med plast över för att förvara växter frostfritt. Mindre yta att värma upp
 
O olofh skrev:
Varför vill du ha frostfritt dvs måste hela Boden blir frostfri? Vem folk som ställer i en blomhyllor med plast över för att förvara växter frostfritt. Mindre yta att värma upp
Skulle vilja förvara pool-teknik där som ska övervintra frostfritt. Tänker även annan elektronik som elgräsklipparen.
 
Tomture61
P pwb skrev:
Blir rätt kostnadsdrivande det också. Hur många år innan det är insparat?
Ja du , varför ska man byta alla lampor till LED eller duscha snabbt osv .

Har du frostvakt som troligtvis kommer att vara on 24/7 så kommer du uppnå ngr gr högre temp än utomhus .
Ju mer isolering du har desto högre temp får du i byggnaden .
Cellulosaisolering isolerar bäst , bättre på att lagra energi + bättre på att hantera fukt .
Finns i skivor också .

En jämförelse med min cupevärmare till bilen , den är ställd på 600w läget (stor kombibil)
Den lyckas hålla rutorna frostfria men det är inte varmt i bilen .
 
P pwb skrev:
Blir rätt kostnadsdrivande det också. Hur många år innan det är insparat?
Smakar det så kostar det
 
Om det inte är alltför stora grejjor så kan man skaffa en trasig frysbox av det större slaget och sätta en frostvakt i. Jag har två gamla frysskåp som jag har på det sättet för att förvara färgburkar i. Elförbrukningen blir försumbar.
 
  • Gilla
Andreas_kalmar och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.