Tjena!

Jag har för avsikt att bygga ett uterum från Willab Garden i anslutning till huset. Rummet är ett så kallat förlängd vår/höst och ska bara vara sporadiskt uppvärmt med infravärmare.
När jag ringde till Byggnadsnämnden i min kommun för att fråga vad dom vela ha för ritningar fick jag till svar att följande behövdes:

* Situationsplan
* Planritning
* Fasadritning
* Konstruktionsritning, (skulle räcka med en skärmdump av uterummet från Willab)
* Förslag till kontrollplan, (detta kunde jag skicka in vid ett senare tillfälle)

På min kommuns hemsida står det klart och tydligt vilka handlingar som behövs, samma sak dom sa via telefon. I dokumentet för "Ansökan bygglov, inglasad altan/uterum" står det att följande handlingar är obligatoriska: Situationsplan, Planritning, Fasadritning samt Förslag till kontrollplan.

Jag skickade in alla ritningar utom Förslag till kontrollplan och fick igår meddelande om att jag måste komplettera ärendet med Sektionsritning samt "Redovisning av tillgänglighet".

Ingenstans står det något om Sektionsritning eller "Redovisning av tillgänglighet" när de gäller bygglov för uterum.

Iom att jag måste komplettera ansökan så har dom lagt på 1h arbete á 1170:- på bygglovskostnaden.

Kan det vara så att handläggaren tror att jag ska göra ett vinterbonat uterum vilket gör att jag får en annan boyta? Kan dom bara lägga till ritningskrav som dom vill för att sedan fakturera 1170:-/h?
 
T
Låter lite som ett skämt att det skulle ta 1h extra tid bara för att en ritning saknas. Hur lång tid kan det ta att se att den saknas?
När jag byggde ut som saknades flera ritningar och dom ändrades på vägen. Det vart inte dyrare för det.

Sektionsritning är inte så avancerad på ett uterum, kan du säkert få drån willab garden tom.
 
T
Jag skulle fråga varför dom både per samtal och på hemsidan har så felaktig information, lär ju knappast vara det första uterummet i kommun....
 
Exakt, om dom vill ha in sektionsritning till uterum så blir ju priset för bygglov per automatik högre då man kommer att behöva komplettera ärendet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.