Är ute efter en rikt och planhyvel samt en spånsug till min hobbyverkstad. Har nu tittat på det här paketet för 14 125:- hur många gånger som helst och haft fingret på köpknappen.

Men jag tar gärna några åsikter eller eventuella erfarenheter av delarna i paketet innan jag slår till eftersom det rör sig om en del slantar.

Har hittat en video på Youtube om rikt och planhyveln och den killen verkar ju lyrisk.


Observera att deras priser visas utan moms och du måste aktivt välja att visa med moms.

https://www.swedendro-tools.se/shop...planhyvel-paket?tm=produkter&sm=vinterkampanj
 
Jag kan inget säga om själva hyveln men lyriska influencers på youtube ska man nog inte lita på alla gånger.
 
  • Gilla
segv
  • Laddar…
Hennke85 Hennke85 skrev:
Jag kan inget säga om själva hyveln men lyriska influencers på youtube ska man nog inte lita på alla gånger.
Till hans försvar så påtalar han i videon att han inte är sponsrad samt att han vill göra en oberoende rättvis bedömning av hyveln.
 
  • Gilla
Fanjunkarn
  • Laddar…
Jag vet inget om sugen, men mer om hyveln. Den kommer från Kina och finns under diverse olika namn och jag har en från Duabhuset. Modellen större, men de är i grunden lika.

Om den är nåt att ha? Ja, det beror helt på vad du ska göra, vad du vill betala och hur stort du har. Planhyvlingen är helt ok. Du får jämnare yta om du betalar väldigt mycket mer, men om du tar ett varv med slipmaskinen efter hyvlingen blir det bra. Inställningsklockan är väldigt smidig. Riktfunktionen är lurigare. Om du i första hand tänkt rikta längre och tyngre ämnen, kommer du bli lika frustrerad som jag när jag riktade grov ek till bänkskivor i köket. Innan det gjorde jag lite mindre möbler i tunnare furu och då höll humöret bättre. Maskinen är helt enkelt inte stabil nog att hålla emot när träet är för tungt. Det går att fuska sig runt det till en viss del. Mer om det senare.

Du får en bättre hyvel utan att ruinera dig om du köper en gammal gjutjärnstraktor, men då behöver du mer plats, kanske två maskiner och vara redo att laga själv om något händer. Och vara beredd på att vänta och leta på blocket. Jag släppte det spåret av vikt- och utrymmesskäl.

Det går att betala väldigt mycket mer och få en ny som (förhoppningsvis) är stabilare. Jag väntar på min som kostar som fyra av den du tittar på. Helt omöjligt att motivera rationellt, men jag fick ett infall och har en förstående fru.

Du kanske hade hoppats på ett tydligare ja eller nej, men det är som vanligt - ”det beror på”. Det står att du finns i Stockholm. Det gör jag och min hyvel också. Om du vill är du välkommen att komma förbi och testa min. Jag är coronafri och har hemmakontor. Då kan du själv avgöra om du tycker den är bra nog för dig. Jag kan visa vad som är bra och dåligt och hur du kan ”fuska” dig runt en del brister. Min kommer säljas, men du behöver inte känna att jag ska försöka pracka på dig den, utan jag vill hellre ge en ”kollega” den info jag inte fick tag på innan jag köpte min.
 
  • Gilla
ajon och 5 till
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Jag vet inget om sugen, men mer om hyveln. Den kommer från Kina och finns under diverse olika namn och jag har en från Duabhuset. Modellen större, men de är i grunden lika.

Om den är nåt att ha? Ja, det beror helt på vad du ska göra, vad du vill betala och hur stort du har. Planhyvlingen är helt ok. Du får jämnare yta om du betalar väldigt mycket mer, men om du tar ett varv med slipmaskinen efter hyvlingen blir det bra. Inställningsklockan är väldigt smidig. Riktfunktionen är lurigare. Om du i första hand tänkt rikta längre och tyngre ämnen, kommer du bli lika frustrerad som jag när jag riktade grov ek till bänkskivor i köket. Innan det gjorde jag lite mindre möbler i tunnare furu och då höll humöret bättre. Maskinen är helt enkelt inte stabil nog att hålla emot när träet är för tungt. Det går att fuska sig runt det till en viss del. Mer om det senare.

