Hej!

Upptäckte idag att dörrkarmen till pannrummet sitter lite löst. Väggen är lättbetong. Kan jag slå i ett par 5” spik i karmen eller behövs det göra nåt annat? Det är ju inte så att dörren ramlar ur närmsta tiden men tänker att det sliter varje gång man öppnar och stänger dörren.
 
Bronken
Är det bara i sidled eller även framåt bakåt?
Om bara i sidled - kan man inte kila in något litet mellan karm o betong "så länge" i alla fall?
Hur är karmen fäst idag - kanske räcker med att dra in/åt dessa i båda riktningar?
 
Redigerat:
Antingen fäster du upp karmen bättre eller så låter du det vara tills problemet blir för stort.
Om du fäster om hela karmen så kan du även använda fogskum för att "limma" fast karmen.
Om det räcker med att spika 5tum spik kan jag inte svara på då andra faktorer kan påverka men du kan alltid testa.
 
Den är lös in och ut ur öppningen, inte i sidled vad jag kan se. Springan är tunn, bara nån millimeter eller två. Fogskum känns som det borde bli stadigt men frågan är om jag lyckas klämma in det i springan.

Tillägg: Inspekterade springan närmre och det verkar vara tegel, inte lättbetong.
 
Redigerat:
Plugg och skruv, men vilka är ganska beroende av om det är tegel eller lättbetong
 
Plugg och skruv, då behöver man ta bort karmen för att borra eller? Slipper gärna det.

uppdatering: Jag har googlat och sett att det finns långa plugg som går igenom både träet och stenen. Kanske även långa spikplugg skulle funka.
 
Redigerat:
A
Man kan ju borra 14mm och sätta karmskruv i plugg.
 
Finns plugg utan krage
 
Bronken
T Trrttsch skrev:
inte i sidled vad jag kan se
OK, då såg jag (helt) fel på filmen ... men ser det nu - tydligt!
Man ser det man vill se :)
 
Det beror kanske på från vilket håll man tänker. :)

Hittade iaf 105 mm fasadplugg och 110x5 trallskruv i farsans källare. Det borde väl funka att borra och dra i ett par såna? Enligt andra här på forat är 1-2 mm springa för lite för fogskum. Får täta springan med målarfog eller nåt.
 
Så! Nu sitter det skapligt med två skruv och plugg. Inte så snyggt, borde kanske försänkt hålen mer så det gick att spackla över. Tack för alla tips!

Skruv och plugg i vägg som inte är försänkta helt, med synlig skruvhuvud.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.