Hej på er!

Jag har sökt bygglov för utbyggnad av förråd/carport. I förhållande till andra ombyggnader i området är detta en modest rackare och bör inte vålla några problem. Nu har kommunen efter 9 veckor meddelat förlängning på ytterligare 10 veckor. I dokumentet jag fick som bekräftelse på min insända ansökan så står följande:

"Handläggningstiden kan förlängas med ytterligare tio veckor om utredningen kräver det."

Kommunen hänvisar till 9 kap 27:e paragrafen plan- och bygglagen som säger att:

"Om det är nödvändigt på grund av handläggningen eller utredningen i ärendet, får den tidsfrist som anges i första stycket förlängas en gång med högst tio veckor."

Här står alltså även om handläggningen, men det har inte kommunen hävdat i sin text, de skriver bara om utredningen. Vidare står det i 27a:

"Om tidsfristen förlängs enligt 27 § tredje stycket, ska skriftlig information om förlängningen och skälen för den lämnas innan den ursprungliga tidsfristen har gått ut."

Kommunen har anfört följande i sitt beslut när det gäller skälen:

"Med anledning av det rådande läget med corona/covid-19 påverkas vår verksamhet på flera sätt. Det innebär att det kan bli förlängda handläggningstider på vår bygglovsavdelning under en period framöver."

När jag sedan kontaktar dem och frågar vad i utredningen som har dragit ut på tiden, så får jag svaret:

"Hej, vi ber om ursäkt för den långa väntetiden som drabbar ert ärende. Vi är hårt ansträngda till följd av coronapandemin och hinner inte handlägga ärendena i önskad takt. Jag ser till att en handläggare tar tag i ert ärende och återkommer till er så fort som möjligt."

Så till min fråga. Är detta verkligen att anse att "utredningen förlängs". De har ju uppenbarligen inte ens börjat. Är det rimligt att hänvisa till pandemin som pågått i 10 månader? Vad i en verksamhet som ett stadsbyggnadskontor sysslar med är så hårt påverkat av pandemin att det är rimligt att dubbla handläggningstiden för ett trivialärende? I min värld är paragrafen till för att det krävs geologiska undersökningar, avancerade beräkningar, prata med grannar osv. Inte för att det ska ta 20 veckor för att handlägga ett sketet förråd.

För mig låter det som jag borde ha ett hyggligt case här. Men jag tänker inte ta det nu, för då hamnar jag längst ner i högen. Min taktik är att överklaga kostnaden när den kommer, eftersom deras eget dokument säger att jag ska få 20% avdrag på fakturan för varje vecka de drar över tiden, vilket jag kommer hävda att de gjort, även om de påstår sig på korrekta grunder förlängt fristen.

Vad säger ni? Är detta ok? Har jag något case? Tack på förhand!
 
Endast att det är hårdare restriktioner på hur man ska vara hemma med förkylningssymptom samt ökning av vabbning så är det inte konstigt att de kan vara hårt pressade pga underbemanning.

Det är myndighetsutövning de sysslar med och det går inte bara ta in en vikarie hur som helst.

Om du har ett case eller ej vet jag inte men kan tycka personligen att du inte bör börja bråka om detta.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
H huggan skrev:
Endast att det är hårdare restriktioner på hur man ska vara hemma med förkylningssymptom samt ökning av vabbning så är det inte konstigt att de kan vara hårt pressade pga underbemanning.

Det är myndighetsutövning de sysslar med och det går inte bara ta in en vikarie hur som helst.

Om du har ett case eller ej vet jag inte men kan tycka personligen att du inte bör börja bråka om detta.
Ok, tack för input. Vi har olika syn på myndigheternas krav på att sköta sina uppgifter, men det var ju därför jag postade, för att höra andras åsikt. :)
 
Ja med småbarn på dagis är det ett evigt VABande nu. Toleransen för snor och hosta är 0. Och ni som har eller haft små barn vet att de snorar och hostar extremt mycket mer än stora barn och vuxna människor.
 