Du får en bättre hyvel utan att ruinera dig om du köper en gammal gjutjärnstraktor, men då behöver du mer plats, kanske två maskiner och vara redo att laga själv om något händer. Och vara beredd på att vänta och leta på blocket. Jag släppte det spåret av vikt- och utrymmesskäl.

Det går att betala väldigt mycket mer och få en ny som (förhoppningsvis) är stabilare. Jag väntar på min som kostar som fyra av den du tittar på. Helt omöjligt att motivera rationellt, men jag fick ett infall och har en förstående fru.

Du kanske hade hoppats på ett tydligare ja eller nej, men det är som vanligt - ”det beror på”. Det står att du finns i Stockholm. Det gör jag och min hyvel också. Om du vill är du välkommen att komma förbi och testa min. Jag är coronafri och har hemmakontor. Då kan du själv avgöra om du tycker den är bra nog för dig. Jag kan visa vad som är bra och dåligt och hur du kan ”fuska” dig runt en del brister. Min kommer säljas, men du behöver inte känna att jag ska försöka pracka på dig den, utan jag vill hellre ge en ”kollega” den info jag inte fick tag på innan jag köpte min.
Tack för ett väldigt informativt och utförligt svar. Det jag reagerar mest på är när du säger att den inte är tillräckligt stabil när du riktade grov ek. Maskinen verkar ju väga en hel del men du kanske menar stabil som i stabilt resultat? Hittade precis en hel del rescensioner på Axministers sida om hyveln och där får den idel bra betyg. Tackar även för erbjudandet att få ta en titt på din maskin. Jag hojtar till på PM om jag känner att jag vill göra ett besök. Riala är en knapp timme från Stockholm så resvägen är inga problem.
 
Från Riala är det en halvtimme hit. Bara att säga till om du vill ha mer kött på benen innan du bestämmer dig.

Det som gör den mindre stabil är dels själva stommen som är av en stålram klädd med tunna plåtar, där de äldre är av gjutjärn (och ett halvt ton tyngre). Det gör inte så mycket om man inte flyttar runt maskinen, men om man flyttar och golvet inte är helt plant får man mäta och skruva. Det som är värre är borden som sitter fast enbart i ändarna och justeras och hålls fast med stoppskruvar, där de gamla monstren har en mycket större yta där massivt gods ligger mot massivt gods. Det som händer är två saker, det ena är att man får justera rätt ofta då positionen på borden rubbas väldigt enkelt och det andra är att borden sviktar om man lägger tyngd på dem. Det första får man fixa genom att justera ofta, vilket är irriterande och tar tid, men funkar. Det andra är värre då det gör det rätt svårt att rikta långa och/eller tunga saker. Jag har fullöst det med en grov ekplanka som står inkilad under utmatningsbordet för att hindra svikt. Det går väl ok. Köket är klart och blev bra, men med en stadigare och mer konsekvent hyvel hade arbetet med skivorna nog tagit halva tiden.
 
  • Gilla
Riala
  • Laddar…
R Riala skrev:
Till hans försvar så påtalar han i videon att han inte är sponsrad samt att han vill göra en oberoende rättvis bedömning av hyveln.
Man måste alltid ha kritiska ögon när det gäller influencers, dels så kan de vara sponsrade och därmed inte opartiska (gällde inte i detta fallet) sedan måste man fråga sig vad de har för kunskaper och vad de har att jämföra med. Hade jag haft en kinarackelmaskin för 5000 tusen och sedan bytt upp mig till en för 15000 så hade jag nog också blivit lyrisk t.ex.
 
  • Gilla
Stiftet och 2 till
  • Laddar…
Jag tror att rätt många som pratar verktyg på nätet helst av allt skulle vilja bli sponsrade och chansen för det ökar ju om man pratar snällt om prylarna. Man kan bli kung bland användarna om man sågar saker och helst på ett dräpande sätt, men då får man nog inga gratispaket från tillverkarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.