Kollar på ett litet gammalt torp; tidigt 1800 skulle jag tro och kanske 30-35 kvm. Jag ska ev hyra det för en symbolisk summa några år, mot att jag förhindrar att det förfaller. Torpet ligger på en stor gård och ägaren hyr ut en hel del och har anställda som fixar lite större saker. Men vi har inte riktigt benat ut detaljerna än.

Upptäckte att på ena långsidan är nedersta lagret timmer ruttet. Ligger på torpargrund utan ventilation. Inte så att det faller ihop om jag tar i det, men det går att bryta bort delar. På ett ställe kunde jag få in handen i grunden, verkar vara en sten som flyttat på sig, och upptäckte att även bjälklaget är ruttet så det går att bryta loss.

Inne i torpet är allt stumt dock, utom där jag kunde få in handen. Det sviktar inte, men inte riktigt samma stumma känsla om jag hoppar lite som i övriga torpet.

I ena rummet, längs väggen som syllen ovan, är innersta golvplankan angripen och även sockeln. Jag kan pilla sönder det lite med ett verktyg.

Torpet har stått obrukat många år. Är detta skador som måste åtgärdas innan torpet tas i bruk, annars rasar allt om x antal år? Kan man tänka sig att angreppet stannat av och att det kan hålla såhär länge till?

Om jag bestämmer mig för stället, kommer jag försöka använda det året om, men varannan vecka. Alltså värms det och kyls ner regelbundet. Funderar på om det kan accelerera pågående skador?

Bäst är såklart att ta ut nån som kollar, men jag ville först bilda mig en slags uppfattning. Handlar ju om jag ska begära att detta åtgärdas först, innan jag börjar ta mig an torpet. Är inte så sugen på att behöva riva upp allt och byta hela golvet när jag bara ska hyra.
 
C
cederbusch cederbusch skrev:
Är detta skador som måste åtgärdas innan torpet tas i bruk, annars rasar allt om x antal år? Kan man tänka sig att angreppet stannat av och att det kan hålla såhär länge till?
Börja med att försäkra dig om att orsaken till skadan är åtgärdad och i den processen, om möjligt försöka förstå varför skadan uppstått. Har grunden sjunkit eller marken höjts så att syllen hamnat marknivå? Växtlighet mot väggen? Någon konstruktion som byggts mot väggen? Brister i takavvattning? Osv.

Sen är det sällan särskilt bråttom eller ens nödvändigt att åtgärda själva skadan. Ett liggtimmerhus har väldigt få punktlaster. Men det är klart, är hela syllen genomrutten är det dags att fundera på att göra något åt det.
 
C cpalm skrev:
Börja med att försäkra dig om att orsaken till skadan är åtgärdad och i den processen, om möjligt försöka förstå varför skadan uppstått. Har grunden sjunkit eller marken höjts så att syllen hamnat marknivå? Växtlighet mot väggen? Någon konstruktion som byggts mot väggen? Brister i takavvattning? Osv.

Sen är det sällan särskilt bråttom eller ens nödvändigt att åtgärda själva skadan. Ett liggtimmerhus har väldigt få punktlaster. Men det är klart, är hela syllen genomrutten är det dags att fundera på att göra något åt det.
Syllen ligger vän knappa metern över marken. Men det saknas hängränna på den sidan och har säkert varit så länge. Så det är nog förklaringen.

Så om jag gräver lite med kniv och upptäcker att syllen håller ihop djupare in, och fixar med takavvattningen, då menar du att det skulle kunna få vara kvar som det är?
 
C
Att det saknas hängränna behöver inte nödvändigtvis vara något problem så länge vattnet inte hamnar på fasaden.

Ja, huset kommer inte att ramla ihop iallafall. Nackdelen är att ruttet trä lätt suger upp vatten och lockar till sig skadeinsekter, så det är ju bra att hålla ett öga på det om man inte åtgärdar det. Så kan man vänta med att åtgärda till den dag man gör en lite större insats.
 
Var och tittade idag igen. Syllen är bara dålig på några ställen. Tjälen verkar ha tryckt ut en sten, även syllen petar ut. Man har gjort nån slags lagning nån gång och det är där det är värst.

