H hallonkräm skrev:
4cm kärn is håller, men är det stöp is räcker inte 4cm, sedan kan istjockleken och iskvaliten variera vilket gör att det är lurigt med snö täckt is. Kunskap, rätt säkerhetsutrustning (isdubbar, kastlina, ryggsäck med grenrem med ombyte i vattentät påse) samt sällskap är en förutsättning för att vara trygg på isen. Kolla upp isen utan skidor, skidor gör att det bär på tunnare is men det gör att du får svårare att nå bra is om du går igenom, sen är det svårt/omöjligt att ta sig upp med skidor.
Man kan köra som man lärde sig i lumpen. Sätt skidskorna i bindningen men inte spänner fast, då tappar man skidorna när man går igenom isen. Har man tung packning i ryggsäcken så bär man den med bara en axelrem utan midjebälte.
 
Nissens
H halj skrev:
Nu syftade jag ju främst till själva håltagningen.. Vilket också är vad ts frågade om. Att ts har isvett om han ska ta sig för en sån här operation utgår jag ifrån.
Det är många som inte har isvett, det är på nyheterna varje dag nu om folk som gått ner sig...
 
Jag brukar vara mycket försiktig med isar. Just denna passage känner jag väl till, och ispik funkar inte när det är snö och stöp. Brukar använda en isbill, men tänkte testa att borra denna gång.

Det funkade bra med en betongborr, lite svårt att fästa SDS-borren i en vanlig schuck bara.

Kärnisen var tunnare än jag trodde, endast 9-10 cm, fast det var jämn tjocklek över hela sträckan. Tog mig över utan problem.

Trådlös borrskruvdragare med betongborr borrandes genom snö för att testa isens tjocklek.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
GoC och 2 till
  • Laddar…
Ymer Ymer skrev:
Man kan köra som man lärde sig i lumpen. Sätt skidskorna i bindningen men inte spänner fast, då tappar man skidorna när man går igenom isen. Har man tung packning i ryggsäcken så bär man den med bara en axelrem utan midjebälte.
Det är nog bara försvarsmakten som tycker det är en bra ide att ge sig ut på en orekad is med tung packning, detta då du varken har flythjälp eller torrt ombyte. Risken att avlida är från nedkylning efter att ha kommit upp är betydande om du saknar ombyte. Gör alltså inte detta!!
 
Nissens
H hallonkräm skrev:
Det är nog bara försvarsmakten som tycker det är en bra ide att ge sig ut på en orekad is med tung packning, detta då du varken har flythjälp eller torrt ombyte. Risken att avlida är från nedkylning efter att ha kommit upp är betydande om du saknar ombyte. Gör alltså inte detta!!
Torrt ombyte hade man i ryggsäcken...och grejor att göra upp eld med..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.