Vi har ett 1- plans hus på 146 kvm som byggdes sommar/höst 2005.Värmen drivs av en IVT 490 (frånluftvärmepump)som får tillskott via fjärrvärmenätet.Vi har Wirsbo/Uponor vattenburen golvvärme.
Från början var IVT-pannan felkopplad så husets uppvärmning drevs av elpatronen,men det åtgärdades för ca 1 år sedan.
Vi har betydligt högre elräkning nu än i vårt förra hus,cirka 3-4ggr högre(1½plan från 1979).
Vad kan detta bero på?
Varför är förbrukningen så hög under vintern?Så mycket fler lampor mm används inte.Drar IVT-pannan så mycket mer nu än på sommaren?
Nu har vi haft mellan 1300-1400 kwh per månad.Dessutom är fjärrvärmen väldigt låg,ca 0.4-0.8 Mwh/månad.
Man kanske skulle vilja använda mer fjärrvärme då den är betydligt billigare i min kommun.Finns det andra på forumet som kan delge sina elförbrukningar som referens?
Ber om snabb hjälp/tips för att slippa denna dyra elräkning varje månad!
 
S
Det är väldigt svårt att säga varför din elförbrukning är 3-4 ggr större i ert nuvarande hus än i ert förra eftersom du inte talat om vilken uppvärmning ni hade i det förra.

Och varför är förbrukningen så hög under vintern? Ja, säg det men öppna dörren och stick ut näsan. Du känner ganska direkt att det är mellan 30 och 50 grader kallare nu än i somras
 
Javisst är det kallare nu, men drar alltså IVT-pannan så otroligt mycket mer el nu än på sommaren?Trodde att den "drog runt" luften i huset oavsett temperatur,men att tillskottet gick in oftare nu än på sommahalvåret.Visst drar huset mer nu men borde det inte märkas på fjärrvärmeräkningen?

På förra huset hade vi enbart fjärrvärme och radiatorer till dessa.Men den totala driftskostnaden är ju skyhög i detta hus mot det förra.
 
Jag tycker att du ska försöka att köra VP utan el-tillskott och använda fjärrvärme till värmen.
En IVT 490 ger väl max 2kw innan elstegen börjar att gå in och det räcker inte till mycket mera än varmvatten, resten av behovet täcks med eltillskott.
Fjärrvärmen brukar kosta runnt hälften av vad el kostar per kwh.
 
Peppes_Bodega skrev:
Trodde att den "drog runt" luften i huset oavsett temperatur,men att tillskottet gick in oftare nu än på sommahalvåret.
Nja, den drar snarare ut luften ur huset och återvinner cirka 2 kW (kan inte IVT så bra). Du skall snarare se en frånluftsvärmepump som en ventilationsfläkt med en inbyggd elpatron :(
 
Men elpatronen är ju urkopplad,sedan 1 år.Den tar ju extra tillskott från fjärrvärmenätet.Det är darför jag tycker det är konstigt att förbrukningen höjs så markant,när pannan inte tar någon "extra" el.
 
Mikael_L
Det är inte så att ventilationen är ställd för högt, så du suger ut den varma luften ur huset för fort?
Jag vet inte hur du ska kolla det, men det är mitt bidrag till brainstormandet...
 
Vet ju inte i landet var du bor men ligger ni på 1400 kw i månaden inkl.hushållsel under vintermånader med en IVT490 anser jag det vara ganska bra faktiskt.
Att ni kunde ligga på 400-500 kw i månaden tidigare är ju anmärkningsvärt till ett 1 1/2 planshus under vintern om du inkluderar hushållselen i detta, det låter för bra för att vara sant i mina öron.

Vi har 130 kvm 1-plans i Skåne byggt 2005 med vattenburen golvvärme och en
IVT490, kalkylen på den totala elförbrukningen på 1 år var 15000 kw/2, vi hamnade 2006 på 12.700 vilket vi var hyfsat nöjda med.

Vad som förbrukar ström hela tiden på pumpen är ju kompressorn som under +5 går konstant dygnet runt vilket också är normalt och som den skall göra. Den tar 600w i timmen vilket är drygt 15 kw om dygnet. Sen spetsar patronen med jämna mellanrum naturligtvis + hushållsel och varmvatten. I vårt hus dom senaste 14 dagarna med en medeltemp.på +1,2 gr så har vi gjort av med i genomsnitt 48 kw om dygnet vilket på månadsbasis blir drygt 1450 kw vilket vi anser ok.

Jag hittade ett inlägg i ett annat forum som mycket bra förklarar vad en IVT490 är för något och vad den duger till.
....................................................................................................................

Problemet är att många ser 490an som en värmepump. Den är en el-panna med återvinningsagregat. Vid ett rimligt luftflöde återvinner den värmen ur frånluften och lämnar en av-luft på ca +3 . Är utetemp varmare än dessa 3 fungerar den som en vp, inte annars. Vid kallare temp måste man tillföra värme på annat vis, ex. med elpatron. jag tror man skall vara objektiv om man funderar på att installera en vp som stöttar vid de låga temp. Kontrollera vilken verkningsgrad en Luftvärmepump har vid de lägre temp, och det gäller även de större flvp. Det kan vara så att cop är 1:2 och då blir inte besparingen vad man hade tänk sig utan bara hälften av elpatronens driftskostnad med legionellakörningarna undantagna. Men med längre kalla perioder och stor varmvattenförbrukning kan en komplettering löna sig.
 
Jag har idag pratat med en VVS/Elfirma och vi ligger nästan ekonomiskt till precis som en del påpekat.Hushållselen borde bli 6000-9000kwh/år så vi är bra nära där.Firman menade att om endast fjärrvärmen stöttar ibland under t.ex kvällar då temperaturen sjunker får vi bra ekonomi med att bara driva huset med IVT490 pumpen.

Är nöjd med detta och ska bara binda/låsa elpriset nu.Kan spara åtskilliga pengar på detta.

Tack för alla tips/råd.
 
Hej!
vi bor i ett 1-1/2 planshus på 180 kvm, byggt 2004, beläget i Västeråstrakten. Värms av en Nibe fighter 310p
frånluftsvärmepump, upptill det har vi en täljstenskamin som det eldas rätt flitigt i under vinterhalvåret. Vi har en förbrukning av ca 10 500 kwh per år. Kaminen ger visserligen en hel del extravärme, men så har vi barn också, med duschning och tvätt och allt vad det innebär.
Men det kan ju variera från familj till familj hur man lever och har för vanor. Många TV-apparater och datorer i samma hushåll t.e.x , som används mycket kan ge en högre elförbrukning än vanligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.