Hej, i brist på annat namn .. går det att komfortisolera ?

Vårt gamla hus har minimalt med isolering, typ papper och spån i vindbjälklaget och dom stora kattvindarna som har full ståhöjd. Man riktigt känner hur kylan trycker på när det är frysgrader. Skulle det finnas någon chans att komforten skulle bli bättre med att byta ut isoleringen i bjälklaget utan att gå på kattvindarna?
 
Lägg på mer spån eller lösull tex
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Lägg på mer spån eller lösull tex
Om det i tråden kommer någon som helst indikation på att komforten kan bli bättre kommer jag öppna brädgolvet på vinden och testa. Tanken var att ta bort all form av nuvarande isolering och byta till någonting enhetligt, kutterspån, lösull... utan att ändra konstruktionen
 
Hur tjockt lager ligger idag och hur mycket extra går in utan att behöva bygga på reglarna?
 
  • Gilla
Carl Johansson
  • Laddar…
Ingen aning är svaret, jag ska öppna och kolla. Den information jag har kommer från tidigare ägare. Dock kunde jag titta rakt upp genom innertaket där en tidigare vattenstam suttit och kunde själv konstatera vass, spån och papper.

jag tänker att vad som än har isolerat sedan -33 har kollapsat och kan bytas ut mot ny fluffig kutterspån eller lösull, därefter läger jag igen golvet på vinden. Jag tror det är en så kallad torkvind från början, den är rymlig
 
Kan du ta bilder på innertaket mot vinden, vilka rum finns där ?
 
I hall och ett sovrum är det reveterat (heter det va?) puts på vass och nät. Vidare är det tre sovrum som har fått gipsade innertak. Kan ta bilder lite senare idag.
 
Viktigt att det är tätt mot vinden, kanske läge att täta de tak med springor eller även sätta gips där tänkte jag
 
  • Gilla
Carl Johansson
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Viktigt att det är tätt mot vinden, kanske läge att täta de tak med springor eller även sätta gips där tänkte jag
Taket i sig är nog tätt, finns dock en ganska otät vindsdörr som jag testade att täta med en flexibel list från Claes Olsson men jag behöver en tjockare och bättre helt enkelt. Just nu har jag faktiskt tejpat dörrbladet för att mäta fukttillskottet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.