O
Hej!

Jag ska lära mig byta innerdörr nu när jag renoverar ett rum. Jag blir inte klok på måtten, jag har mätt följande mått på den nuvarande dörrkarmen: 890 x 2090 x 70 MM.

Antingen så mäter jag fel eller så är mina kunskaper att söka efter dörrkarmar med det här måttet obefintliga.

Är det inga standardmått eller hur fasen går jag till väga för att hitta dörrkarmar med detta mått?
 
JanneJanne123
Hur har du mätt? Det normala är att man mäter yttermåttet på karmen.

Schematisk illustration av dörr och karm med angivna mått för karmsidor, överstycke och vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
order66
  • Laddar…
Du har mätt helt rätt! Dörrar ska normalt justeras och drevas och är därmed mindre än hålet som den sätts in i. Så en 9*21 dörr kan du leta efter med en karm som är 70 mm
 
  • Gilla
order66
  • Laddar…
Här är en karm som passar:

https://www.bauhaus.se/vit-karm-m9x21-68-mm

Man anger måttet i dm så din karm är 9*21

O order66 skrev:
Hej!

Jag ska lära mig byta innerdörr nu när jag renoverar ett rum. Jag blir inte klok på måtten, jag har mätt följande mått på den nuvarande dörrkarmen: 890 x 2090 x 70 MM.

Antingen så mäter jag fel eller så är mina kunskaper att söka efter dörrkarmar med det här måttet obefintliga.

Är det inga standardmått eller hur fasen går jag till väga för att hitta dörrkarmar med detta mått?
 
  • Gilla
order66
  • Laddar…
Om du letar efter 900 x 2100, hittar du mer då? Eller 9 x 21
Hålet brukar vara hela decimeter och karmen lite mindre så det finns justermån.

Protte
 
  • Gilla
order66
  • Laddar…
O order66 skrev:
Hej!

Jag ska lära mig byta innerdörr nu när jag renoverar ett rum. Jag blir inte klok på måtten, jag har mätt följande mått på den nuvarande dörrkarmen: 890 x 2090 x 70 MM.

Antingen så mäter jag fel eller så är mina kunskaper att söka efter dörrkarmar med det här måttet obefintliga.

Är det inga standardmått eller hur fasen går jag till väga för att hitta dörrkarmar med detta mått?
Måttet du söker är 9x21 68mm, Karmen är alltid lite mindre än detta. Karmens verkliga mått är typ 88-89x208-209 :)
 
  • Gilla
order66
  • Laddar…
O
Alltså vad skulle man gjort utan detta forum? Tack för alla era svar. Nu är det lite mer lättbegripligt!
 
  • Gilla
nordstroem.mikael
  • Laddar…
A
O order66 skrev:
vad skulle man gjort utan detta forum
I motsats till oss,haft ett liv....:D
 
  • Gilla
  • Haha
MrJozk och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.