Jodå jag är snickare med yrkesbevis och många års erfarenhet. MEN när jag sett detta vackra gamla stenhus inser jag också att jag BARA är snickare. Tjocka stenväggar, våningar och tak har sjunkit ihop och huset behöver tömmas på allt och en ny struktur invändigt.
Om det visas intresse kommer jag med bilder.
Detta är bara början och jag söker efter gamla gubbar som kan en del (är själv 52)
Ett projekt som kan sluta med tandagnisslan eller så bli det ett drömhus.
Frågor: Behöver fogar göras om? (hus 200 år gammalt). Behöver strukturen (IPE) fästas i ytterväggarna för att hålla ihop huset?
En idé: Det nya strukturen invändigt. IPE balkar från källaren. Sedan bygger jag i trä (väggar, golv.. lätt konstruktion och en liten våning)
Ett betongband (HxB) ca 100mm x 500mm armerad betong runt om ovanpå de tjocka stenväggarna för att förbereda/förstärka för takstolarna)

Vad tycker ni?
Huset har verkligen potential men det krävs en hel del jobb.

Tack alla på förhand
 
  • Gilla
a.o.f
  • Laddar…
Gärna bilder.
 
  • Gilla
Luddis_1
  • Laddar…
a.o.f a.o.f skrev:
Gärna bilder.
Gammalt stenhus med balkonger på en smal gata och parkerade fordon.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Erik JL och 1 till
  • Laddar…
2 2tum och metrik skrev:
[bild]
Så fint!
 
a.o.f a.o.f skrev:
Så fint!
Tack för ditt profissionella utlåtande.
 
  • Haha
a.o.f
  • Laddar…
R
2 2tum och metrik skrev:
Jodå jag är snickare med yrkesbevis och många års erfarenhet. MEN när jag sett detta vackra gamla stenhus inser jag också att jag BARA är snickare. Tjocka stenväggar, våningar och tak har sjunkit ihop och huset behöver tömmas på allt och en ny struktur invändigt.
Om det visas intresse kommer jag med bilder.
Detta är bara början och jag söker efter gamla gubbar som kan en del (är själv 52)
Ett projekt som kan sluta med tandagnisslan eller så bli det ett drömhus.
Frågor: Behöver fogar göras om? (hus 200 år gammalt). Behöver strukturen (IPE) fästas i ytterväggarna för att hålla ihop huset?
En idé: Det nya strukturen invändigt. IPE balkar från källaren. Sedan bygger jag i trä (väggar, golv.. lätt konstruktion och en liten våning)
Ett betongband (HxB) ca 100mm x 500mm armerad betong runt om ovanpå de tjocka stenväggarna för att förbereda/förstärka för takstolarna)

Vad tycker ni?
Huset har verkligen potential men det krävs en hel del jobb.

Tack alla på förhand
Ja ett gammalt stenhus med murade naturstenar behöver en massa saker...
1 kontrollera grunden
Är allt rakt och huset står på berg?
bjälkar ligger oftast upplagda för att kunna röra sig så dessa delar går att byta...
Om bruket är av dålig kvalitet med cement är det värre...för då kan det finnas dålig vidhäftning vid stenarna
Ta hjälp av en skicklig konstruktör för lösning av hur du bygger en ev förstärkning med beslag i fasad och wire eller stång i bjälklagen
Tänk på jämnåriga hus i områdets byggtradition i yttre estetiska delar

Om huset inte är rakt så blir det knepigare för då krävs det sinne för hur snett det kan vara ok
 
R Renoverajämt skrev:
Ja ett gammalt stenhus med murade naturstenar behöver en massa saker...
1 kontrollera grunden
Är allt rakt och huset står på berg?
bjälkar ligger oftast upplagda för att kunna röra sig så dessa delar går att byta...
Om bruket är av dålig kvalitet med cement är det värre...för då kan det finnas dålig vidhäftning vid stenarna
Ta hjälp av en skicklig konstruktör för lösning av hur du bygger en ev förstärkning med beslag i fasad och wire eller stång i bjälklagen
Tänk på jämnåriga hus i områdets byggtradition i yttre estetiska delar

Om huset inte är rakt så blir det knepigare för då krävs det sinne för hur snett det kan vara ok
Tack för svar.
Huset har stått där i över 200 år och jag förväntar mig inte fler sättningar. Det finns en liten lagad spricka i en yttervägg. Problemet är inne i huset. Tak, golv och väggar har börjat att sagga ihop och måste bort (Ett j-va jobb)

"bjälkar ligger oftast upplagda för att kunna röra sig.." Bra att veta! Tack!

