Idag har jag plockat ut 10 st ord om konstruktioner, byggdelar, verktyg, material mm - en mix av det som i alla fall jag tyckte var svåra hus- och byggord.

Quiz: 10 svåra hus- och byggord https://www.byggahus.se/quiz/218-10-svara-hus-och-byggord

I den här tråden berättar vi vad vi fick för resultat och diskuterar quizet i största allmänhet.

Nybyggd trästomme för en villa i lösverk med mittbalken på plats och en skogsbakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi inspireras av en bild från Villa Heij av Heij83, precis när mittbalken kommit på plats. https://www.byggahus.se/forum/threa...-plan-i-loesvirke.328526/page-12#post-3363450
 
9/10
En del gissningar, missade 8an.
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
Du fick 9 av 10 möjliga.
Missade den svåraste frågan som hade drygt 30% gissningar per alternativ...
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
3/10
Kan jag skylla på de två ölen jag druckit?
Fan det är för dåligt, jag erkänner det är tre öl!! :oops::beer:
 
  • Haha
  • Gilla
Per Eskilsson och 2 till
  • Laddar…
Kunde 7och fick 7 rätt. Ingen gissning gick in :confused:
 
  • Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
6 av 10. :oops:

Dåligt att man inte får någon feedback på vad som är rätt eller fel när man svarar på frågorna.

Om quizen även ska ha ett lärande moment i sig så bör man få veta om man svarade rätt eller fel i anslutning till när man väljer svar, inte i slutet. Just nu är jag inte ett dugg mer kunnig än innan jag gjorde detta quiz. :seenoevil:

Jag citerar @phl, eller det kan vara någon annan också: Gör om och gör rätt. :beer:
 
  • Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
Vi får se till att fixa detta!
 
  • Gilla
  • Älska
Fadai och 1 till
  • Laddar…
8/10

easy peasy
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson och 2 till
  • Laddar…
Nej nej nej, jag vill kunna backa och ångra mig!
Jag skulle gärna vilja ha en knapp efter jag valt svaret på sista frågan så jag kan ångra mig på den med ;)
 
  • Haha
  • Gilla
Marlen Eskilsson och 1 till
  • Laddar…
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
6 av 10. :oops:

Dåligt att man inte får någon feedback på vad som är rätt eller fel när man svarar på frågorna.

Om quizen även ska ha ett lärande moment i sig så bör man få veta om man svarade rätt eller fel i anslutning till när man väljer svar, inte i slutet. Just nu är inte ett dugg mer kunnig än innan jag gjorde detta quiz. :seenoevil:

Jag citerar @phl, eller det kan vara någon annan också: Gör om och gör rätt. :beer:
kanske något som svarar det du tänkte och inte det du tryckte på skulle vara bra också?
 
  • Haha
Per Eskilsson
  • Laddar…
Har aldrig hört ordet balusterdocka någonsin.
Likaså skrätt virke.
 
Silver78 Silver78 skrev:
Har aldrig hört ordet balusterdocka någonsin.
Likaså skrätt virke.
Balusterdocka hade inte jag heller hört, men jag tänkte baluster - balustrad och gissade utifrån det.
 
tommib
8/10, med rätt mycket gissningar.

Inga problem med att svaren kommer på slutet, man kollar ju igenom vilka man hade fel på.

Nu vet jag t.ex. att en viss takform signalerar att gården är en frälsegård :) Undrar om man kan bygga sitt hus så idag och sen hävda det nästa gång man deklarerar....
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Balusterdocka hade inte jag heller hört, men jag tänkte baluster - balustrad och gissade utifrån det.
Just ja. Balustrad är ju ett typ av räcke. Ibland tänker man inte längre än näsan räcker.
 
9 av 10 borde varit högre med tanke på vad jag jobbar med men jag "snubblade" på den lättaste...

Kul med quiz, fortsätt med såna! :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.