Har ett kedjehus från -69 med hel källare uppdelat på gillestuga, tvättstuga, 2 större förrådsrum och 2 mindre förråd.
Väggarna är målade och på sina ställen har det släppt puts där hålbetongblocken (lite osäker på materialet) är murade. Det liksom rasar murbruk/sand ur fogarna om man skrapar lite. Tydliga fuktproblem alltså. Vi kan också känna lite "källarlukt" i ett av förråden, dock inte i exempelvis tvättstugan. Gillestugans ytterväggar är uppreglade och gipsade.
Golven är målade och i gillestugan ligger en mysig heltäckningsmatta...

Nu skulle vi vilja fixa ordning gillestugan och tvättstugan. Önskemålet är att kakla tvättstugan och måla golvet. Dränering är förstås nödvändig ganska snart, men skulle vi bygga in problemen om vi kaklar först? Eller är största faran då att kaklet släpper från väggen?
Vi vill också inreda gillestugan till kontor/gästrum/extra tv-rum, med tapeter på väggarna och ny golvbeläggning.

Hur skulle ni gå tillväga? Budgeten är begränsad. Alla tankar tas tacksamt emot!
 
Mikael_L
Dräneringen skulle jag fixa först samt antagligen utvändigt isolering samtidigt.
Så jag visste hur bra och torrt det blev i källaren innan jag började lägga nya material på väggarna.

Tycker det känns bakvänt att inte ta bort problemen först.
 
gissar att du får problem med kakel när väggen börjar torka/krympa efter omdräneringen .... men man kanske kan undvika skador om man använder flexibel fog och kakelfix???? vet ej om min tanke är rätt .... bara en tanke utan någon förnuftig bakgrund ....
gaia
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.