Vajer eller stång.. Jo jag har sett dessa tidigare. Om jag blåser ur huset kan det vara något att beakta för hållfastheten i ytterväggar.

Ang estetiska detaljer: Jag hoppas att de accepterar moderna takpannor som "ser ut" som gamla. Idag är det halvcylindrar över och under = dyrare, omständigt etc.

Utvändigt är det omöjligt att inte respektera tradition men på insidan vill jag ha välisolerat/ventilerat. Dessa saker kan de inte här nere i Spanien.
 
Jag försöker att tänka ut en bygg-plan.
1. Töm allt. Inklusive gammal skorsten, väggar, golv..
2. Gjuta ett armerat betongband runt på y-väggarna för takstolar.
3. Betong-pelare och IPE-balkar för träbjälklag från källaren.
4. Träbjälklag, spånskivor, 2a våning i trä upp till takstolarna.
5. Se över och renovera fogar runt om.
Jag bygger takstolarna på 2a våning på spånskivorna. Då har jag slätt golv att "rita" ut dom på. Sedan behöver jag bara lyfta upp dom på plats.
 
2 2tum och metrik skrev:
Jag försöker att tänka ut en bygg-plan.
1. Töm allt. Inklusive gammal skorsten, väggar, golv..
2. Gjuta ett armerat betongband runt på y-väggarna för takstolar.
3. Betong-pelare och IPE-balkar för träbjälklag från källaren.
4. Träbjälklag, spånskivor, 2a våning i trä upp till takstolarna.
5. Se över och renovera fogar runt om.
Jag bygger takstolarna på 2a våning på spånskivorna. Då har jag slätt golv att "rita" ut dom på. Sedan behöver jag bara lyfta upp dom på plats.
Problemet jag har är att jag inte är expert på gamla stenhus
 
R
2 2tum och metrik skrev:
Tack för svar.
Huset har stått där i över 200 år och jag förväntar mig inte fler sättningar. Det finns en liten lagad spricka i en yttervägg. Problemet är inne i huset. Tak, golv och väggar har börjat att sagga ihop och måste bort (Ett j-va jobb)

"bjälkar ligger oftast upplagda för att kunna röra sig.." Bra att veta! Tack!

Vajer eller stång.. Jo jag har sett dessa tidigare. Om jag blåser ur huset kan det vara något att beakta för hållfastheten i ytterväggar.

Ang estetiska detaljer: Jag hoppas att de accepterar moderna takpannor som "ser ut" som gamla. Idag är det halvcylindrar över och under = dyrare, omständigt etc.

Utvändigt är det omöjligt att inte respektera tradition men på insidan vill jag ha välisolerat/ventilerat. Dessa saker kan de inte här nere i Spanien.
Nej var kan de ventilation och klimatisering av hus?
Bjälklagen kan du om du har takhöjder behålla och rikta....
En metod är att använda stämp och frilägga bjälkar och byta bara skadade delar och om huset är rakt i grunden och väggarna
Då kan du rikta och behålla golv men du riskerar en massa logistik
Väljer du stänger med yttre beslag och ev stålbalkar så kan du se till att inte behöva lasta ytterväggar annat än min men tänk på hur dessa rör sig
Murningar stål o trä rör sig allihopa olika och stora temperaturväxlingar kan vara svåra att ta höjd för

Att sätta in ventilation värme o kyla... är bara ett jätteproblem om bygghöjderna är för låga så att du inte kan gömma rör etc...
Ute enheter kan vara svåra att gömma och bullret...
Även i Spanien kan bergvärme med frikyla vara ekonomiskt...då driftskostnader snabbt blir stora med el...
Kul men arbetsamt projekt..
 
R
2 2tum och metrik skrev:
Jag försöker att tänka ut en bygg-plan.
1. Töm allt. Inklusive gammal skorsten, väggar, golv..
2. Gjuta ett armerat betongband runt på y-väggarna för takstolar.
3. Betong-pelare och IPE-balkar för träbjälklag från källaren.
4. Träbjälklag, spånskivor, 2a våning i trä upp till takstolarna.
5. Se över och renovera fogar runt om.
Jag bygger takstolarna på 2a våning på spånskivorna. Då har jag slätt golv att "rita" ut dom på. Sedan behöver jag bara lyfta upp dom på plats.
Spån rekommenderas inte... fuktkänsliga använd träullit eller cementspån som inte är fuktkänsliga

