Japp, det var ventilen i termostaten som hade segat fast. Fick fram värme till det också.

Tusen tack för all hjälp Josth! Bjuder dig på en virtuell beer :beer::beer:
 
  • Gilla
Violina
  • Laddar…
Tackar och tar emot(y):)
 
En annan grej bara. Har stått still på 34,6 i 30 min nu? Har för övrigt sänkt stopp temp då den var på 47 tidigare.
Digital display på en apparat som visar temperaturinställningar med nuvarande temperatur på 34.6 grader Celsius.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har kollat i instruktionerna och tycker inte värdena avviker något nämnvärt mot vad som anses rimligt
Digital display på en apparat som visar temperaturinställningar med nuvarande temperatur på 34.6 grader Celsius.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Digital display på en hushållsapparat visar temperaturen 34,6 grader med inställningsikoner runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Värmeinställningsskärm som visar 34,6 grader med justering på en enhet, möjligen för golvvärme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Display av temperaturreglering med inställd värde 34,6 grader och touch-kontroller.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Digital display av en apparat som visar temperatur och varmetid inställd på 34,6 grader Celsius och 44,7 grader Celsius.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Digital display på ett värmesystem som visar en temperatur på 34,6 grader och kompressordrifttid på 82 minuter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Digital display av en anläggnings temperaturregulator visar 34.6 grader Celsius.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ingen värmepumpsexpert men har en c7 som är liknande.
Har ni en innegivare? I så fall sätt den till påverkan 0. Den kan annars påverka både uppåt och neråt.

Har ni eltillskott avaktiverat? I så fall kommer kompressorn tugga på tills stopptempen är uppnådd och ta lite längre tid än vanligt.

Dock ställer jag mig frågan till värme 9? Borde väl sänkas nu när ni fått ordning på elementen. Vad säger manualen? 4? Vad stod den på innan?
 
M mxjolle skrev:
Ingen värmepumpsexpert men har en c7 som är liknande.
Har ni en innegivare? I så fall sätt den till påverkan 0. Den kan annars påverka både uppåt och neråt.

Har ni eltillskott avaktiverat? I så fall kommer kompressorn tugga på tills stopptempen är uppnådd och ta lite längre tid än vanligt.

Dock ställer jag mig frågan till värme 9? Borde väl sänkas nu när ni fått ordning på elementen. Vad säger manualen? 4? Vad stod den på innan?
Innegivare är jag nästan säker på att jag inte har. Antar de ser ut som en termostat som sitter på väggen? Har bara termostater till golvvärmen på väggen i form av en enkel vridratt.
Vet ej om eltillskott är på, kan man justera det i pumpen eller?

Har sänkt från 9, ligger på 4 nu så får ja reglera uppåt efter hand.

Startade om pumpen och den har legat på 32,9 grader i 15 minuter utan att röra på sig, den ska upp till drygt 40. Borde väl inte ta så lång tid?? Sen märkte jag att jag hade fått massa larm under dagarna på Värmebärare ut max, 5-6 om dagen. Så den står förmodligen bara och tuggar och stänger av sig vid larmen?
 
Bra jobbat med elementen! Det är inte lätt i början, jag hade en röris här som fick förklara för mig.

Du borde ju höra ifall kompressorn inte går.

Ifall kompressorn går och temperaturerna visar så som i dina bilder är nog allt korrekt och du kan lugnt ägna dig åt något annat! :)

Kan ju vara så att det är så kallt nu att pumpen går 100% av tiden för att hålla huset varmt vilket inte egentligen gör något.
 
  • Gilla
ArvikaBRF
  • Laddar…
O onaka skrev:
Bra jobbat med elementen! Det är inte lätt i början, jag hade en röris här som fick förklara för mig.

Du borde ju höra ifall kompressorn inte går.

Ifall kompressorn går och temperaturerna visar så som i dina bilder är nog allt korrekt och du kan lugnt ägna dig åt något annat! :)

Kan ju vara så att det är så kallt nu att pumpen går 100% av tiden för att hålla huset varmt vilket inte egentligen gör något.
Tack!
Ja, gammalt hus som sagt med krypgrund. Men det oroar mig att den stått still på 32,9 grader i en timme nu utan att röra på sig.
Sen elförbrukningen på 3600kw/h tyckte jag lät mycket.
 
Oj, det kan ta många timmar. Låt den vara bara.

Under de kallaste dagarna stod vår, HT C7, och tuggade i timmar utan att returtempen rörde sig en tiondel. Sedan fick vi sol på dagen och returtempen steg men aldrig till börvärdet. Sedan kom natten och kallare temperaturer och temperaturen föll igen.

Har stängt av eltillskottet för det tänker jag inte betala för. Då står jag ut med 19,8 grader i det kallaste rummet istället, under de kallaste veckorna på året.
 
Ser nu att eltillskottet har varit igång 11376h sedan 2003, ca 27 dygn per år i snitt. Är det rimligt? Tillskottet har varit ikopplat konstant sedan jag startade om pumpen igår kväll.

Vi har haft ca -15 C under natten, huset är på 180 kvm med tvåglasfönster och inte särskild tjock isolering. 10m2 av bottenvåningen är oisolerad och saknar golvvärme.

För liten pump???
 
A ArvikaBRF skrev:
Ser nu att eltillskottet har varit igång 11376h sedan 2003, ca 27 dygn per år i snitt. Är det rimligt? Tillskottet har varit ikopplat konstant sedan jag startade om pumpen igår kväll.

Vi har haft ca -15 C under natten, huset är på 180 kvm med tvåglasfönster och inte särskild tjock isolering. 10m2 av bottenvåningen är oisolerad och saknar golvvärme.

För liten pump???
Ja det var högt och anledningen kan vara många. Finns det något serviceprotokoll eller anteckningar på hur mycket tillskott som använts vid tidigare avläsning så man kan jämföra mot? Vi har 450h sen - 04. Dock inte jättestort hus.

Annars så kan jag kanske tänka mig att ett felinställt system med värmekurva 9, kalla element och utan vattentryck kanske genererar en del. Dock alldeles för okunnig att avgöra.

Är det bergvärme eller jordvärme? Om berg hur djupt är hålet och hur gammalt är huset? Du nämnde sekelskiftshus
 
Det är bergvärme. Djupet vet jag inte.
Ja, det står 1909 ”i pappren” som det står på många gamla hus, så sekelskifte är en uppskattning, men definitivt inte nyare. Dock har det blivit totalrenoverat 2003-2006 eller liknande. Har bara bott här 4 månader.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.