Hej

Vi köpte för en tid sedan en frys av märket Bauknecht från Tretti. Vi uppmärksammade snart att dörren inte slöt helt tätt runt hela öppningen. En mätning under 45 dagar visade att frysen drog 33,4% mer el än vad som utlovats. Vi gissar att dörr och/eller frysskåp inte är plana i anliggningsytorna och att den tätningslist som är monterad på dörrsidan därför inte klarar att täta ordentligt överallt när man stänger dörren.

Tretti har, efter konsultation med servicefirman (Whirlpool), sagt att man tänker åtgärda felet genom att lägga en silikonrand på frysskåpet på ytan motsatt där tätningslisten från dörren sluter an när man stänger dörren. Skåpet får sedan stå med öppen dörr tills silikonet torkat. Vi gissar att den är tänkt att komplettera den otillräckliga tätningslisten. Vi har inte annan erfarenhet av silikon än från normalt användande i kök och badrum och hoppas därför att någon/några med större kunskaper om materialet kan hjälpa oss med tankar runt lämpligheten av att täta en frys med silikon på det här sättet. Vi tänker då på flera aspekter

- Kan det fungera och täta så bra att energikonsumtionen sjunker. I så fall, varför gör man inte sånt här som standard från fabriken?

- Vi oroar oss för hur materialet kommer att åldras. Om det går fortare än den normala brukstiden för en frys så står vi ju där om några år utan vare sig garanti eller reklamationsrätt.

- Vi har också då och då sett silikon som missfärgats/möglat/lossnat.

- Rengöring, kan man gnugga på en silikonsträng som ligger på en plan yta utan att riskera att den lossnar.

- Vi utgår från att det blir en kraftig värdeminskning om någon ställer sig och drar en silikonrand runt hela öppningen för hand.

Självklart är vi intresserade av alla kloka tankar runt problemet

Mvh
Joki
 
A
Det här var det dummaste jag läst.
Klart som fan att du inte skall acceptera detta. Nytt skåp gäller!
 
  • Gilla
Panor82 och 1 till
  • Laddar…
MrJay
Silikon innehåller syra och kommer med hög sannolikhet att påverka/förstöra underlaget. Är den dessutom transparent lär den gulna. Kräv utbyte.
 
electroluxaren skrev:
Det här var det dummaste jag läst.
Klart som fan att du inte skall acceptera detta. Nytt skåp gäller!
Tyvärr är svensk konsumentlagstiftning rätt mycket på säljarens sida i sånt här. Säljaren har så gott som alltid rätt att välja att laga produkten om köparen inte kan ge mycket starka skäl till att den föreslagna åtgärden inte är lämplig. Därför så hoppades jag att kunna få sakargument till varför den föreslagna metoden med silikon inte är lämplig genom att gå ut på det här forat. Så om någon har goda sakargument till varför den föreslagna metoden att täta med silikon inte är lämplig så tar jag tacksamt emot det.
 
MrJay MrJay skrev:
Silikon innehåller syra och kommer med hög sannolikhet att påverka/förstöra underlaget. Är den dessutom transparent lär den gulna. Kräv utbyte.
Tack för ett bra argument. Det är ju som du säger rätt troligt att plasten i frysen kan må dåligt av silikonet på sikt. Har du flera tankar runt silikon i det är sammanhanget så hör gärna av dig igen. Tyvärr är ju lagen, som jag kommenterade förra inlägget, inte på konsumenternas sida om säljaren inte är så serviceminded.
 
  • Gilla
Smarteus
  • Laddar…
Detta är faktiskt en erkänd metod hos Whirlpool/bauknecht för att lösa detta problem. Det är inte dörren eller listen i sig som är problemet att det inte tätar utan det är i skarven/övergången från chassits plåt till interiörens plast som det drar in luft då detta är på insidan av dörrpackningen. Det finns en dokumenterad bulletin för hur detta ska gå till.

Med det sagt så tycker jag precis som fler att silikon är en riktig jävla skitlösning i detta fall och jag anser att tillverkaren ska ta sitt ansvar och återkalla de undermåliga produkter som de skickar ut på marknaden. Det har gått att bygga täta frysar och kylar i herrans många år nu så det är oacceptabelt att de bygger så usla produkter i Italien och dessutom har mage att ta betalt för dem...
 
A
N Nixon90 skrev:
Detta är faktiskt en erkänd metod hos Whirlpool/bauknecht för att lösa detta problem. Det är inte dörren eller listen i sig som är problemet att det inte tätar utan det är i skarven/övergången från chassits plåt till interiörens plast som det drar in luft då detta är på insidan av dörrpackningen. Det finns en dokumenterad bulletin för hur detta ska gå till.

Med det sagt så tycker jag precis som fler att silikon är en riktig jävla skitlösning i detta fall och jag anser att tillverkaren ska ta sitt ansvar och återkalla de undermåliga produkter som de skickar ut på marknaden. Det har gått att bygga täta frysar och kylar i herrans många år nu så det är oacceptabelt att de bygger så usla produkter i Italien och dessutom har mage att ta betalt för dem...
Jaha det är skarven mellan plast och plåt då gör ju electrolux likadant
 
A
J Joki1956 skrev:
Tyvärr är svensk konsumentlagstiftning rätt mycket på säljarens sida i sånt här. Säljaren har så gott som alltid rätt att välja att laga produkten om köparen inte kan ge mycket starka skäl till att den föreslagna åtgärden inte är lämplig. Därför så hoppades jag att kunna få sakargument till varför den föreslagna metoden med silikon inte är lämplig genom att gå ut på det här forat. Så om någon har goda sakargument till varför den föreslagna metoden att täta med silikon inte är lämplig så tar jag tacksamt emot det.
Rätten är på din sida i detta fall för du har köpt en produkt utan denna silikonsträng och förväntas inte ta detta aber med framtida osäkerhet
Ta ett snack med konsumentrådgivaren i kommun
 
