Hejsan fått problem med min Luft och vatten värmepump.
Lite nyfiken på vad det kan vara för problem och om det är lika bra köpa ny eller det kan vara värt reparera den så man slipper lägga massa extra pengar på en ny när det redan är mycket utgifter att renovera huset i sig.

Nu till problemet.
Jag måste ha en spann och tömma dagligen som står under röret som kommer från det öppna expationskärlet som sin tur kommer från en gammal vedpanna som man kopplat på luft och vatten värmepumpens innerdel.
Vad kan problemet vara?
Märket är Euronom exotank vps 500 BXU S10
Och utdel exoair 7.5

jag vill plocka bort gamla pannan och det gamla expationskärlet som sitter på vinden övanför pannrummet som är i byggnaden bredvid. Vill ha ner ett kärl i pannrummet istället så det är lättare ha koll på och som är slutet och ej är i minusgrader.
Men kan ju ej sätta ett slutet kärl när det hela tiden verkar fyllas på med vatten av sig själva då lär det spruta dagligen i pannrummet. Och det går massa onödigt vatten liksom.

Köpte huset för lite mer än 1 år sen och ja mycket bekymmer har det redan varit sista man behöver är ju en panna som strular i 10-15 minusgrader ute tacksam för svar och tips
 
Magnus E K
Det låter som en otät påfyllningsventil. Jag är inte expert på detta (har själv inte vågar röra min påfyllningsventil sen jag flyttade in för fem år sen), men om du postar bilder på hur det ser ut i pannrummet kan säkert någon ge tips om var du bör försöka skruva.
 
Magnus E K Magnus E K skrev:
Det låter som en otät påfyllningsventil. Jag är inte expert på detta (har själv inte vågar röra min påfyllningsventil sen jag flyttade in för fem år sen), men om du postar bilder på hur det ser ut i pannrummet kan säkert någon ge tips om var du bör försöka skruva.
tack för snabbt svar. Har läst nått om det med att det kan vara det ev men tänkte jag frågar runt lite extra :) ska se om jag kan lägga upp lite bilder i morron.
 
Kan ju vara varmvattenberedaren som har börjat läka igenom också....
 
S Sonny82 skrev:
Hejsan fått problem med min Luft och vatten värmepump.
Lite nyfiken på vad det kan vara för problem och om det är lika bra köpa ny eller det kan vara värt reparera den så man slipper lägga massa extra pengar på en ny när det redan är mycket utgifter att renovera huset i sig.

Nu till problemet.
Jag måste ha en spann och tömma dagligen som står under röret som kommer från det öppna expationskärlet som sin tur kommer från en gammal vedpanna som man kopplat på luft och vatten värmepumpens innerdel.
Vad kan problemet vara?
Märket är Euronom exotank vps 500 BXU S10
Och utdel exoair 7.5

jag vill plocka bort gamla pannan och det gamla expationskärlet som sitter på vinden övanför pannrummet som är i byggnaden bredvid. Vill ha ner ett kärl i pannrummet istället så det är lättare ha koll på och som är slutet och ej är i minusgrader.
Men kan ju ej sätta ett slutet kärl när det hela tiden verkar fyllas på med vatten av sig själva då lär det spruta dagligen i pannrummet. Och det går massa onödigt vatten liksom.

Köpte huset för lite mer än 1 år sen och ja mycket bekymmer har det redan varit sista man behöver är ju en panna som strular i 10-15 minusgrader ute tacksam för svar och tips
Det kan också vara hål i varmvatten beredaren. Det är högre tryck på det kommunala vattnet än på radiator vattnet. Är det en kulventil som man fyller på nytt vatten på radiator vatten. Stäng av ingående vatten till varmvattenberedaren slutar det droppa så är det varmvattenberedaren som läcker.

S Sonny82 skrev:
Hejsan fått problem med min Luft och vatten värmepump.
Lite nyfiken på vad det kan vara för problem och om det är lika bra köpa ny eller det kan vara värt reparera den så man slipper lägga massa extra pengar på en ny när det redan är mycket utgifter att renovera huset i sig.

Nu till problemet.
Jag måste ha en spann och tömma dagligen som står under röret som kommer från det öppna expationskärlet som sin tur kommer från en gammal vedpanna som man kopplat på luft och vatten värmepumpens innerdel.
Vad kan problemet vara?
Märket är Euronom exotank vps 500 BXU S10
Och utdel exoair 7.5

jag vill plocka bort gamla pannan och det gamla expationskärlet som sitter på vinden övanför pannrummet som är i byggnaden bredvid. Vill ha ner ett kärl i pannrummet istället så det är lättare ha koll på och som är slutet och ej är i minusgrader.
Men kan ju ej sätta ett slutet kärl när det hela tiden verkar fyllas på med vatten av sig själva då lär det spruta dagligen i pannrummet. Och det går massa onödigt vatten liksom.

