Varför kan man inte dra slangen till markvärmen under den gjutna plattan till huset?
 
tibbass skrev:
Varför kan man inte dra slangen till markvärmen under den gjutna plattan till huset?

kan kanske man kan, men man vill väll inte riskera settnings skador. marken kan ju bli väldigt kall runt utgående slang. marken under huset värms inte av solen, så energin som slangen tar, tar den fårn huset
 
Ang Comfortzone har jag hört att "experter" räknat fram att det är omöjligt att få ut så mycket effekt från den konstruktionen. Någon mer som hört det? Tilläggas bör kanske att jag har det från en IVT-förespråkare...
 
tibbass skrev:
Har varit i kontakt med ett företag som installerar värmepumpar o de sa att det kommer komma ett krav från boverket nästa år att uppvärmningen i ett hus måste till viss del vara av bergvärme eller markvärme.
Är det någon som vet vad det kostar att installera en ivt 495 med markvärme?
Eller vad det kostar att uppgradera från ivt 490 till ivt 495

Kravets utformning är:

"att fastigheten inte får värmas upp (till 100%) med direktverkande el-elpatron, elektrisk radiator etc...

Godkänt är pellets, solfångare, vindkraft, bergvärme etc..
 
tibbass skrev:
Har kollat med säljaren igen o de vägrar sätta i en annan värmepump. Dock så får vi ju givetvis göra det själva. Avdraget vi skulle få då är: 38.000:- inkl moms värmepump, ventilationsrör, takhuvar, projektering samt installation.
Är det någon som vet vad det skulle kosta att köpa en ivt 495 från en återförsäljare med installation projektering o allt?

mvh
Fredrik
Be säljaren slänga ut frånluftsvärmepumpen från avtalet, och behåll ventilationspaketet, takhuv, etc. i leveransen. Vad skulle det vara för problem med detta?

Installera sedan vad du vill (!) med egna rörkillar.

Angående din prisfråga. Ring närmsta rörmåkare och fråga. Jag gissar på 30-32.000 cirka för IVT 490, men det är bara en gissning.
 
Behåll frånluftspumpen och docka den med en Airwell luft/vatten.
 
Overlander skrev:
Behåll frånluftspumpen och docka den med en Airwell luft/vatten.
Overlander, eller någon annan - har du dockat IVT490 med en luft/vatten pump?

Jag är intresserad av era erfarenheter, då jag funderar på det, men jag har inte hört om någon som gjort det.

När jag pratade med ett IVT Serviceombud häromdagen, rekommenderade han istället att sätta in en Luft/luft vp om jag vill förstärka systemet. Givetvis rekommenderade han en IVT...

/Abbe
 
Nej tyvär inte en ivt men nibes flvp går att docka med luft/vatten.
 
Problemet brukar vara att man inte bara får plocka bort FLVP. Vi råkade ut för det. Räknade på IVT 495:a och jämförde med Comfortzone CE50. IVT blev dyrare och har lägre effekt. Valet blev CE50 men då fick vi fixa ventilationspaket och allt annat runtomkring själva!

Finns en bild på hemsidan, http://www.villabroden.se/index.php?id=70 om du är intresserad
 
Denna fråga har jag även under EL-forumet,men detta kanske är det riktiga forumet...

Vi har ett 1- plans hus på 146 kvm som byggdes sommar/höst 2005.Värmen drivs av en IVT 490 (frånluftvärmepump)som får tillskott via fjärrvärmenätet.Vi har Wirsbo/Uponor vattenburen golvvärme.
Från början var IVT-pannan felkopplad så husets uppvärmning drevs av elpatronen,men det åtgärdades för ca 1 år sedan.
Vi har betydligt högre elräkning nu än i vårt förra hus,cirka 3-4ggr högre(1½plan från 1979).
Vad kan detta bero på?
Varför är förbrukningen så hög under vintern?Så mycket fler lampor mm används inte.Drar IVT-pannan så mycket mer nu än på sommaren?
Nu har vi haft mellan 1300-1400 kwh per månad.Dessutom är fjärrvärmen väldigt låg,ca 0.4-0.8 Mwh/månad.
Man kanske skulle vilja använda mer fjärrvärme då den är betydligt billigare i min kommun.Finns det andra på forumet som kan delge sina elförbrukningar som referens?
Ber om snabb hjälp/tips för att slippa denna dyra elräkning varje månad!
 
Peppes_Bodega skrev:
Denna fråga har jag även under EL-forumet,men detta kanske är det riktiga forumet...

Vi har ett 1- plans hus på 146 kvm som byggdes sommar/höst 2005.Värmen drivs av en IVT 490 (frånluftvärmepump)som får tillskott via fjärrvärmenätet.Vi har Wirsbo/Uponor vattenburen golvvärme.
Från början var IVT-pannan felkopplad så husets uppvärmning drevs av elpatronen,men det åtgärdades för ca 1 år sedan.
Vi har betydligt högre elräkning nu än i vårt förra hus,cirka 3-4ggr högre(1½plan från 1979).
Vad kan detta bero på?
Varför är förbrukningen så hög under vintern?Så mycket fler lampor mm används inte.Drar IVT-pannan så mycket mer nu än på sommaren?
Nu har vi haft mellan 1300-1400 kwh per månad.Dessutom är fjärrvärmen väldigt låg,ca 0.4-0.8 Mwh/månad.
Man kanske skulle vilja använda mer fjärrvärme då den är betydligt billigare i min kommun.Finns det andra på forumet som kan delge sina elförbrukningar som referens?
Ber om snabb hjälp/tips för att slippa denna dyra elräkning varje månad!
Har i stort sätt samma som du. 1-plans villa, 150 kvm, IVT490 med fjärrvärme (IVT630). Har en jäkla massa spottar och vanliga lampor som lyser nästan för jämnan, induktionhäll, vattenkokare, tvättmaskin (minst 1/dag) etc, etc.

Min förbrukning senaste månaderna:
El:
Nov 2006, 907 KWh
Dec 2006, 983 KWh
Jan 2007, 959 KWh

Fjärrvärme:
Nov 2006, 1,02 MWh
Dec 2006, 1,25 MWh
Jan 2007, 1,56 MWh

(Givetvis så blir siffrorna bra mycket lägre ju närmare sommaren vi kommer, och på sommaren är siffrorna "nästan" 0)

I kommunen jag bor i (var också tvingad att välja fjärrvärme) har vi ingen fast avgift utan allt är inbakat i det rörliga priset (för tillfället ligger det på 625 kr/MWh). I juni blev slutsumman på fjärrvärmen 6 kr :D

En tanke, hur styr du uppvärmningen? Via termostaterna eller värmekurvan? Ett tips för att få jämnare temperatur och mindre förbrukning är att vrida upp termostaterna på max och styra via värmekurvan (runt 3). Läs mer här, http://www.byggahus.se/forum/vaermepumpar/31236-hur-staella-vaermekurvan-pa-ivt490.html
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.