Det svåra blir anpassa bjälklag till fönster och dörrar med din plan...om huset inte är rakt och med bra bygghöjder
 
R Renoverajämt skrev:
Nej var kan de ventilation och klimatisering av hus?
Bjälklagen kan du om du har takhöjder behålla och rikta....
En metod är att använda stämp och frilägga bjälkar och byta bara skadade delar och om huset är rakt i grunden och väggarna
Då kan du rikta och behålla golv men du riskerar en massa logistik
Väljer du stänger med yttre beslag och ev stålbalkar så kan du se till att inte behöva lasta ytterväggar annat än min men tänk på hur dessa rör sig
Murningar stål o trä rör sig allihopa olika och stora temperaturväxlingar kan vara svåra att ta höjd för

Att sätta in ventilation värme o kyla... är bara ett jätteproblem om bygghöjderna är för låga så att du inte kan gömma rör etc...

Många bra åsikter.
Sorry elen gick bort en stund.
Jo.. ventilation verkar vara överskrift för många.
Det är för sent att stämpa. Riktigt feta ek-balkar har gått av och det är redan nöd-stämpat för att allt inte ska rasa ihop.
Att anpassa höjder till dörrar och fönster kommer inte vara något problem om jag gör allt slätt,rakt och fint samt en lätt konstruktion i trä. Idag är det ett gammalt ek-bärlag med bruk mellan = helt kasst, sprickor, sättningar, tungt och allmänt elände. Men du har rätt i de rörelser som temp och fukt gör. Har i mitt dystra sinne tänkt mig någon centimeter mellan golv och stenväggar och en golv-list som täcker rörelsefogen. Stenväggarna är ca 50-50cm tjocka och jag undrar om de kan stå för sig själva? Huset är också ganska stort för att spänna vajer eller stänger. Vad tror du? Kan stenväggarna stå av sig själva? (Om fogarna är nya)

R Renoverajämt skrev:
Spån rekommenderas inte... fuktkänsliga använd träullit eller cementspån som inte är fuktkänsliga

Det svåra blir anpassa bjälklag till fönster och dörrar med din plan...om huset inte är rakt och med bra bygghöjder
Ute enheter kan vara svåra att gömma och bullret...
Även i Spanien kan bergvärme med frikyla vara ekonomiskt...då driftskostnader snabbt blir stora med el...
Kul men arbetsamt projekt..
Än en gång tack för dina svar.
Jo.. ventilation verkar vara överskrift för många.
Det är fär sent att stämpa. Riktigt feta ek-balkar har gått av och det är redan nöd-stämpat för att allt inte ska rasa ihop.
R Renoverajämt skrev:
Spån rekommenderas inte... fuktkänsliga använd träullit eller cementspån som inte är fuktkänsliga

Det svåra blir anpassa bjälklag till fönster och dörrar med din plan...om huset inte är rakt och med bra bygghöjder
 
R Renoverajämt skrev:
Spån rekommenderas inte... fuktkänsliga använd träullit eller cementspån som inte är fuktkänsliga

Det svåra blir anpassa bjälklag till fönster och dörrar med din plan...om huset inte är rakt och med bra bygghöjder
"Spån rekommenderas inte.." Har byggt många hus och har alltid använt grön spånskiva utan problem. Blir det lite vatten kan man raka av det. MEN även om jag alltid gjort så betyder det inte att det är rätt.
 
R
2 2tum och metrik skrev:
Än en gång tack för dina svar.
Jo.. ventilation verkar vara överskrift för många.
Det är fär sent att stämpa. Riktigt feta ek-balkar har gått av och det är redan nöd-stämpat för att allt inte ska rasa ihop.
Synd det kanske går att återvinna något av bjälkarna?
Då är det bara att jaga nya konstruktionsideer bygga ett innerhus ? Med skal
 
R Renoverajämt skrev:
Synd det kanske går att återvinna något av bjälkarna?
Då är det bara att jaga nya konstruktionsideer bygga ett inn
R Renoverajämt skrev:
Synd det kanske går att återvinna något av bjälkarna?
Då är det bara att jaga nya konstruktionsideer bygga ett innerhus ? Med skal
Det verkar så. Ett innerhus med skal.
Jag är lite osäker på om väggarna klarar av renoveringen dock. Alla vibrationer och friläggning av allt innan jag börjar bygga tillbaka allt igen. Tänker också på vajer eller järnstång för stabilitet. Att renovera fogar för bättre stabilitet etc.

Söker efter mer info om bärighet med pelare och järnbalkar typ IPE, IPN etc.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.