Har Ni några för tips på moddlare för nybörjare?

Behöver även tips på vad man ska tänka på när man moddlar förutom att man måste vara snabb. (Har kollat på 1000 filmer, men de går inte in på detaljer).

Ska måla dörrar som är helt plana.
Har försökt, men misslyckats brutalt. Tror att jag använde för lite färg...

Hur rikligt med färg ska man rolla på innan man använder moddlaren, hur hårt ska man pressa ned penseln och hur stor del av penseln ska användas (endast toppen av penseln eller vinkla ner den mer)?

Sedan undrar jag hur man får den och penslar riktigt rena då lite av färgen alltid torkar när man målar längre upp på penseln?

Och hur jag än gör när jag målar lister, karmar, skåpdörrar etc, så fastnar det alltid små dammkorn. Jag använder mikrofiberduk, dammsuger ytorna, byter kläder för att inget ska trilla av kläderna, men ändå...
Har Ni några förslag på hur man undviker att små dammkorn fastnar i färgen?
 
Lite av dina frågor känns som "hur långt är ett snöre?" men jag ska försöka svara hur jag målar. Både släta dörrar och övriga snickerier.

1. Slipa/spackla.
2. Dammsug
3. Torka med torr trasa
4. Torka med våt trasa
5. Måla

För mig har det räckt bra, men då ser jag också till att utrymmet i övrigt är ordentligt rent så det inte dammar när jag rör mig.

För att få mina dörrar släta har jag snabbt rollat ut ca 1/3 till 1/4 av dörrens bredd och snabbt släta ut med en 70mm bred snickeripensel av god kvalitet. Jag rollar så det täcker men absolut inte så tjockt att det bildas pölar. Det gäller att måla så fort att man alltid jobbar vått i vått. Vad du än gör, justera inget i efterhand. Blir det ojämnt är det bättre att slipa lite extra. Är jag kinkig med finishen slipar jag mellan varje lager och stryker 3ggr.

Jag tycker jotun lady supreme finish funkar bra.
 
Här är en dörr som målades på detta sätt, tyvärr ingen detaljbild.
 
  • Vitmålad dörr mot en vägg med brunt och vitt, inga synliga detaljer om målningsteknik.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Förvirrade Hönan
  • Laddar…
T TrädgårdsBjörnen skrev:
Lite av dina frågor känns som "hur långt är ett snöre?" men jag ska försöka svara hur jag målar. Både släta dörrar och övriga snickerier.

1. Slipa/spackla.
2. Dammsug
3. Torka med torr trasa
4. Torka med våt trasa
5. Måla

För mig har det räckt bra, men då ser jag också till att utrymmet i övrigt är ordentligt rent så det inte dammar när jag rör mig.

För att få mina dörrar släta har jag snabbt rollat ut ca 1/3 till 1/4 av dörrens bredd och snabbt släta ut med en 70mm bred snickeripensel av god kvalitet. Jag rollar så det täcker men absolut inte så tjockt att det bildas pölar. Det gäller att måla så fort att man alltid jobbar vått i vått. Vad du än gör, justera inget i efterhand. Blir det ojämnt är det bättre att slipa lite extra. Är jag kinkig med finishen slipar jag mellan varje lager och stryker 3ggr.

Jag tycker jotun lady supreme finish funkar bra.
Det blev lite långt. Tänkte att det var bättre än att lägga ut fler frågor i forumet.

Jag tyckte att dina tips låter super med att det ska vara rent i utrymmet och att måla lite i taget, så miljoner tack!

Efter du har målat en liten del av dörren brukar du vänta tills det har torkat (8h) för att sedan fortsätta med resten? Hur grovt sandpapper använder du för mellanslipning?

Vilken snickeripensel och rollerhylsa ska jag köpa?
 

Bästa svaret

F Förvirrade Hönan skrev:
Det blev lite långt. Tänkte att det var bättre än att lägga ut fler frågor i forumet.

Jag tyckte att dina tips låter super med att det ska vara rent i utrymmet och att måla lite i taget, så miljoner tack!

Efter du har målat en liten del av dörren brukar du vänta tills det har torkat (8h) för att sedan fortsätta med resten? Hur grovt sandpapper använder du för mellanslipning?

Vilken snickeripensel och rollerhylsa ska jag köpa?
Brukar alltid måla hela dörren i ett svep, tycker det går bra om man håller tempot uppe. Bruk köra med 120 papper.

Glömde även nämna att jag vid slätstrykningen har ett lågt tryck på penseln och stryker ut snabbt. Helst hela dörrens längd i ett drag.

Nedan har du grejerna jag använder. Inte billigt men funkar bra. Kan tipsa om att köpa penseltvätt och låta penslarna stå o ett tag efter målning.

https://www.anza.se/produkter/penslar/platinum-lackpensel-70mm/

https://www.anza.se/produkter/rollers/platinum-extra-fina-underlag-15-cm/
 
T TrädgårdsBjörnen skrev:
Brukar alltid måla hela dörren i ett svep, tycker det går bra om man håller tempot uppe. Bruk köra med 120 papper.

Glömde även nämna att jag vid slätstrykningen har ett lågt tryck på penseln och stryker ut snabbt. Helst hela dörrens längd i ett drag.

Nedan har du grejerna jag använder. Inte billigt men funkar bra. Kan tipsa om att köpa penseltvätt och låta penslarna stå o ett tag efter målning.

