Hej på er
Kommer hem från jobbet och ser 4500 kr el räkning det här helt sjukt tycker jag, har nyss installerat bergvärme betalde ca 200 kk så att jag inte betalar sådan summor
Vad har ni fått vad betalar ni ? håller på bli galen här
Ska man bara acceptera att bli utnyttjad för att vi har inget val eller finns nån vägg?det här är kolonialism !!! Vi jobbar och jobbar inget tid för oss själva eller spendera lite tid med våran familjer! Men vi jobbar mest för gratis för att halva lönen går till fascismen
Hursomhelst vad kan jag göra åt det här finns ett annat sätt att betala mindre är det här normalt? 4500 nu förra månaden 3500
 
H
Mycket som spelar in på elförbrukningen.
Jag fick 4700 i räkning denna månaden.
Har även bergvärme.

hur varmt har du inne?
Gammalt eller nytt hus?
Hur bra isolerat?
Använder du el på någon mer plats?
Fast pris eller rörligt?
Sen vad stort hus har du?

Bäst är att se vad man har i förbrukning i månaden och om bergvärmen tar allt eller om du har ett spa bad eller liknande, de drar en del när det är kallt.

när jag ser vad min pump förbrukat och om jag skulle haft element istället så hade räkningen säkert vart 8000.
Så jag är nöjd.

Själv har jag 23 grader inne.
En del utelampor som lyser.
15 grader i friggeboden.
Så 4500 när det är kallt är väl inget.

grannen har ett äldre hus med el uppvärmning och det är rätt stort ca 240 kvm, han fick räkning på 9500 nu för en månad.

så se vad många timmar bergvärmen gått och jämför med vad det skulle kostat med el element där ser du vad du har sparat.
 
  • Gilla
dejonki89 och 1 till
  • Laddar…
H Hallerudsbo skrev:
Mycket som spelar in på elförbrukningen.
Jag fick 4700 i räkning denna månaden.
Har även bergvärme.

hur varmt har du inne?
Gammalt eller nytt hus?
Hur bra isolerat?
Använder du el på någon mer plats?
Fast pris eller rörligt?
Sen vad stort hus har du?

Bäst är att se vad man har i förbrukning i månaden och om bergvärmen tar allt eller om du har ett spa bad eller liknande, de drar en del när det är kallt.

när jag ser vad min pump förbrukat och om jag skulle haft element istället så hade räkningen säkert vart 8000.
Så jag är nöjd.

Själv har jag 23 grader inne.
En del utelampor som lyser.
15 grader i friggeboden.
Så 4500 när det är kallt är väl inget.

grannen har ett äldre hus med el uppvärmning och det är rätt stort ca 240 kvm, han fick räkning på 9500 nu för en månad.

så se vad många timmar bergvärmen gått och jämför med vad det skulle kostat med el element där ser du vad du har sparat.
Nu känner jag mig lite bättre iallafall när jag vet att det finns fler som har fått stora elräkningar, har inga spa eler bad.
kyl,frys, tvättmaskin spis ibland ugn,
jag kan säga att grejerna som jag använder nu , använder jag sommar också och då hade jag 600-700 totalt elräkning, så det endast skillnaden är att värmepumpen jobbar mer för att värma upp huset
Men fortfarande 1500 är förbrukning, 3000 avgifter , det är mycket
 
180 m2 i Sthlm och direktverkande el i 70-talshus och hade 3900:- förra månaden och då laddar jag två bilar i det.
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
Man kan så klart börja med att se över sina avtal och sina förbrukare.

Steg två är att svälja det röda pillret och inse att tanken om vindkraft och solkraft är sinnessjuk om man inte samtidigt har balanserande planerbar el, som exempelvis kärnkraft, vattenkraft eller biobränsle. Den extremt kraftiga utbyggnad vi haft av icke planerbar el de senaste åren har kombinerat med stängningen av kärnkraften gjort elen tidvis mycket dyr.