Märker också att golvet sjunkit vid båda fönstren, så antagligen har bjälklaget ruttnat där. Kunde kika in på ett ställe och hade bra lampa med idag. Bärlina ser bra ut, verkar torrt och fint i jorden under.

Frågan är hur mkt jobb det är att plocka bort golvet och fixa bjälklaget.

Skadad husgrund med delvis synlig syll, sten och tidigare lagning, i snötäckt landskap.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Delvis rutten syll med spår av lagning på en rödmålad trävägg, mot bakgrund av sten och snö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skadad syll och sten som tryckts upp av tjäle vid en husgrund med snötäckt mark runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skadad träsyll med synligt rotangrepp ovanpå stengrund där en sten har tryckts ut, delvis snötäckt mark med löv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skadad syll med lagning och bula där en sten tryckt ut, med ficklampa som referens för storleken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En del av en syll med tecken på skador och en tidigare lagning, med en grundsten synlig och en ficklampa vilande mot den.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hörnet av ett gammalt trägolv och vägg visande tecken på skador och sjunkning nära fönstret.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skadad syll och ruttet bjälklag med synlig jord och stenar i ett renoveringsobjekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skadad syll och golv med tegelsten och ficklampa längs vägg där reparation behövs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Att fixa till bjälklaget i ett gammalt torp, vad innebär det?

Jag tänker att man öppnar upp golvet. Sågar bort allt som är ruttet. Fogar in nytt virke (visst är det väl ok att bygga på med moderna reglar bara?). Trycker upp allt med domkraft och ordnar stöd under. Trossbotten, isolering och sen tillbaka med plankorna.

Där huset sjunkit lite, vad gör man med det? Hur lyfter man huset mitt på en vägg?
 
  • Gilla
Takras
  • Laddar…
C
Tycker det i stort sett ser helt OK ut, inga katastrofer. Rötan kan bero på sättningen i grunden och den "hylla" som bildats där. Men uppenbarligen har du vattenpåslag hela vägen av påväxten att döma. Gissar att boven är växtligheten längs väggen där.

Jag skulle ligga lågt en säsong och fundera, läsa på och lära känna huset ordentligt. Kanske "sminka grisen" och göra en quick fix där det har praktisk betydelse. Sen på sikt göra en större insats med grunden, syllen och bjälklaget. Angående material och metod tycker jag personligen att man bör använda samma material och konstruktion som ursprungligen använts, men visst går det att fuska till det med reglar och vinkeljärn, m.m. Lite synd bara på ett genuint hus.
 
C cpalm skrev:
Tycker det i stort sett ser helt OK ut, inga katastrofer. Rötan kan bero på sättningen i grunden och den "hylla" som bildats där. Men uppenbarligen har du vattenpåslag hela vägen av påväxten att döma. Gissar att boven är växtligheten längs väggen där.

Jag skulle ligga lågt en säsong och fundera, läsa på och lära känna huset ordentligt. Kanske "sminka grisen" och göra en quick fix där det har praktisk betydelse. Sen på sikt göra en större insats med grunden, syllen och bjälklaget. Angående material och metod tycker jag personligen att man bör använda samma material och konstruktion som ursprungligen använts, men visst går det att fuska till det med reglar och vinkeljärn, m.m. Lite synd bara på ett genuint hus.
Det syns nog dåligt, men bilderna innefrån visar att man ser ner till den mörkna syllen. Det lär kalldra deluxe där. Var lite snö på golvet där, så nog drar det allt.

Skrev inte det, men under dörren saknas syllen helt. Trappan är i vägen men pillade ner luren och tog nån bild. Tycker mig se att troddbotten rasat.

Skadad och mörknad syll med synlig skada och öppning mot kallt utrymme, tecken på drag och kallras.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild på mörknad syll och golvyta med synlig skada och luckor där kall luft och snö kan tränga in.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild på skadad och mörknad syll som visar tydliga tecken på röta och skador, med synlig snö på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det där behöver absolut åtgärdas...... men det goda är att ni har sisådär 20 år på er att göra det.

Inte ditt problem med andra ord....... men bygg inte in det bakom nya ytmaterial för då blir det surt för den som skall byta syllen.

Med syll och trossbotten i det där skicket lär du få leva med litet snö och minusgrader på golvet inne. Jag har bott så två vintrar och det var inte särskilt trevligt men det gick.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.