C cullberg skrev:
Inget skum kvar efter att programmet är slut?
Vad gör du för medel och inställning?
Grumme kulör, 60ml (enligt rekomendationen på förpackningen - mjukt vatten 6-8kg maskin). Har nu ökat till 65.

Har inte noterat något skum (men köra lalltid med extra rince)
 
Det funkade ett par månader men när jag en dag skulle kolla om det inte var slut på medel snart var hela facket överfyllt...mest med vatten.

Nu har vi lagt ner autodoseringen och kör med doseringsboll direkt i maskinen istället precis som innan. Tråkigt bara att vi betalade extra för att få en maskin med denna funktion. Autodosefacket är alltid fullt med vatten.
 
A
electrolux är bäst!
 
Jag ringde strax innan sommaren för ny reparation. Det kom nån gnällig gubbe som knappt sa något och bytte packning i behållaren och smörjde liten. Efter det så har det faktiskt fungerat utmärkt!
 
E Evian skrev:
Jag ringde strax innan sommaren för ny reparation. Det kom nån gnällig gubbe som knappt sa något och bytte packning i behållaren och smörjde liten. Efter det så har det faktiskt fungerat utmärkt!
det hade ju varit sämre om det kom en trevlig gubbe som gjorde ett dåligt jobb
 
  • Haha
  • Gilla
Evian och 1 till
  • Laddar…
D Dsl skrev:
Det funkade ett par månader men när jag en dag skulle kolla om det inte var slut på medel snart var hela facket överfyllt...mest med vatten.

Nu har vi lagt ner autodoseringen och kör med doseringsboll direkt i maskinen istället precis som innan. Tråkigt bara att vi betalade extra för att få en maskin med denna funktion. Autodosefacket är alltid fullt med vatten.
kontaktade du Electrolux angående det problemet?

vi har haft exakt samma problem innan med läckande tvättmedelsfack och nu samlas det bara vatten i det och tycker inte att tvätten luktar nytvättat.
 
S Susanne Löf skrev:
kontaktade du Electrolux angående det problemet?

vi har haft exakt samma problem innan med läckande tvättmedelsfack och nu samlas det bara vatten i det och tycker inte att tvätten luktar nytvättat.
Nej, prioriterade inte att fortsätta processen.

Har fortfarande facken fulla med vatten, men maskinen tvättar bra och vi är nöjda för övrigt.
 
Hej,

Är inne på min 7:e doseringspump samt tråg och även fått maskinen utbytt till en nyare modell. Verkar vara ett problem som inte electrolux inte kan lösa. I mitt fall har det antingen läckt tvättmedel från doseringspumpen eller från tömningsluckorna på sidorna. Skulle gissa att dom värsta gångerna så förbrukade autodoseringen ca 1 liter tvättmedel på några enstaka tvättar. Det visade sig att som nämnts tidigare i tråden att maskinen inte använts på ett tag och tvättmedel har fortsatt att läcka ut. När jag sedan startade en tvätt så skummade det så mycket att det rann ut på golvet.

Ett enkelt test som jag gjorde är att ta ut tråget och fyll autodose facken med lämplig vätska t.ex vatten. Låt den stå på diskbänken eller dylikt så kommer man se tydligt vart det läcker ifrån.

Är det från tömningsluckorna från sidorna så löste jag det med att komplettera med egna o-ringar för att det ska täta bättre. Detta var det enda som löste problemet (har fått ex antal nya tråg från electrolux).

Är det doseringspumpen så kan den skruvas av. I ett av mina fall så fattades det o-ringar mellan pump och tråg. Dock har det även visat sig i senare skede att doseringspumpen i sig kan också börja läcka. Då får man byta pumpen och hålla tummarna.

Ett tips att tänka på är att om ni har haft en servicetekniker som har bytat antingen pump eller tråg så har ni ny garanti (1 år) på reservdelen även om garantin har gått ut på maskinen.