Det du bör göra är att skratta åt och håna alla som vill bygga vind och sol utan att också förklara hur den nödvändiga magasineringen av energi ska gå till, nu när vi i princip inte har någon magasineringskapacitet kvar i den existerande infrastrukturen. Och, om du röstar, verkligen inte göra det på sådana politiker.
 
  • Gilla
elmontören och 4 till
  • Laddar…
Allt beror ju på vad man har som drar el. På min gård är mitt bostadshus från sent 1800 tal, ca 160m2 bostadsyta. Lite dragit och så. Elvärme...
Sen har jag ett hus jag hyr ut. 3rok 65 m2. Luftvärmepump.
Och stora boven i dramat. Ladan där jag har min verksamhet som just nu kräver en hel massa el för att inte frysa sönder.
Denna månaden räknar jag med ca 10-11000 i elräkning. December var lite bättre. Landade på ca 9000kr.
Beräknad årsförbrukning ca 50000 kWh
Å andra sidan slipper jag lägga tid och ork på att håll på med ved och pellets.
Liten tröst i det hela är att det alltid finns någon som förbrukar mer...
 
3500 i el, nätavgiften ej inräknad. Timmerhus byggt i slutet av 1800, 250m², oisolerade väggar, ytjordvärme, södra Norrland. Haft rätt kallt ett tag, exempelvis -19 igår.
 
jonmo jonmo skrev:
Man kan så klart börja med att se över sina avtal och sina förbrukare.

Steg två är att svälja det röda pillret och inse att tanken om vindkraft och solkraft är sinnessjuk om man inte samtidigt har balanserande planerbar el, som exempelvis kärnkraft, vattenkraft eller biobränsle. Den extremt kraftiga utbyggnad vi haft av icke planerbar el de senaste åren har kombinerat med stängningen av kärnkraften gjort elen tidvis mycket dyr.

Det du bör göra är att skratta åt och håna alla som vill bygga vind och sol utan att också förklara hur den nödvändiga magasineringen av energi ska gå till, nu när vi i princip inte har någon magasineringskapacitet kvar i den existerande infrastrukturen. Och, om du röstar, verkligen inte göra det på sådana politiker.
Så sant och imponerande förklaring,
Idag finns sol och vindkraft men det är mindre än 1 procent användning i hela Sverige det här är energymindighetens som v inte vill utveckla energi från naturen, det finns ingen motivation eller riktigt förklaring, de kunde använda media, idag är media har största kraft som man kan använda så att folk börja veta om att det finns andra alternativet också men när vi får sol eller vindkraft energi kommer myndigheter bli inte glad heller det är kanske de som är står i vägen komme blir mindre skatt eller inte alls
 
Vad har du för spec på elräkningen?

Förbrukning i kWh?
Elpris?
Nätavgift?
Anslutningssäkring?
 
Fulkemisten
Den där summan verkar orimlig? Jag hade 2900 kr, 140 kvm i Stockholm, har bergvärme men en äldre Nibe med rätt kass COP. Varit kallt sedan någon vecka efter nyår typ.
 
H
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Den där summan verkar orimlig? Jag hade 2900 kr, 140 kvm i Stockholm, har bergvärme men en äldre Nibe med rätt kass COP. Varit kallt sedan någon vecka efter nyår typ.
behöver inte alls va orimligt.
Du vet inte förutsättningarna för ts eller?

vad varmt han har eller kallt.
Vad för isolering eller säkring storlek.
Om han har rörligt eller fast abonnemang
 
  • Gilla
EvertL
  • Laddar…
H
Kan säga att jag har en faktura på 4700 på ett 136 kvm stort hus.
3000 kw förbrukat.

jag har bergvärme.
Men för att få ut faktisk förbrukning på värmen måste man ha mätare på den.
Min bergvärme har inte el tillsatsen aktiv tex.
Så den värmer utan den.

min bergvärme använder inte mycket ström.
jag ser på kompressortimmar vad ofta den är igång.
Har en värmefläkt hos hästarna som håller 5-10 grader hos dom.
Har element i bastun som håller 15 grader.

