Hej,

Radhus från 70-talet.

Sen ett par dagar tillbaka har jag upptäckt att det bildas en blöt fläck i taket i ena sovrummet på övervåningen. Upptäcker den på morgonen, torkar torrt men den är tillbaka nästa morgon. Inga missfärgningar i övrigt. Har kollat vinden ovanför men det finns inget som tyder på nån läcka eller så. Området där fläcken bildas känns kallare än övriga innertaket när man tar på det. Området är nån halvmeter från fönster och element. Taket ut mot fönstret är välvt neråt. Vet inte om det ligger nån ventilationsgång precis där. Det finns kondens på insidan av rutorna.

Vad kan det här bero på? Är detta något som bör ses över av expertis eller beror det på vinterkylan? Vad kan man göra för att utesluta och åtgärda?

Mvh
 
Åsa Lund
Är det glipa i isoleringen på vinden på den platsen? Det låter som att det är kondens
 
  • Gilla
Antwerpen
  • Laddar…
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Är det glipa i isoleringen på vinden på den platsen? Det låter som att det är kondens
Hej, hur menar du glipa?
 
Åsa Lund
Är det mindre isolering ovanför just den punkten så att ytan där blir kall?
 
  • Gilla
Antwerpen
  • Laddar…
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Är det mindre isolering ovanför just den punkten så att ytan där blir kall?
Nä, ser inte ut att vara mindre isolering om man tittar från vinden. Fattar inte varför det är kallare just på den punkten. Som sagt, uppe vinden finns noll tecken på fukt eller vatten. Kan eventuell vattenskada komma utifrån fasaden?
 
Kommer du åt att lyfta isoleringen där ?? Verkar klart som ett kallras just där.
Huvudproblemet är dock dålig ventilation, om den var bra skulle det varken bli fukt i taket eller på fönsterna.
 
  • Gilla
Antwerpen
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Kommer du åt att lyfta isoleringen där ?? Verkar klart som ett kallras just där.
Huvudproblemet är dock dålig ventilation, om den var bra skulle det varken bli fukt i taket eller på fönsterna.
Hej, nej kommer inte åt att lyfta isoleringen. Det ligger nån plastmatta över. Finns dock ett litet hål i mattan där jag kan känna och det känns torrt. Ingen lukt och vinden är snustorr i övrigt.

Vad är ett kallras och hur åtgärdar man det? Det är ju sån där självdragsventilation i huset. Har dålig koll på hur man optimerar den. Tror ett vent.rör ligger just där ovanför då jag hört det skallra när höststormarna rasat.

Vi sover hela familjen i det lilla rummet (småbarn), så det kanske påverkar. Plus vinterkylan om nätterna.
 
Antwerpen Antwerpen skrev:
Hej, nej kommer inte åt att lyfta isoleringen. Det ligger nån plastmatta över. Finns dock ett litet hål i mattan där jag kan känna och det känns torrt. Ingen lukt och vinden är snustorr i övrigt.

Vad är ett kallras och hur åtgärdar man det? Det är ju sån där självdragsventilation i huset. Har dålig koll på hur man optimerar den. Tror ett vent.rör ligger just där ovanför då jag hört det skallra när höststormarna rasat.

Vi sover hela familjen i det lilla rummet (småbarn), så det kanske påverkar. Plus vinterkylan om nätterna.
Saknas vägg- eller springventiler kan det vara fukten i familjens utandningsluft som lägger sig nedtill i fönster och i undertak. I sådana fall ska problemet upphöra om ni väljer att inte använda rummet en natt och inte heller dagtid.
 
  • Gilla
Antwerpen
  • Laddar…
B Boende45 skrev:
Saknas vägg- eller springventiler kan det vara fukten i familjens utandningsluft som lägger sig nedtill i fönster och i undertak. I sådana fall ska problemet upphöra om ni väljer att inte använda rummet en natt och inte heller dagtid.
Om man installerar fönsterventiler, hur påverkar det självdragsventilationen i övriga huset?
 
Låter troligt att röret du nämner är köldbryggan. Skulle kontrollera isoleringstjockleken där. Är det ett från- eller avluftsrör och du hade ett mekaniskt flöde kanske du inte haft problemet, dels då du får lägre luftfuktighet inne men också ett varmare rör.
 
  • Gilla
Antwerpen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.