Är det bra eller dåligt att ha två stora myrstackar vid tomtgränsen?(skogsmyror) Ser en hel del myror i gräsmattan. Ska jag ta bort stackarna och i så fall hur gör jag.
 
Stackmyrorna är köttätare, de kommer att äta upp en massa insekter. De gör ett bra jobb.
 
EE skrev:
Är det bra eller dåligt att ha två stora myrstackar vid tomtgränsen?(skogsmyror) Ser en hel del myror i gräsmattan. Ska jag ta bort stackarna och i så fall hur gör jag.
Jag har samma bekymmer, gillar inte att de springer på gräsmattan heller. läste nånstans att man ska slå ner ett järnspett under vintern, så leds kylan ner och drottningen blir en isbit :D

Men hur blir man av med dem nu ??
 
Kan det finnas ett samband mellan myrförekomst och frånvaron av sniglar? I så fall kanske jag inte ska köra bort alla myrstackar som ligger granne med min tomt.

Jag hade bestämt mig för att köra bort alla rödmyror i närheten av vår tomt. Men har också noterat att det inte finns några sniglar på tomten. Jag vill tex. till varje pris inte ha mördarsniglar. Kan jag alltså göra mig själv en björntjänst om jag utrotar myrstackarna?

/eva
 
Är det tillräckligt fuktigt i backen runt om och man har tillräckligt rymmlig moral så funkar pappa:s gamla metod: ett par liter disel och en tändsticka rätt hyffsat.

Dock tycker jag att så länge de inte är i huset så låt dem vara. De städar bort alla döda insekter och håller rent och snyggt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.