Hej

finns det någon snäll person som kan räkna nedböjning på HEA100

6 m HEA balk .
Mitt upplag på 400 mm
Last 23 kn/m
 
Med reservation att det gick väldigt snabbt, men 13,8mm räknade jag fram, och då med bunden last i båda facken. Bär balken ett bjälklag blir nedböjningen något större eftersom den nyttiga lasten är en fri last och kan ligga i ett fack i taget.
 
B bossespecial skrev:
Med reservation att det gick väldigt snabbt, men 13,8mm räknade jag fram, och då med bunden last i båda facken. Bär balken ett bjälklag blir nedböjningen något större eftersom den nyttiga lasten är en fri last och kan ligga i ett fack i taget.
bidrar c35/40 betong något
 
Hur då tänker du? Är det btg-bjälklag den bär?
 
Nej,

det är en betong balk med fönster parti öppningar på 2.4 var . prefab Ytong balkar som klarar 12.6 kn/m
U block med hea balk 100 eller starkare om någon snäll person kan räkna på det .

1,5 plan hus är det .
Ovan balken bilar mellan bjälklag och takstolar
Cc400 220 c24
 
Otydligt

prefab balkarna ligger ovan fönster partiet sedan ska u-block med hea balk
 
Observera att "mitt upplag" inte är samma sak som "mittupplag"! Det är noga med mellanslagen även om det bara finns en rimlig tolkning.
 
J justusandersson skrev:
Observera att "mitt upplag" inte är samma sak som "mittupplag"! Det är noga med mellanslagen även om det bara finns en rimlig tolkning.

6 meter kontinuerlig balk. Pelare i mitten som är 400 mm
Öppningar på varje sida är 2400 mm.
 
Är det brottlasten som är 23kN/m? Nedböjning räknar man i bruksgräns och då är lasten mindre än i brottgräns.
Betongen ska du nog inte räkna med att den tillför något, då krävs det lite mer för att få dem att samverka.
 
  • Gilla
MackanM
  • Laddar…
det är dimensionerande brottgränstillstånd
 
Redigerat:
Ok. Har du fått några laster i bruksgräns? Eller kanske uppdelade laster från egentyngd, nyttiglast och snö?
 
Funkar nedan
Snölast är dock 1
 
  • Tabell över belastningsvärden för byggprojekt, inklusive snölast och vindlast, samt generella uppgifter om material.
Den ger dessvärre inte rätt information. Är det bara takstolarna som ligger på balken? Kan du se några stödreaktioner på ritningen?
 
Hej

det är endast takstolarna och mellanbjälklag som vilar inget annat.
Pannor på taket .
Går det att räkna på ?
 
Redigerat:
Nej dessvärre inte. Om du räknar på att balken ska ta all last så släng in en HEA120 ist. Den är nästan dubbelt så styv. Dessutom är HEA100 högt utnyttjad i brott.
 
  • Gilla
MackanM
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.