Hej!

Vi ska lägga ett nytt klinkersgolv med golvvärme på vår veranda. I dagsläget är där krypgrund, spånskivor och 20 mm cellplast.

Vår tanke är att ha 30 mm flytspackel på en fiberduk som ligger på spånskivor. Under spånskivorna skulle jag vilja få in mer isolering, men enligt personen som ska hjälpa oss med flytspacklet blir det inte tillräckligt stabilt. Stämmer det verkligen?

Jag tänker mig:
  • Spånskivor
  • 50 mm cellplast
  • Spånskivor
  • 30 mm flytspackel
  • Klinkers
Tror ni det finns risk att flytspackel och klinkers spricker med min tänkta konstruktion?

Tack för hjälpen!
 
T
Ligger golvreglarna under första spånskivan?
Skulle det funka så behövs nog armering i flytspacklet. Sen säger du veranda, är den dimensionerad så den klara det tillkommande vikten tro?
 
Konstig konstruktion med dubbla lager spånskiva, så gör man inte.

använd xps med fasad kant så ligger isoleringen stadigt...men...det verkar fel ändå...

Trä på kalla sidan....du borde isolera under spånskivan och sedan utgå från någon standardkonstruktion. Normalt lägger man klinker direkt på flytspackel. Och flyt på cellplast...
 
MathiasS MathiasS skrev:
...så gör man inte...
Det kan finnas många lösningar som t o m är bättre än dom vanliga "så brukar man göra" ;)
Däremot kräver dom ofta eftertanke, materialkunskap, beräkningar o s v. Därför brukar det vara bra att hålla sig till standardmetoder.
.
Förutsatt att de komponenter TS räknade upp ligger i kontakt (utan bom) så kommer den biten av konstruktionen att vara hållfasthetsmässigt möjlig.
Det jag tänker på är:
-Översta spånskivan blir instängd mellan två täta skikt. Nedåt cellplast och uppåt golvets tätskikt. Det kan vara en riskkonstruktion.
- Böjstyvheten ökar inte väsentligt av bara detta (lamellkonstruktion) Så bjälklag måste vara bra och bära upp golvet med korta CC. Det framgår inte riktigt hur TS tänkt där.
.
Enklast låter dock att skippa cellplast och övre spånskiva och gjuta EPS-cement på ett stabilt underlag upp till önskad nivå. Då får man både höjd och isolering.
 
Med standardkonstruktion avsåg jag här en känd konstruktion man vet ger tillräcklig böjstyvhet. Jag är inte främmande för annorlunda varianter men skissar man på en dubbelmacka med spånskiva i flera våningar tror jag ändå det är bäst att "go back to basics".
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.