Gällande problemet med vatten i autodose facken så testa med att rensa alla insprutningshålen ovanför tråget. Tag ut tråget och kör lite försiktigt på ovansidan i maskinen med en tandpetare samt borsta med en diskborste. Jag lyckades få bort det mesta av kalket vilket gjorde att vattenstrålarna sprutade rätt igen. Detta löste problemet för mig.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Tomi_81 Tomi_81 skrev:
Hej,

Är inne på min 7:e doseringspump samt tråg och även fått maskinen utbytt till en nyare modell. Verkar vara ett problem som inte electrolux inte kan lösa. I mitt fall har det antingen läckt tvättmedel från doseringspumpen eller från tömningsluckorna på sidorna. Skulle gissa att dom värsta gångerna så förbrukade autodoseringen ca 1 liter tvättmedel på några enstaka tvättar. Det visade sig att som nämnts tidigare i tråden att maskinen inte använts på ett tag och tvättmedel har fortsatt att läcka ut. När jag sedan startade en tvätt så skummade det så mycket att det rann ut på golvet.

Ett enkelt test som jag gjorde är att ta ut tråget och fyll autodose facken med lämplig vätska t.ex vatten. Låt den stå på diskbänken eller dylikt så kommer man se tydligt vart det läcker ifrån.

Är det från tömningsluckorna från sidorna så löste jag det med att komplettera med egna o-ringar för att det ska täta bättre. Detta var det enda som löste problemet (har fått ex antal nya tråg från electrolux).

Är det doseringspumpen så kan den skruvas av. I ett av mina fall så fattades det o-ringar mellan pump och tråg. Dock har det även visat sig i senare skede att doseringspumpen i sig kan också börja läcka. Då får man byta pumpen och hålla tummarna.

Ett tips att tänka på är att om ni har haft en servicetekniker som har bytat antingen pump eller tråg så har ni ny garanti (1 år) på reservdelen även om garantin har gått ut på maskinen.

Gällande problemet med vatten i autodose facken så testa med att rensa alla insprutningshålen ovanför tråget. Tag ut tråget och kör lite försiktigt på ovansidan i maskinen med en tandpetare samt borsta med en diskborste. Jag lyckades få bort det mesta av kalket vilket gjorde att vattenstrålarna sprutade rätt igen. Detta löste problemet för mig.
Vi har nu haft vår maskin i drygt 3,5 år och har haft regelbundna besök av Electrolux servicetekniker. Felet är autodosen. Förbrukar otroligt mycket tvättmedel.
Dom har bytt packningar. Bytt skruvar. Bytt doseringsmaskin. Bytt hela autodosetråget. Tyvärr blir det bara tillfällig skillnad. Efter några veckor är problemet tillbaka.

Det verkar inte som att dom har någon aning om hur de ska lösa problemet?
Är det ens lönt att ge dem fler försök att åtgärda felet? I vårat fall har den som mest fungerat 6-8 veckor. (Eller så är det bara så att vi inte reagerat på felet under dessa veckor av någon anledning.)

Är problemet åtgärdat på deras nya maskiner? (Är det ens nya maskiner sedan 3-4 år tillbaka)
 
A
K kent_n skrev:
Vi har nu haft vår maskin i drygt 3,5 år och har haft regelbundna besök av Electrolux servicetekniker. Felet är autodosen. Förbrukar otroligt mycket tvättmedel.
Dom har bytt packningar. Bytt skruvar. Bytt doseringsmaskin. Bytt hela autodosetråget. Tyvärr blir det bara tillfällig skillnad. Efter några veckor är problemet tillbaka.

Det verkar inte som att dom har någon aning om hur de ska lösa problemet?
Är det ens lönt att ge dem fler försök att åtgärda felet? I vårat fall har den som mest fungerat 6-8 veckor. (Eller så är det bara så att vi inte reagerat på felet under dessa veckor av någon anledning.)

Är problemet åtgärdat på deras nya maskiner? (Är det ens nya maskiner sedan 3-4 år tillbaka)
Om teknikern anser det vara ett fel vilket den troligen gör iom att det byts delar så har de 3 försök enligt branschens standard att åtgärda.
troligen finns det ingen lösning på detta tveksamt att fabriken i ett forna öststatsland ens är intresserad
 
A
K kent_n skrev:
Vi har nu haft vår maskin i drygt 3,5 år och har haft regelbundna besök av Electrolux servicetekniker. Felet är autodosen. Förbrukar otroligt mycket tvättmedel.
Dom har bytt packningar. Bytt skruvar. Bytt doseringsmaskin. Bytt hela autodosetråget. Tyvärr blir det bara tillfällig skillnad. Efter några veckor är problemet tillbaka.

