Vad för typ av borr bör funka bäst?

Vanlig irvingborr, träspiralborr eller metallborr?
 
#is
Skulle tippa en träspirall borr. För att kunna transportera upp isen.
 
  • Gilla
Screew
  • Laddar…
Varför inte bara en helt normal isborr som nuförtiden finns många skruvdragaradaptrar till? Är det en pris eller utrymmesfråga?
 
  • Gilla
Heij83
  • Laddar…
Jag ska ta mig över en sjö med skidor, och isförhållande kan variera en hel del på denna passage.

Vill ta ett litet hål rätt ofta, för att kolla istjockleken. Det ligger ett rejält snötäcke ovanpå just nu.

Min tanke är att sätta ett reflexband på byxbenet, som motsvarar skruvdragare + borr nedborrad 10 cm i isen.

Då gör jag en koll var 25:e meter, om borren inte går igenom är det säker is. Sträckan är 400 meter.

Borr för slalomkäppar liknar ju en betongborr, det har jag några långa liggandes. Kanske funkar bäst?
 
Fulkemisten
Ispik?
 
  • Gilla
Hasse C
  • Laddar…
En vanlig träborr I en skruvdragare. Om du inte kan borra igenom så är det minst 9-10cm. Funkar kanon.
 
H
4cm is brukar vara tillräckligt ur ett hållfasthetsperspektiv. Såå, typ vad som helst som är +4cm och passar en snabbchuck lär ju funka?
 
Nissens
H halj skrev:
4cm is brukar vara tillräckligt ur ett hållfasthetsperspektiv. Såå, typ vad som helst som är +4cm och passar en snabbchuck lär ju funka?
Om isen är 4 cm så är det fullständigt livsfarligt att gå ut på isen. Detta för att istjockleken varierar. Är det lite strömt någonstans så är isen mycket tunnare där...
 
  • Gilla
martin.sveg och 1 till
  • Laddar…
Eftersom TS verkar väl medveten om att isen inte går att lita på så får man hoppas/anta att h*n inte går ensam och att full utrustning för att ta sig upp ur vattnet finns.
Då är det mest obekvämt att gå igenom, inte livsfarligt.
 
optimum
Är du tveksam om isens hållfastighet så tycker jag du ska låta bli att gå ut på isen. Åk skidor i skogen istället.

Där du testar kan det vara ok men några meter bort kan det finnas strömt vatten och isen är betydligt tunnare.
 
  • Gilla
Totte_S
  • Laddar…
4cm kärn is håller, men är det stöp is räcker inte 4cm, sedan kan istjockleken och iskvaliten variera vilket gör att det är lurigt med snö täckt is. Kunskap, rätt säkerhetsutrustning (isdubbar, kastlina, ryggsäck med grenrem med ombyte i vattentät påse) samt sällskap är en förutsättning för att vara trygg på isen. Kolla upp isen utan skidor, skidor gör att det bär på tunnare is men det gör att du får svårare att nå bra is om du går igenom, sen är det svårt/omöjligt att ta sig upp med skidor.
 
  • Gilla
Heij83
  • Laddar…
Heij83
H hallonkräm skrev:
4cm kärn is håller, men är det stöp is räcker inte 4cm, sedan kan istjockleken och iskvaliten variera vilket gör att det är lurigt med snö täckt is. Kunskap, rätt säkerhetsutrustning (isdubbar, kastlina, ryggsäck med grenrem med ombyte i vattentät påse) samt sällskap är en förutsättning för att vara trygg på isen. Kolla upp isen utan skidor, skidor gör att det bär på tunnare is men det gör att du får svårare att nå bra is om du går igenom, sen är det svårt/omöjligt att ta sig upp med skidor.
Samma gäller med skridskor, åker man fort så kan man komma långt ut på riktigt dålig is innan den brister, sen kan det vara stört omöjligt att ta sig upp.
Jag skulle rekommendera en ispik och är man osäker så ska man inte ut på isen.
 
H
Nissens Nissens skrev:
Om isen är 4 cm så är det fullständigt livsfarligt att gå ut på isen. Detta för att istjockleken varierar. Är det lite strömt någonstans så är isen mycket tunnare där...
Nu syftade jag ju främst till själva håltagningen.. Vilket också är vad ts frågade om. Att ts har isvett om han ska ta sig för en sån här operation utgår jag ifrån.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.