Hej
Jag har ett timmerhus från tidigt 1900-tal som jag ska isolera invändigt och med diffusionsöppen konstruktion. Jag kommer att isolera med hunton träfiber 45mm. Längst in blir det träpanel. Jag skulle dock bl.a. vilja ha synpunkter på placering av vindpapp. Grunden för bra isolering är ju att luften står still i isoleringen. Läser man andra trådar och information på nätet så pratar man ofta att pappen ska sitta mellan isolering och träpanelen (invändig).
Utifrån:
- Timmer
- Isolering (i regelverket)
- vindpapp
- träpanel

Men, borde det inte sitta vindpapp på båda sidor om isoleringen för bästa isoleringen?
Utifrån:
- Timmer
- Vindpapp
- Isolering (i regelverket)
- vindpapp
- träpanel

Tänker man att det är drevningen och tätningen av timret som ska stå för lufttätheten utåt och därför behövs inte vindpappen mot timret? Mitt timmer ska tydligen vara bra drevat enligt de lärda, men misstänker att det är svårt att få det helt tätt ändå? Någon som ser problem med att ha vindpapp mot timret (har sett att man gjorde så förr i tiden)? Eller är det bara av kostnadsskäl man bara har ett lager?

Skulle även vilja höra hur andra tänker kring reglingen på insidan. Vissa anser att man inte ska spika reglarna direkt i timret då detta kommer röra på sig. Vissa säger att det är ok eftersom huset är gammalt och har satt sig.

Har även hört att rent isoleringsmässigt bör man inte spika reglarna an mot timret, utan hellre sätta t.ex. tretexskiva bakom (rent trä isolerar sämre än träfiber och varje regel blir då köldbrygga). Tänker att ett alternativ vore att hitta ett vindtätt alternativ till tretex och klä väggarna med istället för vindpapp? Tips på alternativ?
Utifrån:
- Timmer
- tretex eller annat vindtätt material
- isolering (i regelverk)
- vindpapp
- träpanel

Tips på bra vindpapp?
 
Om timmerstommen är tät så behövs ingen papp på insidan av den. Dessutom borde det sitta en vindpapp på utsidan av timret som tar hand om eventuella otätheter.
Jag gör samma sak hemma och har bara satt papp i vinkeln mellan väggar och mellan vägg/grund/tak.
 
  • Gilla
RaskBjörn
  • Laddar…
useless useless skrev:
Om timmerstommen är tät så behövs ingen papp på insidan av den. Dessutom borde det sitta en vindpapp på utsidan av timret som tar hand om eventuella otätheter.
Jag gör samma sak hemma och har bara satt papp i vinkeln mellan väggar och mellan vägg/grund/tak.
Hade jag haft panel på utsidan hade jag satt pappen på utsidan, men nu har jag en ren timmervägg och då blir det inte så snyggt ;-) Tack för svaret!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.