Köpte huset för lite mer än 1 år sen och ja mycket bekymmer har det redan varit sista man behöver är ju en panna som strular i 10-15 minusgrader ute tacksam för svar och tips
 
Här är lite bilder fall ni blir mer kloka med detta:)
Installation av kopparledningar och en cirkulationspump i ett pannrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Cirkulationspump och rörkopplingar på ett värmesystem ovanför en vit enhet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Komplex kopparledningsinstallation med pump och ventiler i teknikrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Värmepannans anslutningsrör och reglerenhet på en vägg intill terrakottafärgat golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Äldre pannrum med uppenbar värmepanna och rörledningar i behov av eventuell uppdatering eller underhåll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild av ett gammalt pannrum med en uppsättning vita rör, en oljepanna och diverse verktyg och skyddsutrustning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kopparledningar och ventiler i ett VVS-system med synlig korrosion och installationsdetaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kopparrör och ventiler i ett rörsystem möjligtvis relaterat till VVS-installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
1 1Kjell-Erik ingemar skrev:
Det kan också vara hål i varmvatten beredaren. Det är högre tryck på det kommunala vattnet än på radiator vattnet. Är det en kulventil som man fyller på nytt vatten på radiator vatten. Stäng av ingående vatten till varmvattenberedaren slutar det droppa så är det varmvattenberedaren som läcker.
Vi har egen brunn så kan ej vara pga kommunalt vatten iallafall :)
 
Problemet är väl lite eller e jag ut i huvudet men är ju ej rörläggare. Men påfyllningsventilen och vvb är ju kopplade på samma rör typ så när jag stänger av vattnet in stänger jag till dom båda ställena och då kanske det är svårt veta vilken Av dom som läcker eller?
Har egen brunn med en wellmate sova jag stängde både pumpen och ventilen från den som går till pannan i går och då ökar ej trycket. Men som sagt det e förgrenat ut och ner i pannan på 2ställe ett där man fyller på och det andra antar jag e vvb som den går ner med ?
 
Om inget annat tappas från vattenledningen och vattentrycket sjunker sakta så har man nog ett läckage som ev. är en punkad vvb
 
Trycket sjunker inte vad jag vet.
Utan snarare fylls radiatorsystemet på och trycket ökar i det och det släpps ut typ 1 spann vatten från det öppna exspastionskärlet dagligen. Men förut så ökade ej trycket så för vattnet släpptes ut från expationskärlet. Men insett nu att expationskärlet har fruset så vattnet som normalt släpptes ut där kommer ej ut vilket resulterar i högt tryck i radiator kretsen så jag får tömma 1-2 spannar nu hela tiden från ett element så trycket går ner..
 
Tänkte mest på vattentrycket från brunnen , men du kanske har kommunalt vatten så då blir det svårt att se förstås
 
H håbbe1961 skrev:
Tänkte mest på vattentrycket från brunnen , men du kanske har kommunalt vatten så då blir det svårt att se förstås
Hela detta system behöver en översyn tyvärr.
Den tryckklockan som är vid wellmaten är kaput så man kan inte se trycket där tyvärr.
Vart tyvärr ett jäkligt dåligt köp detta huset. Aldelles för mycket saker som strular och som behövdes fixas osv kostar mer än vad det smakar märker man nu. Ett jäkla svart hål. Dyker upp nya saker hela tiden. Så man är rätt less på det nu.
Men vad ska man göra liksom. Man får kämpa på och hoppas turen vänder innan relationen med kraschar
 
Trist, men tanken har ej varmvattenberedare ser jag nu utan värmeslinga så där kan ej felet knappast ligga
 
H håbbe1961 skrev:
Trist, men tanken har ej varmvattenberedare ser jag nu utan värmeslinga så där kan ej felet knappast ligga
Hmm ja du man får luska vidare helt enkelt. Tack som tog dig tiden.
 
Hej Sonny! Jag har precis samma problem som du efter byte av termostater. För c:a 3-4 månader sedan bytte jag termostater på mina radiatorer och tappade ut vattnet. Efter påfyllning upptäckte jag att den kom vatten från exp.kärlets skvallerrör från vinden. Det kommer 5-6 liter per dygn
Skjutventilen för påfyllning av radiatorsystemet tätar inte ochj. ag kan inte byta denna nu när det är 10-15 minus. Det får bli till våren när man kan stänga av pannan och tömma radiatorerna o byta skjutventilen. Allt fungerar som vanligt men vattnet fortsätter att rinnna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.