Hej på er,

Efter att ha löst flera problem genom att läsa på forumet under en längre tid är det nu dax för mitt första inlägg ;)

Min nuvarande ventilation har snurrat i 40 år nu och börjar bli en smula slitet.
Har ett hus byggt -81 med varmgrund och FT.
Tilluften har en egen fläkt och kanalvärmare och frånluften har en egen fläkt och allt sitter uppe på kallvinden.
Frånluften blåses ner i ena änden under huset och i andra änden går det upp ett spiro hela vägen upp till en takhuv, alltid fart på luften och varmt och skönt under huset :)

Vänstra huskroppen är en ekonomidel som nu är tilläggsisolerad så det är i princip lika som övriga huset.
Ekonomidelen har frånluft i grovköket och väggventiler i övriga rum, badrummet har ingen ventilation alls..
Fläkten för tilluft låter som den ska skära ihop då det är riktigt kallt och kanalvärmaren börjar bli trött den med.
Tanken jag har är att sätta ett FTX aggregat i pannrummet istället och dra ny ventilation till ekonomidelen och ta bort väggventilerna.

Har förstått att mitt hus ska ha 60l/s.
Har fått förslag på ett Östbergs Heru 100T EC, men har även sneglat lite på Swegon Casa R5 smart.
Östbergs har ju inbyggd elektrisk eftervärme, vilket får kompletteras på Swegon, frågan är om det behövs eftervärmare eller fixar värmeväxlaren det ändå? Verkar vara delade meningar om det. Bor i Dalarna och har haft en bra bit under -20 grader till och från en längre tid nu.
Någon med idéer och synpunkter på dessa aggregat? Förslag på andra fabrikat? Andra tankar?
Har läst mig till att det är bättre att köpa ett aggregat som är lite större än nödvändigt som får jobba lugnare, vilket känns logiskt :)

Så här ser mitt hus ut, strax över 170kvm, vedpannan är utslängd och ersatt med jordvärmepump sen 12 år.
Handritad planritning av ett hus med tydligt märkta rum och dimensioner, inklusive vardagsrum, kök och sovrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


/mvh Fredrik
 
Hej,

Kan flika in mina erfarenheter

frågan är om det behövs eftervärmare eller fixar värmeväxlaren det ändå? Absolut, VX klarar att levererar runt +10 när det är svinkallt ute så kan man spetsa på med +8 till via eftervärmaren så slipper man kallras.

Räknar jag snabbt på din frånluft så hamnar jag på 90 l/s förmodligen mer

Alla kanaler måste isoleras vid ftx speciellt om du går i kallvind

Ta in friskluften från norra sidan låg placering, så slipper du bastu på sommaren

Roterade växlare mindre bekymmer vid kalla vintrar med kondens
 
Hej tack för lite input :)

Ah, ja jag glömde räkna med att frånluften ska vara högre.
Då är både Heru 100 och Casa R5 ganska nära sina maxflöden så isåfall bättre att gå upp en storlek på agg.

Ja alla kanaler kommer gå på kallvind så blir att isolera dom väl så man inte tappar för mycket temp.

Friskluften tas idag från östra sidan men borde få det till norra, står fel på ritningen så norra sidan är motsatta sidan.

/mvh Fredrik
 
F Fredrik-85 skrev:
Hej tack för lite input :)

Ah, ja jag glömde räkna med att frånluften ska vara högre.
Då är både Heru 100 och Casa R5 ganska nära sina maxflöden så isåfall bättre att gå upp en storlek på agg.

Ja alla kanaler kommer gå på kallvind så blir att isolera dom väl så man inte tappar för mycket temp.

Friskluften tas idag från östra sidan men borde få det till norra, står fel på ritningen så norra sidan är motsatta sidan.

/mvh Fredrik
Får nog opponera mig lite gällande frånluftsflödet som skulle blir mer än 90 l/s.

Frånluften blir oftast dimensionerande, men räknar man rum för rum landar man på:
KLK: 3 l/s
Badrum: 15 l/s
Kök, allmänventilation: 10 l/s
Tvättstuga: 10 l/s
WC/dusch: 15 l/s
KLK: 3 l/s
Förråden i ekonomidel: tot 15 l/s
Totalt alltså knappt 70 l/s att balansera upp med tilluft. Jag tycker man kan räkna balans med tilluft och sedan vid injustering möjligen ha 3-4 l/s mer frånluft.

