Hej

Jag är mitt i planeringen av att bygga en bastu men står inför ett val (av många). Bastun ska byggas i ett befintligt badrum, dvs med tätskikt i väggarna.

Valet står mellan att regla och bygga ett rum i rummet eller behålla två kaklade väggar och regla två fondväggar (med isolering).
Det är tidigare ägare som byggt badrummet (2019). Väggen är inifrån sett: Kakel, Tätskikt, Gips, spån, luftspalt, grundmur(isolerad). Taket kommer sänkas 6cm och isoleras.

Tejpen i golvet på bilderna markerar bastuväggar vid en rum i rum konstruktion. Om kakelväggarna ska vara bastuvägg kommer vägg byggas på vänstra väggen (vilket kommer vara placering av aggregat) samt en ny vägg hitom bilden, sne dörr mellan reglade väggar.

Jag är medveten om att jag behöver ett mer kraftfullt aggregat om jag behåller de kaklade väggarna.

Min fråga är om det funkar att behålla väggarna som de är utan större risk att värmen i bastun förstör tätskikt och gips. Eller om det är bättre att ta det "säkra" och bygga rum i rum.

Någon med erfarenhet av liknande?

Tar tacksamt emot tips från självlärda, hemmaproffs eller experter då jag själv är novis.

/V
 
  • Badrum med gråa kakelväggar och markeringstejp på golvet som visar planerad bastukonstruktion, med en bärbar dator öppen på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kaklat badrum med tejp på golvet som avgränsar framtida bastuområde.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du vill inte luta ryggen mot kakel som håller 80 gr. jag tycker du ska bygga ett rum i rummet
 
  • Gilla
HasseTeknik och 1 till
  • Laddar…
P Plutus skrev:
Du vill inte luta ryggen mot kakel som håller 80 gr. jag tycker du ska bygga ett rum i rummet
Tack för input. Om det skulle bli så att de kaklade väggarna ska vara i bastun är tanken att det ska finnas ryggstöd för att undvika att bränna sig.

Men jag funderar fortfarande på om det finns erfarenhet av att behålla befintliga väggar. Jag förstår att det inte är optimalt i direkt anslutning till aggregat, men övriga väggar som värms upp långsamt och kyls långsamt. Jag har haft väldigt svårt att hitta någon som kan svara på detta.

Om jag väljer rum i rum. Behövs det då någon tätskit i taket, eller räcker det med en luftspalt mellan isolering och bjälklag?

/V
 
Du har väl ett tak där idag? Det är väl bara att göra bastun några cm lägre. En annan fundering om väggarna, är om tätskiktet bakom plattorna är tänkt för bastutemperatur? Det är väl också en anledning att göra rum-rum
 
Klart det finns ett tak. Det är just de om tätskiktet som jag är osäker på.
Men nu har jag bestämt att bygga ett rum i rum.

1 cm luftspalt runt om hela, även taket, Isolering med 45mm stenull (även tak) sedan panel, inget extra tätskikt.
Längst ner på väggarna ca 10 cm från golvet tänkte jag lämna öppet för att undvika ev vatten från golvet på panelen. Sen täta med en list mellan panel och väg för att inte ha ventilation 360 grader om i bastun. Vid golvet brukar det vad jag minns inte vara några direkta temperaturhöjningar att tala om.

Hoppas det inte låter allt för tokigt.

/Viktor
 
  • Gilla
Plutus
  • Laddar…
Även om jag lämnat ursprungstanken så tänker jag att jag uppdaterar för den nyfikne.
Nu börjar det ta form. Det blir ett rum i rummet. I morgon kommer elektrikern för att dra fram el till aggregatet. Just nu är jag i fullt sysselsatt med att planera utformning av lavar.
 
  • Pågående bygge av ett rum inuti ett rum med träreglar och en fönsterutsikt, i förberedelse för elektrikerbesök.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
LevaLivet och 7 till
  • Laddar…
Jag tycker det saknas bilder på färdiga projekt, har ju faktiskt fått endel ispiration här i forumet. Här kommer en bild på mitt resultat. Nu är bastun färdig. Äntligen :)
 
  • Nybyggd ljus träbastu med bänkar och stenfylld bastuugn.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Pirre77 och 10 till
  • Laddar…
Väldigt trevligt.
Är det bara jag som läser dåligt eller har du inte skrivit hur stor din bastu blev?
 
Nej, det har jag nog inte skrivit.
Golvarean är ca 2,8 kvm
Volym ca 5,5 kbm
Takhöjden blev cirka 2 meter.

Övre lav är ca 160 cm respektive 90 cm.
Nedre lav är 110 cm.
 
  • Gilla
Jiji
  • Laddar…
Väldigt fint blev det! Har du någon mer bild? Vilka mått har du invändigt i bastun?
Vad är djupet på översta laven?
 
Mycket fint. Bra jobbat! Vad har du för djup och höjder på lavarna?
 
Snyggt!
Är panelen av asp? Vilken dimension?
 
Djupet på översta laven blev 45 cm, undre laven blev 43 cm

Höjden till översta (från golv) är 95 cm, 105 cm till tak.
Avstånd mellan översta av och nedre lav är 45,5 cm.

Lavarna asp är 6,8cm x 2,1 cm.
Vägg är asp 6,5x,12 cm.
 
  • Gilla
Klodsmajor
  • Laddar…
Lite fler bilder på resultatet
 
  • Nyinstallerad ljus träpanel och bänkar i en bastu med diskret belysning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoverad bastu med träväggar, belysning och stenfylld bastuugn.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Älska
yonna och 4 till
  • Laddar…
Och en utifrån sett
 
  • Vy av ett badrum sett utifrån med en öppen glasdörr och ljus träpanel på en vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Yaax och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.