Hej

Vad tror ni, är detta en rimlig kalkyl för att bygga om ett kök (inkl dra om VVS ca 4m) + öppna upp mellan kök och vardagsrum?

Vi har tänkt göra grovarbetet (slå ut väggar, bryta upp golv, montera IKEA köksskåp etc) själva och överlåta de mer kvalificerade uppgifterna till hantverkare (VVS, el, kakling, spackling etc).


Köksinredning 25000
Vitvaror 25000
Arbetskostnad (uppsättning av kök - ej montering) 3000
Kakel + kakling (ca 7 kvm) 7000
Bänkskiva ca 3m 10000

VVS 12000

Målning & tapetsering 5000
Golv (ca 45 kvm) 13000
El (2st uttag + 3 spottar + inkoppling av maskiner) 10000
Innervägg 8000
 
Är igentligen inte så bra på hantverkarkostnader (gör för mycket själv). Men jag tror att Målning o tapetsering är för lågt prissatt 5000 är i princip en man i lite drygt en dag (säg en och en halv). Det är för snålt för ett rum på 45 kvm tror jag. Antar att du inte räknar in tapet o färg i det priset. Golvkostnaden blir jag lite fundersam över. Om vi antar att det bara är arbete så ser det lite dyrt ut. Men om det även är material, så är det för lågt. Räkna med att lägga ett hyffsat dyrt kvalitetsgolv. Allt annat tror jag är kapitalförstöring i en innerstadslägenhet. Utan att lyxa till det så tror jag att ett bra shablonpris är 500-700 / kvm med arbete.


Med tanke på din tidigare beskrivning av projektet så misstänker jag att du skall räkna med en ganska stor reservbudget för oförutsedda kostnader. Det räcker att Vvs och snickare inte lyckas göra klart för varandra på så få besök som antagits så drar det iväg ett par tre tusen för varje extra runda.

Kaklet däremot tror jag att du tar i i överkant på. Detta är inte badrum. Såvida du inte skall ha kakel i klassen 1000kr/kvm eller så.

Vvs känns lite optimistiskt, mest grundat på att Vvs brukar alltid bli en bit dyrare än de mest pessimistiska bedömningar man kan göra.

Vitvaror: Det går säkert att fixa det i den prisklassen, men mitt råd: Satsa inte på det billigaste du hittar, Se till att få en ordentligt tyst diskmaksin (öppen planlösning), samma sak med fläkten (om du nu får ha köksfläkt, inte alltid det funkar i lägenhet).
 
Tack Hempularen, du ger alltid så bra och utförliga svar! :)

När det gäller målning och tapetsering avses endast materialkostnaden - är det ändå lågt räknat?

VVS kan nog vara lågt ja. Är 20 000 kr rimligt eller fortfarande lågt räknat? Hoppas på att få en viss hjälp av min pappa som är sjukpensionerad röris samt svärfar som är pensionerad byggingenjör, men inget vi räknar med.

Vitvaror: vi har hittat ett vitvarupaket (med rabatt) som vi gillar, bortsett från köksfläkt (blir kolfilter endast :( ) .... kanske då att man lägger någon krona extra på tyst diskmaskin, men de flesta i den storleken (45-50 cm bredd) verkar låta ungefär lika mycket :/

Kakel: Aaah, äntligen något som är för högt räknat! ;) Det här var faktiskt svåraste området att räkna på. Vad är rimligt för kakel endast mellan bänk och överskåp på ett normalstort-till-litet kök?

Snickerier: väninnans kille är snickare. Han ger fast pris (vitt) på att hjälpa oss med att sätta upp köket och med väggarbetet.

Golv: Bara räknat med material för nytt golv i 285 kr/kvm-klassen. Är det för billigt för innerstadslägenhet? Befintligt golv (parkett i hall, sovrum och vardagsrum) är inte särskilt vackert och var säkerligen inte särskilt dyrt när det lades (70/80-talet) heller :/ Har tänkt ha genomgående parkett eller liknande. Tror klinker i kök blir för hårt och för stpr kontrast mot övriga utrymmen.

Kan nämna att jag använt budgeteringshjälpen på www.brabyggare.se som underlag. Vet inte hur verklighetsförankrad den är.
 
Tycker eran kalkyl ser ganska vettig ut, det jag kan tycka är:

Uppsättningen av köket tycker jag ser något låg ut, det skulle motsvara ca 7 tim och det tror inte jag räcker.

