E elmont skrev:
Den ska över huvud taget INTE kopplas i en fast väggbrytare, det är helt fel brytare. Det ska vara en sladdströmbrytare till den kabeln och inte en fast monterad strömbrytare.
Dessutom ska man ha nödig kännedom och det har du inte, det kommer att bli korslutning när du stoppar i stickproppen.
E elmont skrev:
Den ska över huvud taget INTE kopplas i en fast väggbrytare, det är helt fel brytare. Det ska vara en sladdströmbrytare till den kabeln och inte en fast monterad strömbrytare.
Dessutom ska man ha nödig kännedom och det har du inte, det kommer att bli korslutning när du stoppar i stickproppen.
E elmont skrev:
Den ska över huvud taget INTE kopplas i en fast väggbrytare, det är helt fel brytare. Det ska vara en sladdströmbrytare till den kabeln och inte en fast monterad strömbrytare.
Dessutom ska man ha nödig kännedom och det har du inte, det kommer att bli korslutning när du stoppar i stickproppen.
Hej,
Jag behöver lite hjälp.. eftersom det redan finns många trådar med liknande frågor tanker jag att ställa mina frågor här istället att börja på ny.

Jag vill byta ut en gamla strömbrytare till en ny som måste kopplas till N ( jag antar det är den blå kabel). Min gamla strömbrytare har brun ( fas) , vit( L1 till lampa) och orange( jag antar är till den andra strömbrytaren)
Under strömbrytaren finns en vägguttag som har N( blå) kabel.

Min fråga, kan man använda 3-väg anslutningsklämma att koppla till vägguttaget och strömbrytare? Eller ska man dra in en ny N kabel?

Tack på förhand
 
Strömbrytare ska inte bryta nollan, är den blå så är det fel.........
Blå kan ha andra uppgifter än nolla, tändtråd om det är utanpåliggande kabel.

Protte
 
prototypen prototypen skrev:
Strömbrytare ska inte bryta nollan, är den blå så är det fel.........
Blå kan ha andra uppgifter än nolla, tändtråd om det är utanpåliggande kabel.

Protte
På strömbrytaren beskrivning lapp står att N for neutral och L live när man ska koppla
 
prototypen prototypen skrev:
Strömbrytare ska inte bryta nollan, är den blå så är det fel.........
Blå kan ha andra uppgifter än nolla, tändtråd om det är utanpåliggande kabel.

Protte
Det är varför jag undrar om jag kan använda den nolla kabeln ( blå) som går till vägguttaget via anslutningsklämma
 
Nej, koppla ingen blå ledare till din nya strömbrytare.
Koppla istället in den på samma sätt som den gamla var inkopplad. Det låter här som att du har köpt fel typ av strömbrytare, en tvåpolig istället för en trapp.
Man behöver inte tänka längre, förutsatt att den gamla strömbrytaren är korrekt inkopplad.
 
Bild på nya o gamla strömbrytaren. Baksidan...
 
T Tompafix skrev:
Bild på nya o gamla strömbrytaren. Baksidan...
 
  • Öppen smart väggströmbrytare monterad på vägg med tydliga kabelanslutningar och installationsanvisningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Eluttag halvt infälld i vägg med synlig elinstallation och isolering.
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Nej, koppla ingen blå ledare till din nya strömbrytare.
Koppla istället in den på samma sätt som den gamla var inkopplad. Det låter här som att du har köpt fel typ av strömbrytare, en tvåpolig istället för en trapp.
Man behöver inte tänka längre, förutsatt att den gamla strömbrytaren är korrekt inkopplad.[/QUOTE

I instruktionen skrevs att man ska koppla in N kabel
 
Ja du har köpt fel ;) Den där nya är ingen strömbrytare, det är smart puck av något slag. Vad ville du ha?
Och din gamla är trappkopplad, det finns alltså en strömbrytare till. Vad vill du göra med den? Hur vill du att det ska fungera?
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Ja du har köpt fel ;) Den där nya är ingen strömbrytare, det är smart puck av något slag. Vad ville du ha?
Och din gamla är trappkopplad, det finns alltså en strömbrytare till. Vad vill du göra med den? Hur vill du att det ska fungera?
Jag har en Google nest hub och ville testa med smart switch och ser om det blir möjligt att byta ut i hela huset
 

Bästa svaret

Då är det alltså en smart puck du vill ha, som behöver en nolla.
M Mitchel skrev:
Under strömbrytaren finns en vägguttag som har N( blå) kabel. Min fråga, kan man använda 3-väg anslutningsklämma att koppla till vägguttaget och strömbrytare? Eller ska man dra in en ny N kabel?
Då kan man göra precis som du beskriver här. Du har verifierat att den blå ledaren, som passerar strömbrytardosan?, är en nolla genom att den används i ett uttag. Då kan den klippas och skarvas ihop med en toppklämma, där en tamp går till pucken.

Sedan behöver du lista ut hur pucken ska kopplas. Jag har ingen aning om vad detta är för en puck och det är ingenting jag hjälper till med. Inkopplingen beror på vad för slags ledare du har vid den gamla strömbrytaren, fas eller tändtråd eller både och, förutom mellantrådarna. Du får undersöka lite närmare hur den är kopplad. Du kanske behöver titta i kopplingsdosor och bakom den andra strömbrytaren. Troligen kan du inte få en trappfunktion längre.

Allt detta är behörighetskrävande.
 
  • Gilla
Mitchel
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.