A
Jag är så tacksam för alla kloka tankar ni har gett mig! Jag ska fortsätta kämpa och ta reda på vad blev det egentligen för vägg och det dålda VST hållet.
 
simpa96 simpa96 skrev:
Jag förstår precis vad du menar. Tycker också det ska bli intressant med vent-hålet. räcker ju dock att dom har satt 2 gipsskivor på var sida för att detta ska efterlevas. speciellt med 145 mm iso. också
Nja. Kanske, kanske inte. https://www.isover.se/solutions/it06-traregelinnervagg-ei60-60-db Det kan räcka med att luftspalten saknas.
Om dom satt 2xgips på utsidan av själva hålet så sticker gipsen ut 26 mm om du förstår vad jag menar. Så rimligen har dom figursågat 2xgips på varje sida som dom stoppat in i hålet. Sedan förhoppningsvis fog och spackel. Men det känns inte som att venthålet är hela boven i dramat. Jag tycker 56 Db (ljudklass C) borde räcka men jag har inte erfarenheten att avgöra det. Kanske är så att det inte räcker för dubbdäck.
Har det slarvats på ett ställe finns det ofta flera. Därför är venthålet intressant.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Ooon skrev:
Representant från Byggbolaget mätte med en app i mobiltelefonen och påstår att de har uppnått kravet på ljudisolering och att deras väggar är ännu bättre. Han säger att om jag inte är nöjd så ska jag eller föreningen bekosta själv en mättning som ligger på 15 000 kr. Föreningen säger ifrån förstås. Nu när jag har hittat dem tomma rum i väggen som förklarar att väggar är tumma inne tar jag upp ljudisolering igen.
Mellan garage och bostad ska ljudnivåskillnad mellan utrymmen vara minst Dntw50 = 56 dB vid nybyggnation enligt BBR/ljudklass C, om det är de lägsta kraven som är gällande.

Hänsyn måste också tas till faktiska ljudnivåer i bostaden från garaget så att dessa innehålls.

varken ljudnivåer eller ljudisolering mäts med mobiltelefon, det är extremt oseriöst. En riktig mätning utförs med ordentlig mätutrustning och efter gällande standarder.

Att enbart mäta ett luftljud mellan dessa utrymmen kostar knappast 15K, snarar 5-7000 om någon akustikfirma vill ta sig an ett så litet uppdrag. Dock kan det visa sig att ljudisoleringen håller måttet, men det innebär inte att ljudnivåerna från garaget innehåller riktvärden inne i din bostad, och att utreda detta är kan vara mer tidskrävande, och därmed dyrare.

Du kan kontakta miljöförvaltningen i din kommun samt påtala bristen inom ramen för tex en tvåårsbesiktning. Många kommuner begär in en akustikbesiktning för att ge slutbesked/klartecken för inflytt i ett flerbostadshus. En akustikbesiktning är stickprov på olika konstruktioner och säger troligtvis inte något om just din skiljevägg till garaget, men kan möjligtvis ge en viss bakgrund om du kan få tillgång till detta protokoll, om det finns.
 
  • Gilla
Åsa Lund
  • Laddar…
A
Tack för informationen! Jag har anmält det till Miljöförvaltningen. Styrelsen säger att de kommer göra något på tvåårsbesiktning som kommer nu i mars. Dock vet jag inte vilken strategi kommer de använda och vilken besiktningsman kommer. Den som har avtal med byggbolaget litar jag inte på för det var ett tomt protokoll för slutbesiktning för min lägenhet när jag har gjort 40 felanmälan utan ens att vara proffs.
 
Åsa Lund
Kolla så besiktningsman inte är vald av byggfirman
Han ska vara utsedd av föreningen
Viktigt att besiktningen genomförs innan två år har gått
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Bara för att förtydliga, akustisk besiktning eller verifiering sker i slutet av byggskedet ungefär samtidigt som slutbesiktning, men är inte en del av densamma. Denna verifiering kan ske med mätningar, men också med beräkningar, och utförs av akustiker.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Åsa Lund
Beräkningar görs väl före byggskedet och mätningar under/efter?
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Beräkningar görs väl före byggskedet och mätningar under/efter?
Ja det är nog vanligast. Beräkningar görs i projekteringen, men kan också användas i syfte att verifiera i slutskedet. Både mätning och beräkning är ok för verifiering enligt SS 25267.

Sen beror det nog väldigt mycket på, enligt min erfarenhet, vilken kommun och projekt det gäller. Jag tror dessvärre att ingen eller bristfällig verifiering sker på många ställen i landet.

Många byggnormer/tekniker fungerar i regel bra, ett betonghus med 200 mm väggar & 250 mm bjälklag är mer eller mindre klappat & klart ur ljudisoleringssynpunkt. Sen måste givetvis detaljer granskas & hanteras i projekteringen, t.ex installationer & ljudnivåer från trafik. Eller som i det här fallet, en lägenhet intill ett garage...
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.