Kommer flytta in i en lägenhet där jag behöver lite tips. Har en dörr mitt i vardagsrummet som förstör lite för möblering (har en stor L-soffa). Ett alternativ är att man stänger igen den, men då måste man gå igenom köket för att komma till sovrum 1/balkongen. Hur hade ni gjort?
 
  • Layoutskiss av lägenhet med dörr i vardagsrum som leder till sovrum och balkong.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan du inte ha soffan i andra hörnet, mot köket? En stor soffa framför fönstret kommer minska ljusinsläpp, och kanske också göra rummet lite kallt på vintern om/när den blockerar elementet.
 
  • Gilla
Sakkan
  • Laddar…
1 16386 skrev:
Kan du inte ha soffan i andra hörnet, mot köket? En stor soffa framför fönstret kommer minska ljusinsläpp, och kanske också göra rummet lite kallt på vintern om/när den blockerar elementet.
Vill undvika och placera soffan framför fönster/element.
 
Jag trodde att du tänkte placera soffan i övre högra hörnet på ritningen och föreslog därför övre vänstra hörnet. Var hade du tänkt placera den?
 
1 16386 skrev:
Jag trodde att du tänkte placera soffan i övre högra hörnet på ritningen och föreslog därför övre vänstra hörnet. Var hade du tänkt placera den?
Jaha, nu förstod jag. Jag trodde du menade framför fönstret och ha tvn på väggen mot köket.
 
Ritningen har ju inga mått, men med tanke på köksskåp och garderober gissar jag på ca 5,5 * 4 meter, med kanske 3 m från väggen mot köket tills sovrumsdörren. Får du plats med soffan i det övre vänstra hörnet så borde väl teven ha en naturlig plats på andra långsidan, 1,5 m in eller så från öppningen mot hallen. Men du bör mäta upp rummen och de möbler du vill ha in för att kunna bestämma i förväg hur du vill ha det.
 
Hmmm.... Jag skulle nog både göra om enl. nedan och köpa en ny soffa som passar in i vardagsrummet ;)
Ritad planritning av en bostad med markeringar som föreslår ändringar, soffa i vardagsrum och balkongåtkomst via sovrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag har väldigt svårt att förstå tanken med att ha access till balkong via ett sovrum, vem kom på något så korkat?
 
F Filurskan skrev:
Hmmm.... Jag skulle nog både göra om enl. nedan och köpa en ny soffa som passar in i vardagsrummet ;)
[bild]

Jag har väldigt svårt att förstå tanken med att ha access till balkong via ett sovrum, vem kom på något så korkat?
Gillar din idé, men tyvärr får jag inte röra bärande väggarna. (markerat med rött). Ja bra fråga, men man tyckte väl det såg bra ut på 70-talet antar jag :)
 
  • Ritning över en lägenhet med markerade bärande väggar i rött och handskrivna anteckningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S Sakkan skrev:
Gillar din idé, men tyvärr får jag inte röra bärande väggarna. (markerat med rött). Ja bra fråga, men man tyckte väl det såg bra ut på 70-talet antar jag :)
Synd... Bärande väggar är väl iofs bra, men hopplöst när de sitter på "fel ställe"! Då är väl alternativet ett litet vardagsrum som nås via köket och sen ett skitstort sovrum :rofl:
 
  • Gilla
Sakkan
  • Laddar…
F Filurskan skrev:
Synd... Bärande väggar är väl iofs bra, men hopplöst när de sitter på "fel ställe"! Då är väl alternativet ett litet vardagsrum som nås via köket och sen ett skitstort sovrum :rofl:
Vore det så illa och stänga igen vardagsrums dörren? Men då blir det och gå igenom köket/sovrummet för att komma till balkongen.
 
  • Ritning av en lägenhetsplan med vardagsrum, kök, flera sovrum och en inglasad balkong.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag skulle sätta igen dörren mellan nuvarande sovrum och vardagsrum och flytta på garderoberna så sovrummet blir vardagsrum och tvärtom. Inga väggar behöver flyttas/rivas.

Visst, vardagsrummet blir mindre till ytan men viktigast är att man slipper springet med kaffebrickan genom sovrummet för att komma ut och fika på balkongen.
 
Keiller Keiller skrev:
Jag skulle sätta igen dörren mellan nuvarande sovrum och vardagsrum och flytta på garderoberna så sovrummet blir vardagsrum och tvärtom. Inga väggar behöver flyttas/rivas.

Visst, vardagsrummet blir mindre till ytan men viktigast är att man slipper springet med kaffebrickan genom sovrummet för att komma ut och fika på balkongen.
Endast för att kunna fika? :rofl:
 
Det du kunnat göra om du bytt plats på sovrum och vardagsrum är ju att sno en del av det gigantiska sovrummet och göra en klädkammare, för såvitt jag kan se finns det dåligt med förvaringsutrymmen i lägenheten :)
 
S Sakkan skrev:
Endast för att kunna fika? :rofl:
Ja, fika är viktigt :D
Nej, men jag tycker att balkongen som en liten sällskapsyta passar bättre som en förlängning av ett vardagsrum än som en del av ett sovrum, som man helst vill ha för sig själv.
 
  • Gilla
Sakkan
  • Laddar…
J Jarlsgård skrev:
Det du kunnat göra om du bytt plats på sovrum och vardagsrum är ju att sno en del av det gigantiska sovrummet och göra en klädkammare, för såvitt jag kan se finns det dåligt med förvaringsutrymmen i lägenheten :)
Ja, men stör mig bara att man måste gå genom köket hela tiden när man ska in till vardagsrummet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.