Lite beroende på användning av rummen i ekonomidelen (alla kanske inte är förråd?) skulle man kanske också kunna sätta tilluft där i något rum.

100 mm isolering på kanaler fungerar bra.

Och aggregaten bör tuffa på max 55-60 % av sitt max. Då har du en effektiv drift, mindre risk för ljudproblem plus att det finns kapacitet att öka på aggregatet.
 
Jag fick installerat ett fläktgroup RDAF mini villamaster. med tocuhpanel som ersättare för gamla agget som skurit och dött på många olika sätt ("det var minsann ett episkt haveri" var ventgubabrnas utlåtande)
Det råd som jag fick var väl i princip att de flesta märken på marknaden är bra. Så länge som man dimensionerar dem rätt. Där om man är orolig för ljud ta en lite överdimensionerad modell mot för ytan.

Mitt "mini" är dimensionerat för 200 kvm men ytan på huset är bara 115. Det gör att jag just nu kör det på lägsta läget. Dessa lägen ska justeras in i samband med ventilationsrensning senare i vår.

Köper ni aggregatet själva är det ju bara att ställa in det efter egen förmåga. Har ni tillgång till flödesmätare bör det inte vara några problem. Som glad amatör har jag bläddrat igenom alla menyer och konstaterat att det är enkelt och relativt användarvänligt att konfigurera.

Vad gäller beräkningar har du fått bra råd från Oskar som säger exakt det som mina ventgubbar sa (och lite mer detaljerat) :)
 
Tack för lite mer svar :)

Satte mig och läste runt lite igår kväll och skissade upp hur nuvarande Vent ser ut och hur jag tänker med den nya. Jag kanske tänker helfel eller är jag någorlunda rätt ute? :):crysmile:
Funderar på att det kanske är värt att kosta på några tusenlappar på flexibla ljuddämpare på samtliga till och frånluftsdon?

I förråden i ekonomidelen har jag verktyg, maskiner, färg osv står.
Hobbyrummet är som det låter ett hobbyrum.
Torkrummet hänger jag tvätt i som inte går att tumla.
Förrådet i andra husdelen är städskrubb och lite annan förvaring, även luckan till vinden sitter där.
Minsta sovrummet är kontor där det inte spenderas många minuter om dagen.

Ritning av husplan med markerade ventilationssystem. Kanalförläggning syns med röda och gula linjer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Handritad skiss av en husplan med markerade ventilationssystem och flödesmängder för tillufts- och frånluftsventiler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


/mvh Fredrik
 
F Fredrik-85 skrev:
Tack för lite mer svar :)

Satte mig och läste runt lite igår kväll och skissade upp hur nuvarande Vent ser ut och hur jag tänker med den nya. Jag kanske tänker helfel eller är jag någorlunda rätt ute? :):crysmile:
Funderar på att det kanske är värt att kosta på några tusenlappar på flexibla ljuddämpare på samtliga till och frånluftsdon?

I förråden i ekonomidelen har jag verktyg, maskiner, färg osv står.
Hobbyrummet är som det låter ett hobbyrum.
Torkrummet hänger jag tvätt i som inte går att tumla.
Förrådet i andra husdelen är städskrubb och lite annan förvaring, även luckan till vinden sitter där.
Minsta sovrummet är kontor där det inte spenderas många minuter om dagen.

[bild] [bild]

/mvh Fredrik
Gällande luftflöden så blir som sagt frånluften styrande och tilluften får hänga med och stoppas in i lämpliga rum för att uppnå balans. Jag tänker mig att en aning mer tilluft i "vanliga huset" och en aning mer frånluft i ekonomidelen gör att man säkerställer att luften styrs lite mer mot att dras ut i ekonomidelen. Detta förutsätter naturligtvis att dörren mellan teknikrum och groventré inte är tät, då "obalansen" blir 11 l/s enligt det som jag tänker.

Bostadsdel
Sovrum mindre: 8 l/s
Sovrum större: 10 l/s per rum tilluft
Vardagsrum/hall: 18 l/s tilluft
Kök: 10 l/s (ej spiskåpa) frånluft
Badrum: 15 l/s frånluft
Förråd (städ): 5 l/s frånluft
Teknikrum: 5 l/s frånluft

Ekonomidel
Hobbyrum: 20 l/s tilluft
Förråd, större: 5 l/s tilluft
Förråd, mindre: 5 l/s frånluft
Groventré/tvätt: 8 l/s frånluft
WC: 15 l/s
Torkrum: 8 l/s frånluft

Totalt: 71 l/s

Flexdämpare till tilluftsdon i sovrum/vardagsrum, god idé. Ger bra dämpning och förhindrar överhörning. På frånluften hade jag valt korta "fasta dämpare". Frånluftssystemet är ju det system som kommer att behöva rengöras en dag och att köra en rensviskare på en flexdämpare känns som en dålig kombination.