Jag har ett spa bad som drar ström hos mig.
Körde bastun ett par gånger i januari med.

Jag har samma förbrukning på sommaren.
Men då kör jag poolen istället.

men det finns massa olika faktorer som spelar in.
 
Tomture61
R amed07 skrev:
Hej på er
Kommer hem från jobbet och ser 4500 kr el räkning det här helt sjukt tycker jag, har nyss installerat bergvärme betalde ca 200 kk så att jag inte betalar sådan summor
Vad har ni fått vad betalar ni ? håller på bli galen här
Ska man bara acceptera att bli utnyttjad för att vi har inget val eller finns nån vägg?det här är kolonialism !!! Vi jobbar och jobbar inget tid för oss själva eller spendera lite tid med våran familjer! Men vi jobbar mest för gratis för att halva lönen går till fascismen
Hursomhelst vad kan jag göra åt det här finns ett annat sätt att betala mindre är det här normalt? 4500 nu förra månaden 3500
Det påstås av Sveriges energiminister Anders Ygeman att vi har den absolut billigaste elen i Europa .

Som en jämförelse med mitt hus / elräkning
1,5 pl hus (byggt 2008 med golvvärme nere 22-23 gr) , 161 kvm , uppvärmt garage på 35 kvm (17 gr)
Frånluftsvärmepump + luftvärmepump + braskamin på 600 kg i huset , garaget har luftvärmepump .
Elräkning för Jan 2020 : 2779:-
Elen från Vattenfall med 20 Amp säkring och rörligt pris på elen .

Abonnemang 31 dygn 372,68 kr
Elöverföring 1 549 kWh 24,40 öre/kWh 377,96 kr
Energiskatt 1 549 kWh 35,60 öre/kWh 551,44 kr
Moms 25 % av 1 302,08 kr 325,52 kr
Tot:1627,60 kr

Årsavgift 31 dygn 36,69 kr
El 1 549 kWh 51,28 öre/kWh 794,28 kr
Spotpåslag 1 549 kWh 4,00 öre/kWh 61,96 kr
Elcertifikatskostnad 1 549 kWh 1,83 öre/kWh 28,35 kr
Moms 25 % av 921,28 kr 230,32 kr
Tot: 1151,60 kr
 
R amed07 skrev:
Hej på er
Kommer hem från jobbet och ser 4500 kr el räkning det här helt sjukt tycker jag, har nyss installerat bergvärme betalde ca 200 kk så att jag inte betalar sådan summor
Vad har ni fått vad betalar ni ? håller på bli galen här
Ska man bara acceptera att bli utnyttjad för att vi har inget val eller finns nån vägg?det här är kolonialism !!! Vi jobbar och jobbar inget tid för oss själva eller spendera lite tid med våran familjer! Men vi jobbar mest för gratis för att halva lönen går till fascismen
Hursomhelst vad kan jag göra åt det här finns ett annat sätt att betala mindre är det här normalt? 4500 nu förra månaden 3500
Utan bergvärme hade dina elräkningar varit 50-70% högre.

Vi villaägare har varit extremt gynnade på bostadsmarknaden de senaste 10 åren med mycket låga boendekostnader jämfört med andra boendeformer.

Det är en form av ”opium till folket” för att politikerna har kunnat få till systemskiftande ändringar inom andra områden.

Men nu är det mesta genomfört och kostnaderna kommer att öka kraftigt.

Det börjar med ny fastighetsskatt januari 2023.
 
Kan väl börja med att utreda om det är din förbrukning som är hög eller om det är ditt pris? Har du fastpris eller rörligt? Hur stort är ditt hus? Hur såg förbrukningen ut innan du installerade bergvärmen? Är det tom första vintern med den?

Att börja babbla om hur el produceras i detta läget känns kanske liiite utanför ämnet? Men visst är el billigt här i norden jämfört med de flesta andra länder.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.