A
J Joki1956 skrev:
Hej

Vi köpte för en tid sedan en frys av märket Bauknecht från Tretti. Vi uppmärksammade snart att dörren inte slöt helt tätt runt hela öppningen. En mätning under 45 dagar visade att frysen drog 33,4% mer el än vad som utlovats. Vi gissar att dörr och/eller frysskåp inte är plana i anliggningsytorna och att den tätningslist som är monterad på dörrsidan därför inte klarar att täta ordentligt överallt när man stänger dörren.

Tretti har, efter konsultation med servicefirman (Whirlpool), sagt att man tänker åtgärda felet genom att lägga en silikonrand på frysskåpet på ytan motsatt där tätningslisten från dörren sluter an när man stänger dörren. Skåpet får sedan stå med öppen dörr tills silikonet torkat. Vi gissar att den är tänkt att komplettera den otillräckliga tätningslisten. Vi har inte annan erfarenhet av silikon än från normalt användande i kök och badrum och hoppas därför att någon/några med större kunskaper om materialet kan hjälpa oss med tankar runt lämpligheten av att täta en frys med silikon på det här sättet. Vi tänker då på flera aspekter

- Kan det fungera och täta så bra att energikonsumtionen sjunker. I så fall, varför gör man inte sånt här som standard från fabriken?

- Vi oroar oss för hur materialet kommer att åldras. Om det går fortare än den normala brukstiden för en frys så står vi ju där om några år utan vare sig garanti eller reklamationsrätt.

- Vi har också då och då sett silikon som missfärgats/möglat/lossnat.

- Rengöring, kan man gnugga på en silikonsträng som ligger på en plan yta utan att riskera att den lossnar.

- Vi utgår från att det blir en kraftig värdeminskning om någon ställer sig och drar en silikonrand runt hela öppningen för hand.

Självklart är vi intresserade av alla kloka tankar runt problemet

Mvh
Joki
Värdeminskning?
I bauknecht fall snarare en värdehöjning
 
  • Haha
MultiMan
  • Laddar…
N Nixon90 skrev:
Detta är faktiskt en erkänd metod hos Whirlpool/bauknecht för att lösa detta problem. Det är inte dörren eller listen i sig som är problemet att det inte tätar utan det är i skarven/övergången från chassits plåt till interiörens plast som det drar in luft då detta är på insidan av dörrpackningen. Det finns en dokumenterad bulletin för hur detta ska gå till.

Med det sagt så tycker jag precis som fler att silikon är en riktig jävla skitlösning i detta fall och jag anser att tillverkaren ska ta sitt ansvar och återkalla de undermåliga produkter som de skickar ut på marknaden. Det har gått att bygga täta frysar och kylar i herrans många år nu så det är oacceptabelt att de bygger så usla produkter i Italien och dessutom har mage att ta betalt för dem...
Det var en intressant förklaring och det stämmer nog att detta är standardlösningen i det fåtal fall där kunden kommer sig för att klaga. Jag misstänker också att silikon inte är någon vettig lösning men har du några konkreta sakskäl som jag kan använda mig av i diskussionerna till varför silikon inte är vettigt i detta sammanhang så tar jag gärna emot dem.
 
a.o.f a.o.f skrev:
Ibland kan man få bättre hjälp genom att kontakta tillverkaren direkt.
[länk]
Hittills har jag hänvisats till Whirpools servicecenter då de vad jag förstått sköter servicen. De har absolut vägrat diskutera saken. Den som svarar förklarar superartigt att de tyvärr måste diskutera saken med teknikerna och lovar återkomma vilket de, trots 3 muntliga och 1 skriftlig kontakt låtit bli att göra på två månader. Jag skall prova den kontakt du skickat på måndag, tack för tipset.
 
  • Gilla
a.o.f
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
Rätten är på din sida i detta fall för du har köpt en produkt utan denna silikonsträng och förväntas inte ta detta aber med framtida osäkerhet
Ta ett snack med konsumentrådgivaren i kommun
Jag har bollat detta med den lokala konsumentrådgivaren som i sak har ungefär samma åsikt som electroluxaren framförde i början på tråden men också tyvärr måste tala om att lagen inte direkt ger mig mycket stöd för den åsikten. Min enda möjlighet är att ha tillräckliga sakskäl för att istället begära omleverans eller återköp.
 
electroluxaren skrev:
Värdeminskning?
I bauknecht fall snarare en värdehöjning
Jag börjar så smått dela denna uppfattning. Bauknecht är, eller snarare var, en välrenommerad firma från förra århundradets början men som kom på obestånd när grundaren dog och lämnade firman till sin son. Efter en del turer så hamnade den sedan i Whirlpools stall där den numera tillverkas i Italien med, uppenbarligen, varierande framgång. Jag får också känslan av att Whirlpool inte direkt stöttar märket med någon större kraft.
Tretti som sålt produkten hade initialt en hög svansföring och sade också dom att jag självklart inte skulle behöva acceptera en lagning med silikon i min nya produkt men efter att ha fått backning från Whirlpools serviceavdelning så vägrade de att stå för denna (skriftliga) utfästelse.
 
A
Du får gå dels på det kosmetiska
Dels på hygienen
Dels allergi
Det finns ju de som inte tål implantat
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.