Dimensionering kanaler ser i stort ok ut.

I köket ser det ut som ritat för att koppla in spiskåpan på aggregatet, är det så det är tänkt?
 
Ingen av innerdörrarna där brukar vara helt stängda, men finns luftspalt under samtliga dörrar.

Sant som du säger att man borde skippa flexdämpare där.

Spiskåpan tänkte jag skulle få sitta på en helt egen kanal ut genom fasad eller till murstocken där det finns en ledig kanal, och sätta en frånluft i köket.

Med strax över 70l/s så skulle man kanske gå upp till ett Heru 170 istället för 100? 1000 varv mindre på det större om man slår in samma luftflöde och jämför, vilket borde göra att det blir tystare och blir billigare i drift.
 
Nu när m2 finns på ritning så räknade jag igenom så för 4 personers boende

Bostadsdel
Sovrum mindre: 8 l/s (6)
Sovrum mindre: 8 l/s (6)
Sovrum större: 10 l/s per rum tilluft (8)
Vardagsrum/hall: 18 l/s tilluft (31)
Kök: 10 l/s (ej spiskåpa) frånluft (15)
Badrum 15 l/s frånluft (15)
Förråd (städ): 5 l/s frånluft (3)
Teknikrum: 5 l/s frånluft (10)

Ekonomidel
Hobbyrum: 20 l/s tilluft (12)
Förråd, större: 5 l/s tilluft (3)
Förråd, mindre: 5 l/s frånluft (3)
Groventré/tvätt: 8 l/s frånluft (10)
WC: 15 l/s (10)
Torkrum: 8 l/s frånluft (10)

74 l/s frånluft så hamnade nära föregående förslag

Flexdämpare ett otyg jag skulle köra med riktiga och satsa på sovrummen + vardagsrum förutom agg som skall ha på båda fläktarna och helst 900mm med 50mm iso inv.

Ser att några har satt flex på aggregat och undrar varför det blir kondens + is utan på röret på friskluften vid -10 ute. De saknar den isolering som behövs där samt att den förhindrar flöde mer än vanlig
 
Då skulle systemet se ut enligt följande på ett ungefär då enligt era beräkningar :)
Sen blir det väl dämpare vid don och renslock på några ställen så det blir enkelt att göra rent kanalerna när det blir tajm för det.
Man verkar kunna hyra saker för att ställa in flöden men kommer ta hem en firma som fixar det, lika bra att kosta på det då man ändå kostar på nytt system.

Arkitektonisk ritning av en byggnad med markerade flöden för ventilationskanaler och specifikationer för luftomsättning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
F Fredrik-85 skrev:
Då skulle systemet se ut enligt följande på ett ungefär då enligt era beräkningar :)
Sen blir det väl dämpare vid don och renslock på några ställen så det blir enkelt att göra rent kanalerna när det blir tajm för det.
Man verkar kunna hyra saker för att ställa in flöden men kommer ta hem en firma som fixar det, lika bra att kosta på det då man ändå kostar på nytt system.

[bild]
Med ett 160-aggregat har du ett som tuffar på väldigt lugnt så det blir nog fint.

Tog en lite närmare kik nu på kanaldimensionerna. Du kan nog ta ned dimensionerna på vissa ställen. Om man har 1 Pa/m som riktvärde så kan du ha 37 l/s som gräns i 125-kanal, 20 l/s i en 100-kanal. 70 l/s på en 160-kanal men korta sträckor (som din till-, från- och uteluft) helt ok. Men helt rätt att köra avluften som en 200-kanal i den långa dragningen.

Dim 100 på alla don och dubbla don i vardagsrum och hobbyrum.

Rensning är bra, behövs egentligen bara på frånluften. Tänk på att don också funkar som rensmöjlighet om man placerar dem nära huvudkanalen. Såsom ditt system är ritat nu bör du klara dig utan renslock och enbart rensa från don.
 
Då vet jag vad som väntar mig tids nog då det blir lite varmare.
Tackar er för visat intresse, fint att få lite hjälp och tips!

/mvh Fredrik
 
  • Gilla
oskar.valta
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.