[länk]

[länk]
Alltså, tusen miljoner tack!
Du borde starta en youtube-kanal med din pedagogik. Det är alla detaljer som en nybörjare verkligen vill veta. Eller i alla fall jag.

Jag satsar på kvalitet och köper alltid Anzas produkter. Dyrare, men billigare i längden då de håller längre. Tänkte också köpa färgen du rekommenderade. Tack igen!
 
  • Gilla
Tompafix och 1 till
  • Laddar…
Har nyligen målat om mina badrumsmöbler, med helt släta luckor.
Vill inte hålla på och kladda med pensel utan kör bara med roller.
Köpte tre olika lackfärger för att testa vilken som var bäst.
Caparol matt lackfärg 10 glans.
Absolut sämst, flöt ut väldigt dåligt.

Sadolin V super 5 glans.
Bäst, flyter ut väldigt bra och får snabbt en hård och tålig yta. Kostar 300/liter

Lady supreme finish 15 glans.
Nästan lika bra utflytning som Sadolin, men ytan känns mjukare.
Såg ingen anledning att Lady kostar 600/liter.
Visst, det går ofta få rabatt i mindre butiker, men ändå.

På bilderna är caparol längst till vänster och Lady längst till höger.
Alla färger är S 3500-N
Tre olika gråmålade badrumsluckor testade med Caparol, Sadolin och Lady lackfärger, Caparol till vänster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tre nymålade badrumsskåpsluckor i grått, Caparol till vänster, Sadolin i mitten och Lady till höger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
hampasnöret
  • Laddar…
Peter2400 Peter2400 skrev:
Har nyligen målat om mina badrumsmöbler, med helt släta luckor.
Vill inte hålla på och kladda med pensel utan kör bara med roller.
Köpte tre olika lackfärger för att testa vilken som var bäst.
Caparol matt lackfärg 10 glans.
Absolut sämst, flöt ut väldigt dåligt.

Sadolin V super 5 glans.
Bäst, flyter ut väldigt bra och får snabbt en hård och tålig yta. Kostar 300/liter

Lady supreme finish 15 glans.
Nästan lika bra utflytning som Sadolin, men ytan känns mjukare.
Såg ingen anledning att Lady kostar 600/liter.
Visst, det går ofta få rabatt i mindre butiker, men ändå.

På bilderna är caparol längst till vänster och Lady längst till höger.
Alla färger är S 3500-N
[bild] [bild]
Vilken tur!
Tänkte köpa Lady imorgon, men då kör jag Sandolin. Tack för tipset!
 
F Förvirrade Hönan skrev:
Vilken tur!
Tänkte köpa Lady imorgon, men då kör jag Sandolin. Tack för tipset!
Hur blev det?
Alltid kul att se resultatet:)
 
Målade mina köksluckor med sadolin snickerifärg för kanske 5år sedan. Resultatet såg direkt jättebra ut.
Jag var supernoga med allt innan målningen.

Jag är inte alls nöjd idag pga slitage, färgen är inte längre lika smutsavvisande och luckorna skulle behöva målas om igen.
Det ser inte alls bra ut.

Några utsatta lister, fönsterbrädor etc i köket som målades samtidigt med annan färg ser fortfarande finfina ut.
Gammal oljefärg från Obs! Bästa färgen.jag någonsin har målat med.
 
Brukar måla som du beskriver @Peter2400, men luckor och dörrar sprayar jag med en HVLP picka när jag vill ha ett ytterligare slätare resultat. Lady supreme kostar ca 350 för en liter och 900 för 3l där jag bor ivf
 
T Tompafix skrev:
Brukar måla som du beskriver @Peter2400, men luckor och dörrar sprayar jag med en HVLP picka när jag vill ha ett ytterligare slätare resultat. Lady supreme kostar ca 350 för en liter och 900 för 3l där jag bor ivf
Skulle vara kul att se skillnaden på en rollad och en hemmasprutad yta.
Det här är en gammal överdel till ett skoskåp från Ikea som jag provade att rolla 2 ggr.
Inget apelsinskal vad jag kan se.
Ådringar och defekter var på luckan sedan tidigare.
Nyligen roller-målad yta av ett överdel till ett Ikea skoskåp med jämn färg och synliga ådringar och defekter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Peter2400 Peter2400 skrev:
Skulle vara kul att se skillnaden på en rollad och en hemmasprutad yta.
Det här är en gammal överdel till ett skoskåp från Ikea som jag provade att rolla 2 ggr.
Inget apelsinskal vad jag kan se.
Ådringar och defekter var på luckan sedan tidigare.
[bild]
Med roller och glans 15 och under går det att få mkt bra resultat. Men över 15 i glans tycker jag ivf att man ser strukturen av roller.
Färgen blir helt slät med pickan, precis som när man köper något som är lackat i fabrik
 
T Tompafix skrev:
Med roller och glans 15 och under går det att få mkt bra resultat. Men över 15 i glans tycker jag ivf att man ser strukturen av roller.
Färgen blir helt slät med pickan, precis som när man köper något som är lackat i fabrik
Låter rimligt, därför jag håller mig till matt.
Vad målar du med för pistol?
 
Peter2400 Peter2400 skrev:
Hur blev det?
Alltid kul att se resultatet:)
Ska ta bild när det är målat och klart!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.