Som belysning valde jag:
DOWNLIGHT HIDEALITE, 6 st, främst för att butiken rekommenderade de samt att den är dimbar från start. jag har två knappar på panelsen och rör draget för att kunna lägga en belysning vid golvet också om det behövs, eventuellt funderar jag på en LED-list under laven längs golvet, men det återstår att se.

Som aggregat valde jag Harvia Wall SW60, 6,0 KW. Mycket för att reglage kunde vara vid sidan då jag inte visste hur mycket plats jag behövde runt aggregatet, nu när det är på plats ser kvalitén bra ut, men reglagen känns "billiga", återstår att se. går ju alltid att byta längre fram. Även stenen är "från" Harvia.
Dörren har 60 cm karm, känns helt rätt med den storleken.
 
H Handläggaren skrev:
Tack för input. Om det skulle bli så att de kaklade väggarna ska vara i bastun är tanken att det ska finnas ryggstöd för att undvika att bränna sig.

Men jag funderar fortfarande på om det finns erfarenhet av att behålla befintliga väggar. Jag förstår att det inte är optimalt i direkt anslutning till aggregat, men övriga väggar som värms upp långsamt och kyls långsamt. Jag har haft väldigt svårt att hitta någon som kan svara på detta.

Om jag väljer rum i rum. Behövs det då någon tätskit i taket, eller räcker det med en luftspalt mellan isolering och bjälklag?

/V
Det här med att bränna sig på väggarna är gravt överskattat, det enda som är varmt nog att bränna sig på efter två timmars bastande är ryggstödet. Valde själv att sätta panel på väggen närmast aggregatet för att inte behöva tänka på den biten. Du verkar ha gjort klart allt bara 20 dagar bara? Tror jag höll på 20 veckor förra året :crysmile:

Nybyggd bastu med träbänkar och panel på väggen närmast aggregatet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
torsten backteman och 5 till
  • Laddar…
Väldigt lyckat resultat tycker jag. Har funderat på detta med att förankra lav i vägg eller använda ben. Detta blev bra.

vad var det för dimension på basturummet, läng och bredd?
 
H Handläggaren skrev:
Även om jag lämnat ursprungstanken så tänker jag att jag uppdaterar för den nyfikne.
Nu börjar det ta form. Det blir ett rum i rummet. I morgon kommer elektrikern för att dra fram el till aggregatet. Just nu är jag i fullt sysselsatt med att planera utformning av lavar.
Hej !
Golvregel även under dörren ?
 
A ati skrev:
Det här med att bränna sig på väggarna är gravt överskattat, det enda som är varmt nog att bränna sig på efter två timmars bastande är ryggstödet. Valde själv att sätta panel på väggen närmast aggregatet för att inte behöva tänka på den biten. Du verkar ha gjort klart allt bara 20 dagar bara? Tror jag höll på 20 veckor förra året :crysmile:

[bild]
Väldigt fint !
Vad finns bakom kaklet ?
Yttervägg ?
Källarvägg?
 
  • Gilla
Buster12
  • Laddar…
A ati skrev:
Yttervägg under mark (sutteränghus), la upp en bättre bild härom månaden.
[länk]
Luftspalt bakom kaklet ?
 
Buster12 Buster12 skrev:
Luftspalt bakom kaklet ?
Varför skulle man ha det?
Mvh
Sakke
 
D drsakke skrev:
Varför skulle man ha det?
Mvh
Sakke
Bra fråga !
Det undrar jag också. Men rekommenderas av många. Använt någon extra värmetålig fästmassa ?
M.v.h..
Benny
 
Buster12 Buster12 skrev:
Bra fråga !
Det undrar jag också. Men rekommenderas av många. Använt någon extra värmetålig fästmassa ?
M.v.h..
Benny
Det rekommenderas inte om man kaklar direkt på källarväggen, har ingen funktion då heller.
att bygga med rum-i-rum princip är enklast om man bygger bastu i eksisterande rum, då säkrar man att man inte stänger inn fukt i bastuvägg. kan också användas om man är osäker om väggen runt är torr(t.ex källare), specielt viktigt om man bygger med träkonstruktion i sådan bastuvägg (innbyggd organisk material i fuktiga omgivelser är inte bra)
Om man bygger med rum-i-rum princip så är det då viktig att man kan bygga så att spalten är ventilerad-att den faktiskt torkar. Ett avstängt spalt har ingen rimlig funktion.
Det finnes klinkerlim med värmetålighet upp til 110-120 grader-weber och kiilto har det iaf, är oftast också i klass S2, altså relativt flexibelt så att den klarar att ta upp värmeekspantionen i material utan att spricka.
Mvh
Sakke
 
Redigerat:
  • Gilla
ati och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.