Hej

Ytterdörren stängs men där är en liten springa kvar så listen inte går emot helt. Jag kan dra i dörren så listerna går emot helt. På innerdörrar kan man ju bocka till den lilla flärpen så att glappet försvinner, är det samma på ytterdörrar? Det är ju mycket kraftigare metall så vill inte bocka fel. Se bifogat för blecket i min ytterdörr.
 
  • Närbild på en ytterdörrs slitna metallbleck och låsdelar, med synlig justeringsskruv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Masthugg
  • Laddar…
Du bockar "flerpen" som du kallar den tills det passar, det fungerar bra sålänge det inte är jätte mycket som ska justeras.
Börja med den nedre justeringen för trycket tills det stämmer sedan ska den övre ofta vara lite mindre än den nedre.
Jag brukar bocka dom med en lite kraftigare skruvmejsel och det går även att trycka tillbaka dom om du bockar för mycket genom att ta stöd i kåpan och bända.
När du ändå justerar så skruva även ut det två gula "skruvarna" så bläcket bottnar mot regeln vilket förbättrar brytskyddet.
 
  • Gilla
polarsson
  • Laddar…
1 123abc skrev:
När du ändå justerar så skruva även ut det två gula "skruvarna" så bläcket bottnar mot regeln vilket förbättrar brytskyddet.
Kan du förklara det här lite utförligare?
 
Nyfniken Nyfniken skrev:
Kan du förklara det här lite utförligare?
Det ställskruvarna gör är att dom kilar mot regeln så det blir precis som om du har kilar bakom slutblecket (där det behövs mest) så karmen inte bara kan bågna så att regeln kan tvingas ut ur slutblecket.
Om du skruvar loss slutblecket så ser du att karmen är genomborrad för ställskruvarna så dom kan kila mot regeln karmen är fastsatt i eller i botten av hålet om det t.ex är betongvägg.
Om ställskruvarna inte når fram till regeln kan man vid montaget montera en en plywood bit som gör att ställskruvarna kilar, om karmen redan är monterad så gängar man ut ställskruvarna så dom endast sitter på några enstaka gängvarv.
En dörrkarm med genomborrade hål som visar ställskruvar använda för att kila fast karmen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Metallplatta med genomborrade hål för ställskruvar markerade med svarta cirklar.
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
1 123abc skrev:
Du bockar "flerpen" som du kallar den tills det passar, det fungerar bra sålänge det inte är jätte mycket som ska justeras.
Börja med den nedre justeringen för trycket tills det stämmer sedan ska den övre ofta vara lite mindre än den nedre.
Jag brukar bocka dom med en lite kraftigare skruvmejsel och det går även att trycka tillbaka dom om du bockar för mycket genom att ta stöd i kåpan och bända.
När du ändå justerar så skruva även ut det två gula "skruvarna" så bläcket bottnar mot regeln vilket förbättrar brytskyddet.
Ska testa med att vrida med en skruvmejsel då. Det är bara 2-3mm det handlar om.
 
  • Gilla
123abc
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.