Vad det gäller golvet så ska inte priset få avgöra valet utan se till att kolla runt bland erbjudanden och utförsäljningar så hittar ni säkert något runt 300 pix.
och framför allt köp inte något bara för att det är dyrt.
(själv köpte jag ett junckers skeppsgolv till mitt kök, dom körde en kampanj och sålde golvet för 499:- istället för 1060:- )

vvs ska inte behöva kosta mer än dom 12 papp ni budgeterat med, flytta två vattenrör och ett avlopp 4m ska inte behöva ta mer än 10 timmar och med material på det så bör ni klara budget.

Målning/tapetsering samt kakel hänger ju naturligtvis på vad man väljer för material men siffrorna känns rimliga, snåla dock inte på denna del då det gör väldigt mycket på helhetsintrycket, hittar ni ett superskönt kakel för 1300:- per kvm så köp det!

Som sagt på det hela taget så ser det helt OK ut, tror ni kommer fixa detta.
 
Jag tror största osäkerheten i budgeten är hur mycket hantverkare ni tänker använda er av när det gäller kakling osv. Det står "spackling" vilket ju är ett väldigt vagt begrepp, man vet inte om det rör sig om väldigt lite eller väldigt mycket. Men kalkylen känns helt klart rimlig, är man noga och låter saker ta tid så klarar man mer än man tror själv, glöm inte det :)
 
Med golvet så menade jag att om du skall få in både material och arbete i det priset så vara jag rädd att du tittade på något billigt lamminatgolv i 100kr klassen.

Om vi antar att det går åt 3 olika kopplingar per rör plus en ballofixkran för avstägning, så tror jag att det blir kopplingar för 2000 på varm och kallvatten. Avloppet kommer att behöva 3-4 krökar och muffar etc, ca 1000 (lite pessimistiskt). Sedan tror jag att ett bra shablonpris för själva rören är 1000 kr metern (för alla 3) inklusive diverse klammrar och liknande. Då har du material för 7000, säg 8000. En bra shablon är att på totalnotan så är arbete och material hälften vardera. Skulle alltså hamna på 16 000. Samma material om du köper det på nätet eller byggmarknaden skulle troligen hamna på 1500- 2000.
 
Det där med hälften arbete hälften material kanske funkar om man räknar på en hel verksamhet eller på ett stort jobb, men i detta fallet skulle det ju innebära 16 timmar (räknat på 500kr/tim) och det låter helt orimligt i mina öron, jag drog nämligen själv om mina rör när jag byggde om köket, förvisso bara 2,5m, men ändå. och med inkoppling av diskbänk, diskmaskin, blandare och flytt av rör så hade han ca 3,5 timmar.

materialet vet jag inte vad det gick på, men där kan jag hålla med om att det är (omotiverat??)dyrt.

Vidhåller dock att 12000 sek räcker såtillvida att inget tok-krånglar naturligtvis.
 
Sambon har fått en svensk byggmästare med polska hantverkare (utför "vita" arbeten) att komma hit imorgon för att ge offert på vad hela kalaset skulle gå på om de fixar allt. De var inte intresserade av att låta oss göra en del av jobbet :rolleyes:

Ska bli intressant att få deras bild av verkligheten!
 
Nu har vi haft 2 byggare här och kollat. Har inte fått offert än, men dock en prisbild.

Den ena ville ha 155' + moms exkl kök/golv/tapeter för totalentreprenad alternativt 66' + moms exkl kök/golv/tapeter för entreprenad minus finlir (vi målar, lägger golv och sätter upp nya köket själva). Beräknad arbetstid = 3 veckor.

Den andra vill ha 75' + moms/månad (?!) och räknar med en arbetstid på 6 veckor. Priset är för totalentreprenad minus material - dock är vi lite osäkra på huruvida elektrikern och målarens kostnader ingick i detta.

Någon som vill kommentera?
 
Nu fick vi precis offert från ena byggarn.
122' inkl moms men exkl material för flytt av kök, rivning av väggar, riva golv och lägga nytt (parkett i vardagsrum/hall/sovrum, klinker med värmegolv i kök) samt målning.

Sen räknar vi med 80' till för material (IKEA kök, standardgolv, etc).

Låter det rimligt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.