Vill göra öppning inifrån rummet med skjutdörrar. Innebär att jag vill ta bort det mesta, ca 2/3 av långsidan på kattvinden, ca 2,5 m av liggtimmerväggen. Behöver man stötta något mitt i eller kan det räcka med reglar som en ram längs med väggar å tak?
 
Hej och välkommen till Byggahus forum!
Principiellt är det alltid en tveksam åtgärd. Var gränserna går kan man bara avgöra med hjälp av ritningar och foton. Takkonstruktionen är avgörande. Har huset traditionella takstolar räcker det med att man bevarar de stödben som brukar gömmas i kattvindsväggarna. Ett liggtimrat torp kan ha längsgående åsar som bär taket och som vilar på tvärgående timmerväggar. Då kan det vaara lättare att öppna upp.
 
  • Gilla
Torptösen
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Hej och välkommen till Byggahus forum!
Principiellt är det alltid en tveksam åtgärd. Var gränserna går kan man bara avgöra med hjälp av ritningar och foton. Takkonstruktionen är avgörande. Har huset traditionella takstolar räcker det med att man bevarar de stödben som brukar gömmas i kattvindsväggarna. Ett liggtimrat torp kan ha längsgående åsar som bär taket och som vilar på tvärgående timmerväggar. Då kan det vaara lättare att öppna upp.
Tack! Ska kolla runt lite efter stödben å åsar. Huset är fr ca 1850 och på motstående långsida finns en helt oinredd kattvind. Så jag börjar där....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.