L l3ff3 skrev:
Ja med småbarn på dagis är det ett evigt VABande nu. Toleransen för snor och hosta är 0. Och ni som har eller haft små barn vet att de snorar och hostar extremt mycket mer än stora barn och vuxna människor.
Men då får man ju stå sitt kast och antingen låta bli att ta betalt eller sköta det på annat sätt, genom exempelvis att ta in extrapersonal. Frågan handlade ju om huruvida det är ok att skylla på pandemi efter ett år. Tack för din input. :)
 
Jag har svårt att se att de ska kunna runda lagen om 10 veckor med hänvisning till att folk är sjuka, så du har nog i alla fall början på ett case
 
Unikt namn
Y yens skrev:
Frågan handlade ju om huruvida det är ok att skylla på pandemi efter ett år.
Ja det är rimligt.

Restriktioner och försiktighetsåtgärder är högst aktuella fortfarande.

Du får väl fråga dig själv om du hellre har en hostig inspektör på plats eller ett lite långsammare tempo i bygglovsprocessen.
 
Unikt namn Unikt namn skrev:
Ja det är rimligt.

Restriktioner och försiktighetsåtgärder är högst aktuella fortfarande.

Du får väl fråga dig själv om du hellre har en hostig inspektör på plats eller ett lite långsammare tempo i bygglovsprocessen.
Här kommer jag med 100% säkerhet inte att se någon inspektör, och de kommer inte att vara på plats. Det är pappersvändande det handlar om, ingenting annat.
 
Unikt namn
Y yens skrev:
Här kommer jag med 100% säkerhet inte att se någon inspektör, och de kommer inte att vara på plats. Det är pappersvändande det handlar om, ingenting annat.
Man skulle ju kunna tänka sig att det finns fler ärenden än ditt, och förseningar på annat håll även försenar för dig i och med någon turordningsprincip. Men det är ju bara spekulationer...

Sen var det väl mer ett retorisk frågeställning än att det skulle drabba dig personligen just i detta ärende.
 
man kan ju tänka sig hur det skulle se ut överlag om kommunen kunde runda varje lag med argumentet att folk är sjuka ;-)
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Unikt namn
Jo, men det är inte alltid det är pandemi, som tur är. Det är givetvis dåligt om pandemin används som ett svepskäl för att underleverera service.

Men många saker har blivit mångfaldigt svårare i och med alla restriktioner.
Om allt skulle anpassas efter pandemins måttstock skulle kommunen behöva höja skatten, och det skulle ändå på kort sikt inte bli så mycket bättre eftersom många saker har en uppstartstid.

Tex hyra mer utrustning eftersom man bara får vara en person på det fysiska kontoret.
Hyra fler bilar för man kan inte samåka.
Hyra in fler personer eftersom mer saker behöver digitaliseras.
Med mera.
 
P Plutus skrev:
man kan ju tänka sig hur det skulle se ut överlag om kommunen kunde runda varje lag med argumentet att folk är sjuka ;-)
Jag kan säga att de är fullständigt medvetna om att de inte kan runda lagen, men de försöker.

Jag fick ett mail en fredag efter 9 veckor som sade att "pga pandemi förlänger vi din handläggningstid med 10 veckor till". Då svarade jag dem att jag undrade vilka delar av utredningen som dragit ut på tiden och om det fanns något jag kunde bistå med, eftersom det är just förlängd utredning som är det skäl de har rätt att anföra, inte "mycket att göra." Med vändande mail fick jag svaret "vi ska se om någon kan titta på det".

På måndag eftermiddag fick jag information om att mitt ärende var handlagt. De visste mycket väl att generell försening inte är ett acceptabelt skäl. Nu fick jag avslag, och var tvungen att skicka in en ny ansökan, så nu kör vi igen...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.