Det verkar inte som att dom har någon aning om hur de ska lösa problemet?
Är det ens lönt att ge dem fler försök att åtgärda felet? I vårat fall har den som mest fungerat 6-8 veckor. (Eller så är det bara så att vi inte reagerat på felet under dessa veckor av någon anledning.)

Är problemet åtgärdat på deras nya maskiner? (Är det ens nya maskiner sedan 3-4 år tillbaka)
felet anses vara kontaminering på de optiska avläsarna, dvs att tvättmedel fastnar och försämrar optiken.
fel konstruktion eller fel tvättmedel, jag har inget svar på detta
 
K kent_n skrev:
Vi har nu haft vår maskin i drygt 3,5 år och har haft regelbundna besök av Electrolux servicetekniker. Felet är autodosen. Förbrukar otroligt mycket tvättmedel.
Dom har bytt packningar. Bytt skruvar. Bytt doseringsmaskin. Bytt hela autodosetråget. Tyvärr blir det bara tillfällig skillnad. Efter några veckor är problemet tillbaka.

Det verkar inte som att dom har någon aning om hur de ska lösa problemet?
Är det ens lönt att ge dem fler försök att åtgärda felet? I vårat fall har den som mest fungerat 6-8 veckor. (Eller så är det bara så att vi inte reagerat på felet under dessa veckor av någon anledning.)

Är problemet åtgärdat på deras nya maskiner? (Är det ens nya maskiner sedan 3-4 år tillbaka)
För oss slutade det med att dom fick byta till en maskin utan Autodose!
 
C cullberg skrev:
För oss slutade det med att dom fick byta till en maskin utan Autodose!
Synd. Det var en av anledningarna till att vi valde just denna. Maskinen och funktionerna i övrigt är vi väldigt nöjda med.
Men om dom inte lyckas lösa problemet blir det oavsett en oanvändbar funktion.

Såg att modellbeteckning på våran maskin finns kvar så när som på sista siffran. Våran heter Q8 och den som finns idag heter Q9.
Autodose enheten ser identisk ut vad jag kan se på bilderna i alla fall.

Känns som ett otroligt resursslöseri att byta ut maskinen pga detta.
Kanske får ha en dialog med Electrolux om att vi framåt inte längre använder Autodose. Dvs att det blir som en maskin utan den funktionen.


Vi har aldrig fått diagnosen att någon sensor skulle vara problemet. Utan att konstruktionen är undermåligt designad vilket gör att den inte håller tätt.
 
Efter tredje reparationen valde vi att reklamera hela maskinen. Har förbrukat såna otroliga mängder tvättmedel innan vi förstått att det verkligen varit fel.
Blev inte en ny Electroluxmaskin om vi säger så.
 
  • Gilla
ClasseClas och 1 till
  • Laddar…
A
K kent_n skrev:
Synd. Det var en av anledningarna till att vi valde just denna. Maskinen och funktionerna i övrigt är vi väldigt nöjda med.
Men om dom inte lyckas lösa problemet blir det oavsett en oanvändbar funktion.

Såg att modellbeteckning på våran maskin finns kvar så när som på sista siffran. Våran heter Q8 och den som finns idag heter Q9.
Autodose enheten ser identisk ut vad jag kan se på bilderna i alla fall.

Känns som ett otroligt resursslöseri att byta ut maskinen pga detta.
Kanske får ha en dialog med Electrolux om att vi framåt inte längre använder Autodose. Dvs att det blir som en maskin utan den funktionen.


Vi har aldrig fått diagnosen att någon sensor skulle vara problemet. Utan att konstruktionen är undermåligt designad vilket gör att den inte håller tätt.
de optiska givarna blir kontaminerade så att de inte tätar mot o-ringarna som du bytt en ggn
 
  • Gilla
kent_n
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.