Jag tar gärna emot tips på hur vi får sovrummet mysigt, ombonat och upplevs mindre som en bunker! Vi har övervägt att byta sovrum men det är av praktiska skäl (närhet till badrum) inte aktuellt. Det knepiga är att det enda fönstret i rummet löper mot uterummet vilket begränsar insläppet av dagsljus. Vi känner båda att det inte är ett jättetrevligt rum att vakna upp i. Vi bor på landet och vill hålla en lantlig stil i huset. Skänken som står vid dörren är på väg ut så där kommer det bli lite mer space sen. I övrigt är vi mottagliga för tips högt och lågt!

Sovrum med randig tapet, trägolv, träramsbädd, fönster med utsikt mot uterum och personliga bilder på väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sovrum med randiga väggar, träinredning, en säng, hattar på väggen och familjefoton.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett sovrum med randiga tapeter, taklampa och ett fönster mot ett uterum med sparsamt dagsljus och lantlig stil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Lantligt sovrum i ljusa toner med stora garderober och en taklampa i form av blad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Lantligt sovrum med randig tapet, träsäng, fönster med gardiner och inredningsdetaljer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
harry73
Det känns som väldigt lågt i tak. Jag skulle försöka att få bort den känslan
 
Sänggavel och kanske några finare tjockare gardiner. Tänk lite mer färg och mönster kanske?
 
  • Gilla
BengtH och 1 till
  • Laddar…
Om ni vill ha det ljusare tror jag ni bör måla taket vitt. Annars brukar inredares tips vara att göra ett mörkt rum mörkare - gå inte mot strömmen helt enkelt. Jag tror att taket är för mörkt i kombination med tapeten och (ännu mer) gardinen. Antingen ljusar ni upp rummet eller så behåller ni taket som det är och gör väggarna mörkare. Gardinerna skulle jag byta oavsett - de ska gå från tak till golv enligt min mening.
 
  • Gilla
MariaiÖstergötland
  • Laddar…
De stora garderoberna bidrar en del till bunkerkänslan. Kan ni ställa dessa i något annat rum så ni får lite mer rymd i rummet?

Själv skulle jag inte så mycket prylar på golv och väggar. Det känns för oroligt för att kunna sova när det för mycket grejer i ett sovrum. Jag skulle, förutom garderoberna, även ta bort bänken framför sängen. Skulle också ta bort sängramen och bara ha ben.
 
Det är 2,42 i takhöjd men det känns ju inte riktigt som det när man går in i rummet.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Sänggavel och kanske några finare tjockare gardiner. Tänk lite mer färg och mönster kanske?
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Sänggavel och kanske några finare tjockare gardiner. Tänk lite mer färg och mönster kanske?
Hmm är rädd att det upplevs som ännu murrigare och rörigt då? Spontant vill vi att det ska kännas ljusare och harmoniskt
 
Måla taket vitt då!? Jag vill ha mörkt och mysigt i sovrummet, sover bäst då.
 
1 16386 skrev:
Om ni vill ha det ljusare tror jag ni bör måla taket vitt. Annars brukar inredares tips vara att göra ett mörkt rum mörkare - gå inte mot strömmen helt enkelt. Jag tror att taket är för mörkt i kombination med tapeten och (ännu mer) gardinen. Antingen ljusar ni upp rummet eller så behåller ni taket som det är och gör väggarna mörkare. Gardinerna skulle jag byta oavsett - de ska gå från tak till golv enligt min mening.
Ja, vi lutar åt att ljusa upp och då är målning av taket ett stort steg i rätt riktning :) taket är ju en stor yta i rummet och takfärgen borde göra stor skillnad för helhetsintrycket.
 
Keiller Keiller skrev:
De stora garderoberna bidrar en del till bunkerkänslan. Kan ni ställa dessa i något annat rum så ni får lite mer rymd i rummet?

Själv skulle jag inte så mycket prylar på golv och väggar. Det känns för oroligt för att kunna sova när det för mycket grejer i ett sovrum. Jag skulle, förutom garderoberna, även ta bort bänken framför sängen. Skulle också ta bort sängramen och bara ha ben.
Garderoberna blir verkligen som ett stort block i rummet! Att de dessutom står precis vid dörren och är det första man ser gör inte saken bättre... Håller på och mäter och funderar på att plocka bort hälften av garderoberna och ställa dem någon annan stans. Blir spännande att få ut dem ur rummet dock :surprised:
 
Takfönster i uterummet?
 
sunnis
Byt ut garderoberna mot grundare istället för 60 djupa och ta bort en stomme för det är för nära dörren! Eller byt mot ett skjutdörrsystem. Men färre och grundare. Sätt en passbit i taket och gå runt med taklisten och golvsockeln så de blir inbyggda.

Möblerna kan faktiskt funka. Skåpet kan kanske målas, men byt knoppen oavsett! Obehandlad träknopp är verkligen totalt ute.

Mer textiler.

Tapetsera om, de randiga tapeterna kan förstärka den upplevda takhöjden, för det ser ut att vara lägre än 242! Taket behöver verkligen målas fler gånger så det blir helt vitt.
 
Tror de randiga tapeterna lurar ögat på ett negativt sätt. Hade också försökt ta bort sista garderoben för känns väldigt snävt mot dörren. Skjutdörrar ger också ett lugnare intryck (tycker jag) än flera små dörrar. Apropå skjutdörr så satte vi det som sovrumsdörr när vi byggde bort för att slippa ha en dörr stående öppen. Det tyckte vi gjorde står skillnad på volymen i rummet men så klart ett lite större ingrepp

men sen fundera på ljussättning med flera lampor och inte bara en stor taklampa

ladda gärna ner appen Pinterest som är som ett stort bildgalleri med inspirationsbilder.
 
P Princeofviby skrev:
Jag tar gärna emot tips på hur vi får sovrummet mysigt, ombonat och upplevs mindre som en bunker! Vi har övervägt att byta sovrum men det är av praktiska skäl (närhet till badrum) inte aktuellt. Det knepiga är att det enda fönstret i rummet löper mot uterummet vilket begränsar insläppet av dagsljus. Vi känner båda att det inte är ett jättetrevligt rum att vakna upp i. Vi bor på landet och vill hålla en lantlig stil i huset. Skänken som står vid dörren är på väg ut så där kommer det bli lite mer space sen. I övrigt är vi mottagliga för tips högt och lågt!

[bild] [bild] [bild] [bild]

1. Få upp gardinerna på skena i taket.
2. Ha vita väggar som bas och lek med tavlor och inredning med harmoniska färger. Ev mörkare fond bakom sänggavel
3. Ut med garderoberna och in med nya lite ljusare
4. Nya sängbord och lite trevligare belysning
 
Jag hade flyttat garderobsväggen till samma vägg som dörren är på (sidan om sängen) och haft en midjehög byrå och hundkorgen? på dens tidigare plats. Ut med skohyllan till hallen.

Tavlorna behöver arrangeras ser oroligt ut,
Hängande taklampa gör också att det känns trängre, sätt en lägre så skapar du också mera rymd.

Stilen/design på möbler tavelramar taklampa osv går lite åt alla håll. Tror det är bättre att hitta en bas man vill följa och ha bara någon enstaka pryl som sticker ut.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.